Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Consilierul vostru financiar

În culisele crizei

17.11.2008
Ec. IULIU CIOBANU
Criza actuală în sistemul bancar mondial are consecințe vizibile pe piața de leasing din România. Cauza majoră o reprezintă scumpirea refinanțării pe piața internațională datorată crizei de lichidități.

Multe articole ce-mi aparțin au pus accent pe noțiunea de CASH. În momentele de față se observă mai mult ca niciodată importanța acestei noțiuni. Explicăm deseori noțiunea de cash prin prisma leasingului, reamintind faptul că, optând pentru finanțarea unui echipament în leasing, lichiditățile rămân folosibile pentru diverse alte cheltuieli ale unui business. Evocând momentul de față imaginați-vă următorul fapt: cumpăr în august un echipament de 60.000 de euro cu banii jos pentru că dispun de ei, în septembrie începe criza ce treptat se simte în întârzieri la încasări, determinând evident întârzieri la plăți.

Dacă, să zicem, înainte primeam bilete la ordin la 30 de zile, acum primesc la 60 de zile. În condițiile în care am plăți de utilități sub 60 de zile apare un decalaj care trebuie susținut de undeva. Dacă echipamentul era luat pe leasing și nu cu banii jos mai dispuneam de bani să pot plăti cheltuielile curente, în cazul de față însă, mă aflu în dificultate cu plățile datorită conjuncturii. Consecințele pot fi întârzieri la credite, dacă există, care pe lângă penalități mai atrag și apariția în CRB, întârzieri la furnizori care pot atrage CIP-uri etc.

Totuși costurile de refinanțare au crescut destul de mult încă din septembrie 2007 pentru majoritatea jucătorilor mari din leasing. Cu atât mai mult pe fondul crizei apărute costurile nu pot fi previzionate în condițiile în care se merge pe dobânzi variabile. Nu în ultimul rând, criza financiară fiind atipică și afectând negativ cele mai mari nume din sistemul financiar bancar a creat o psihoză și la nivel național mai mult pe fondul faptului că nu se știe cum să se reacționeze la ea.

În condițiile în care funcționează pe principiul dominoului este și mai grav, deoarece antrenează toate ramurile industriale. Așadar, numai dacă mă refer la piața imobiliară care până deunăzi cunoștea o creștere parcă de neoprit, brusc trendul s-a inversat atrăgând după sine blocaje de șantiere în diferite stadii, utilaje staționare, muncitori fără locuri de muncă, furnizori amânați sau neplătiți, clienți pasați. În condițiile în care majoritatea construcțiilor sunt finanțate de către bănci, scumpirea creditelor nu duce decât la întârzieri sau chiar neplăți fără o finalitate imediată.

Din punct de vedere bancar, clădiri finanțate la o anumită valoare în trecut, pot valora acum mai puțin prin scăderea prețurilor. Acest fapt determină un risc suplimentar asupra finanțatorului. În condițiile în care creditul nu mai este plătit, finanțatorul are un imobil care va fi vândut la un preț mai mic decât a fost achiziționat derivând pierderi. Pe de altă parte, ajungerea în incapacitate de plată a clientului poate fi determinată de costul creditului. Astfel, toate aceste aspecte au determinat și determină în continuare comportamentul jucătorilor de pe piața leasingului.

Spre exemplu pe de o parte finanțatorii care, la momentul de față unii dintre ei sunt închiși, alții nu mai finanțează persoane fizice, cea mai mare parte nu finanțează imobile, cât despre echipamente de construcții sunt finanțate din ce în ce mai puține, iar pe de altă parte clienții care sunt în dificultăți cu plățile, care se gândesc că facturile vor veni mai mari lună de lună, mulți dintre ei alegând să predea echipamentul firmei de leasing nemaiputându-l plăti.

Atuurile unor tranzacții durabile își fac din ce în ce mai simțită prezența, aici mă refer la cunoașterea clientelei, bazată pe recomandări, la susținerea clienților în momente dificile, ca cel în cauza.

Necunoașterea a atras dintotdeauna frica, estomparea acțiunilor până la eliminarea lor ceea ce nu este tocmai benefic. Pentru a evita cât mai mult riscurile finanțatorii au impus condiții la avans minimul fiind 30%, perioade mai mici, o mai atentă analiză a companiilor.

Spargerea acestor șabloane poate fi făcută de către BENDIS FINANCIAL deoarece partenerii noștri finanțatori cunosc faptul că recomandăm clienți de o categorie aparte, precum și faptul că ne alegem clienții, fapt nobil în situația de criză în care unii de abia supraviețuiesc.

BENDIS FINANCIAL
30D Horei st., 2nd District, Bucharest
Tel: 0745-996-911;
Fax: 031-805-44-04

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI