Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Suprastructuri speciale

State-of-arte made in Molcik

17.11.2008
Dan Pavel; Cornelia Rotaru
State-of-arte made in Molcik
Producătorul ceh Molcik este prezent de peste doi ani pe piața din România, suprastructurile lui reușind în scurt timp să fie văzute în șantiere din toată țara. Dacă anul 2007 a fost un an excepțional din punct de vedere al vânzărilor, directorul de vânzări pentru România, domnul Dinu Paul ne spunea la începutul anului 2008 că speră într-o dublare a cifrei de afaceri. Dar cum nimeni nu putea prevedea criza de pe piața mondială a construcțiilor, instalată în a doua parte a acestui an, ne-am fi așteptat și din partea firmei Molcik la o repliere pe poziții defensive.

Strategia producătorului a fost însă cu totul alta, răspunsul său la problemele apărute pe piețele europene fiind lansarea a noi produse, adaptate cerințelor clienților, divizia de proiectare, dar și investițiile în tehnologii moderne permițând o flexibilitate deosebită a liniei de producție.

Cele mai noi realizări "made in Molcik", precum noile bene semirotunde, cele cu descărcare trilaterală și apoi tandemurile au fost prezentate în revista Mașini și Utilaje la fiecare lansare pe piața din România. Astfel, eram îndreptățiți să credem că pentru acest an producătorul de suprastructuri nu mai are nicio surpriză pentru noi, dar și de această dată a reușit să ne surprindă nu numai pe noi, presa de specialitate, ci și pe cumpărătorii de suprastructuri destinate construcțiilor.

Surpriza a venit la expoziția "Grădinariu Expo Salub", unde a fost prezentă o suprastructură special realizată de către Molcik pentru firma Grădinariu din România. Aceasta a fost proiectată pentru a transporta un sistem de depozitare și împrăștiere a materialelor antiderapante pe timp de iarnă. De asemenea, deoarece este totuși timpul economiilor, întreaga structură a fost proiectată pentru a permite demontarea rapidă a instalației destinate activităților specifice de iarnă, putând fi utilizată apoi ca benă trilaterală pentru transportul materialelor de construcții sau pentru împrăștierea bitumului în cazul turnărilor asfaltice.

Șasiul de bază, un autocamion Volvo 4x4, pe care a fost montată întreaga structură are o priză de putere normală montată pe cutia de viteze, aceasta acționând pompa hidraulică destinată cilindrului de telescopare și în general, pentru acționarea instalației hidraulice Molcik. Deoarece era necesară o suplimentare de putere pentru acționarea organelor de lucru, precum sistemul de stropire, sărăriță, lama și alte echipamente pentru salubrizare montate în benă sau direct pe șasiul camionului, pe flanșa motorului a fost adaptată pentru acestea o priză separată de putere.

Toate aceste elemente de transmitere a mișcării, neuzuale, au necesitat din partea departamentului de proiectare al producătorului ceh o serie de modificări în proiectul standard, precum o instalație hidraulică specială, separată, sau modificări structurale aduse benei, inclusiv din punct de vedere al dimensiunilor. Întreaga suprastructură a trebuit reproiectată, ținându-se cont de distribuția neuniformă a greutăților. Astfel, rezervorul de materiale antiderapante și sistemul de distribuire a amestecului reprezintă două structuri cu o greutate destul de mare. De asemenea, rezervorul hidraulic de 160 l a trebuit montat lângă cabină, în același timp trebuind să fie lăsat loc pentru flanșa de acționare și pentru a doua priză de putere, și mai ales din punct de vedere tehnic trebuie să aibă o poziție mai mai înaltă decât cea de-a doua pompă (prima pompă reprezintă varianta clasică, montată pe cutia de viteze). Deoarece poziționarea suprastructurii era restricționată de mai mulți factori, iar rezervorul a fost montat între cabină și benă, acesta a fost reproiectat special pentru această aplicație.

Chiar și obloanele au fost reproiectate, acestea trebuind să fie cu deschidere sus și jos. De asemenea, profilul obloanelor a fost și el modificat, acestea fiind construite nu drept, așa cum este uzual, ci curbat. În acest mod, lățimea interioară a crescut de la 2.200 mm, cât este standard pentru un profil normal, la 2.400 mm în cazul celui rotund. Această lățime suplimentară a fost necesară pentru a putea monta sărărița. Aceasta se sprijină pe două traverse, care formează și sprijinul pentru rezervorul de apă necesar stropitorii frontale.

Nu trebuie uitat că mașina a fost proiectată și ca o mică basculantă. Astfel, oblonul spate se deschide pendular, în același timp având și o deschidere normală, la fel ca și ușile de casă, numită twin-door, care însă nu pot fi împinse înăuntru. Acest sistem de obloane a fost necesar pentru a permite montarea repartitorului de la sărăriță. În plus, noua structură de la Molcik permite utilizarea ei și pentru activități specifice anotimpului cald, și anume pentru împrăștierea gudronului la lucrările de asfaltare a drumurilor. Șasiul auxiliar, chiar dacă are o structură clasică, trebuie să preia toate eforturile care apar odată cu încărcarea mașinii cu sărărița și celelalte elemente de lucru. Încărcarea excentrică trebuie însă să se descarce la nivelul șasiului continuu, pe toată suprafața de contact, pentru a nu produce uzura sa prematură. Astfel, în momentul în care se basculează pe partea stângă traversele sunt în așa fel montate încât sunt îmbrăcate în lonjeroane și au ranforsări pe partea inferioară și laterală la aproape 30 de grade. În momentul în care se basculează pe această parte, o parte din greutate se mută și pe partea dreaptă, obținându-se o repartizare corectă care împiedică supraîncărcarea doar a unei laturi. Sărărița este montată pe benă prin intermediul unor profile speciale U, transversale, acestea împiedicând și deplasarea acesteia longitudinală în timpul transportului, transversal obloanele menținând bine fixată această suprastructură. În plus, oblonul lateral are deschidere și sus și jos, acesta putând fi scos cu totul, iar mașina poate să rămână doar cu un sistem de sprijin cu racoanțe, permițând transportul mărfii paletizate. Dacă de exemplu vara se dorește utilizarea acesteia pentru asfaltarea unor spații mai mici, bena poate să se basculeze pe trei părți. Dinu Paul, director vânzări: "după cum se vede, proiectanții de la Molcik au modificat cu totul șasiul clasic. Mutarea benei și sarcinilor spre spate duceau teoretic la supraîncărcarea axei spate, dar practic șasiul original nu ne permitea o astfel de transformare. Am ales să facem oblonul lateral de 600 mm în loc să îl facem de 400 mm pentru a rămâne la aceeași capacitate, să nu se încarce foarte mult și să nu încurce nici remorcarea. Mașina are acum o capacitate de 6,2 mc. Poate fi folosit ca mașină de deszăpezit pe timp de iarnă plus sărăriță. Pe timp de vară, poate fi folosită ca basculantă la asfaltat. Dacă utilizatorul nu are nimic de asfaltat și nici nu transportă pământul sau alte materiale, acesta poate să încarce materiale paletizate. Dacă nu doresc să transport nimic, se poate utiliza ca stropitoare pentru spațiile verzi publice, pompa specială montată pe ax fiind de fapt o priză de putere specială montată pe motor." În plus, mașina poate fi utilizată împreună cu o remorcă, masa maximă pe care o poate tracta fiind de 20 t, fiind în conformitate cu specificațiile RAR. Practic, poate fi montată o remorcă de încă 12 mc după ea.


"Suntem singurii carosieri care execută în momentul în care ni se cere un anumit lucru, noi răspundem." - Dinu Paul
"Proiectul a pornit de la o benă normală pe trei părți, într-un final ajungându-se la o structură specială. Proiectanții de la Molcik fac totul pentru a veni în întâmpinarea clientului pentru că avem din ce în ce mai multe cereri punctuale, clienții doresc mașini din ce în ce mai versatile. Atunci noi suntem nevoiți să demonstrăm că acei bani nu au fost investiți în vânt; în primăvară am investiți foarte mulți în proiectare. Programele pentru proiectare sunt foarte scumpe. Personalul aferent trebuie să fie foarte pregătit, iar mâna de lucru este și ea foarte scumpă pentru așa ceva. Totul a fost reproiectat special.

Zilele acestea am avut discuții cu diferiți importatori, dealeri de camioane, și toți au apreciat faptul că prețul pentru ceva ieșit din comun nu poate să fie același ca pentru un utilaj standard, iar prețul nostru nu a fost mult mai mare decât în cazul structurilor standard. Trebuie ținut cont de faptul că orice cerință în plus încarcă șasiul normal cu niște eforturi suplimentare, acestea apărând acolo unde nu trebuie să fie teoretic. Din acest motiv trebuie făcută o reproiectare a întregii construcții metalice astfel încât să se descarce sarcinile într-un mod echilibrat pe toate punctele. Trebuie să luăm în calcul centrul de greutate la un șasiu, încărcarea pe axe și lungimea maximă de carosare. Revenind la structura de mai sus, oțelul a fost doar Hardox având în vedere că va lucra și iarna și vara am optat pentru același material și pentru laterale și pentru podea. Astfel, mașina are o durată de viață și de folosință cât mai lungă. Munca operatorului este și ea mult ușurată, deoarece în momentul în care deschizi oblonul în partea de sus el are tendința de a cădea. Din acest motiv au fost montate două arcuri în ambele capete ale oblonului, astfel că, în momentul în care desface siguranțele oblonul cade foarte ușor până la un anumit nivel.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI