Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
TIB 2008

STILL RXX, stivuitorul viitorului

17.11.2008
Marcella Drăgan
STILL RXX, stivuitorul viitorului
Fondată în 1920 de către Hans Still, compania ce avea să îi poarte numele și-a început activitatea prin fabricarea de motoare, livrarea de echipamente și service, lărgindu-și oferta de produse, astfel încât astăzi a devenit un important furnizor de stivuitoare cu furcă, vehicule, remorci, echipamente pentru operarea în depozit și servicii.

Ajunsă în prezent să numere, la nivel european, 6.000 de angajați, calificați în domeniile cercetare, dezvoltare, producție, marketing, STILL asigură o gamă variată de oferte, de la cele complete, specifice domeniului de activitate pentru fabricile mici și mari, până la programele de logistică operate pe calculator pentru managementul spațiilor de depozitare și al fluxului de materiale. Oferta STILL de echipamente de transport terestru include stivuitoare electrice, diesel ori cu gaz lichefiat, electrocare, remorci - platformă și tractoare. Utilajele se pot adapta la orice cerință specifică de depozitare datorită paletei largi de accesorii și dispozitive suplimentare, precum plăci pentru baloturile de hârtie, furci sau plug de zăpadă.


Seria RX 20 - RX 50 - RX 60
Noile serii constructive RX 20 și RX 60 au fost îmbogățite, devenind astfel mai rapide, manevrabile, dar și mai sigure în manevrare. Astfel, cele două sisteme separate de magistrale de date CAN-BUS, alături de unitatea de comandă robustă și de mare precizie, cu două microprocesoare ce se monitorizează reciproc, garantează siguranță maximă în cazul unui accident sau al unei defecțiuni în timpul operării. O altă inovație a acestei serii este introducerea modalității de schimbare a bateriei prin laterală, o caracteristică unicat la stivuitoarele de peste 1,5 t, care a dus la creșterea productivității și flexibilității. Sertarul hidraulic pentru baterii, un accesoriu opțional, este deosebit de practic, fiind nevoie de o simplă apăsare de buton pentru a scoate sau reintroduce blocul de baterii. Din acest sistem simplu de înlocuire pe laterală a bateriilor decurg multe avantaje, în primul rând nu mai este necesară o macara, fapt ce duce la creșterea gradului de siguranță și la reducerea considerabilă a riscului de accidente și pagube materiale.

Cabina stivuitorului are profiluri subțiri și câmp vizual maxim care permite operatorului un control vizual permanent al sarcinii de încărcare sau descărcare, chiar și la înălțime. Tot pentru a asigura o vizibilitate cât mai bună la mersul înainte, panoul consolă este redus din față, iar elementele de comandă sunt așezate ergonomic, pentru a putea permite controlul vizual maxim asupra furcilor și asupra căii de deplasare. Același scop, al asigurării unor condiții optime de vizibilitate, a fost urmărit la proiectarea utilajului pentru mersul înapoi și a fost atins prin amplificarea deschiderii spate. De altfel, întreaga unitate a plafonului de protecție prezintă un profil îngust cu largi câmpuri de vizibilitate. În acest fel, depozitarea sarcinilor la niveluri înalte se face ușor și se asigură întotdeauna o bună vizibilitate în sus. Înălțimea redusă a părții frontale și plasarea optimizată a elementelor de control asigură eliberarea câmpului vizual frontal, cel către furcă, fiind îndepărtate obstacolele care împiedică vizualizarea materialului transportat.

O altă noutate este dată de atenuarea fonică și amortizarea oscilațiilor, ambele obținute prin prinderea elastică pe șasiu a cabinei închise, realizându-se astfel o diminuare a zgomotelor deranjante și a oscilațiilor. Pentru a asigura un confort sporit al operatorului, scaunul acestuia este confortabil și reglabil individual, cu posibilitatea livrării opționale a cotierelor cu tastatură, cu manete de comandă sau cu joystick.


RX 60
Stivuitorul RX 60, cu capacitate portantă cuprinsă între 4,0 - 4,99 t este cel mai puternic membru al familiei RX 20/RX 60, reușind să rezolve singur cele mai complicate sarcini, cu emisii minime de zgomot, chiar și în condiții de lucru dificile, precum manipularea mărfurilor în porturi, mizerie, stropi de apă sau soluri denivelate.

La acest model operatorul poate alege între două viteze de lucru. În modul Sprint motorului de antrenare i se furnizează mai mult curent, iar dinamica deplasării și puterea sunt îmbunătățite substanțial. Motorul de antrenare în curent alternativ este optimizat energetic, silențios și antrenează direct roțile frontale, iar încapsularea etanșă îl protejează de praf și stropi de apă. Noul concept de proiectare al catargului permite un control vizual al sarcinii în orice moment. Îmbinarea inovativă între catargul exterior, cilindrul hidraulic și suportul furcilor mărește câmpul vizual al catargului telescopic cu până la 50%. Și tot pentru obținerea unei vizibilități optime la modelul RX 60 cilindrul hidraulic a fost montat lângă catargul exterior.


RX 20
Un alt membru al familiei din care face parte RX60 este și RX 20 care, datorită dinamicii excepționale de deplasare, acoperă rapid și eficient distanțele mari. Modelul este pregătit pentru deplasări alternative între interior și exterior, manevrabilitatea și mobilitatea ridicată a acestuia fiind de apreciat pe culoarele înguste din depozite. Utilizând principiul construcției casetate a utilajelor RX 20, acestea pot fi adaptate condițiilor efective de utilizare, în funcție de spațiul de utilizare, sarcină, lățimea culoarului de lucru, capacitatea necesară a bateriei și înălțimea zonei de trecere.

Pentru a crește gradul de precizie în manevrare, coloana de direcție este ajustabilă împreună cu volanul de mici dimensiuni. Prin adaptarea dinamică a susținerii prin servodirecție se realizează poziționarea de mare precizie cu efort minim de direcționare. Comutatorul pentru schimbarea direcției de mers de pe culbutorul de supapă (ridicare și coborâre) face posibilă schimbarea rapidă și confortabilă a direcției de mers, fără schimbarea poziției mâinii, pentru o desfășurare nesolicitantă a lucrului și cu grad maxim de concentrare.


RX 50
Stivuitorul RX 50 are o putere mai mare de antrenare, furnizată de motorul de antrenare integrat în punte, de hidraulica de ultimă generație, tehnologia de comandă CAN- BUS, dar și de noutățile ergonomice și tehnologice, rezultând și posibilități mai mari de urcare a pantelor. Tocmai datorită acestui sistem de antrenare, RX 50 este recomandat pentru lucrări grele, cum ar fi împinsul paletelor pe rampe sau urcarea rampelor cu sarcină mare pe furci, iar datorită ampatamentului mic este ușor de manevrat.

Din construcție RX 50 este dotat cu un sistem de reglare a vitezei în funcție de rotirea volanului, dotare prezentă pentru această clasă de electrostivuitoare numai la STILL. Sistemul de propulsie cu curent trifazat de 24 V al utilajului RX 50 conferă cu până la 12% mai multă putere și o capacitate mărită de accelerare pe sol, comparativ cu standardele acestei clase de stivuitoare. Noua dinamică a sistemului de propulsie oferă o capacitate de ascensiune sensibil mărită, grupată în 5 programe de deplasare, pentru o adaptabilitate optimă la orice condiții de utilizare.


Prototipul STILL RXX
Studiul RXX a fost dezvoltat încă din 1998 și servește de atunci drept sursă de idei pentru îmbunătățirea tehnologiilor aplicate mai apoi pe întreaga gamă de stivuitoare. Prezentă la TIB 2008, reprezentanța STILL România a expus și un un prototip unic în Europa, care înglobează multe dintre tehnologiile descoperite de-a lungul anilor în studiile realizate de specialiștii STILL.

Formele puternice și curgătoare și coloritul argintiu-portocaliu, de o prospețime deosebită, așa cum a fost imaginat modelul RXX, au fost introduse în întreaga familie de produse STILL, iar până cel târziu în 2009 toate utilajele de transport în incinta STILL vor avea linia de design argintiu-portocaliu. Majoritatea inovațiilor sunt însă legate de capacitatea de transport, precum contragreutatea extensibilă, care face stivuitorul mult mai flexibil, deoarece, prin intermediul osiei din spate, ampatamentul este prelungit, iar prin deplasarea contragreutății către spate se mărește capacitatea portantă. În același timp crește și stabilitatea stivuitorului, în special pe trasee lungi cu viteză mare (mișcare rectilinie). Cadrul de ridicare extensibil și retractabil, sub forma unui cilindru telescopic, oferă operatorului câmp liber de vizibilitate asupra sarcinii, datorită construcției mai compacte decât cadrele obișnuite, care limitează câmpul de vizibilitate al operatorului. Catargul se compune din patru țevi, care sunt asigurate contra răsucirii cu pene paralele, iar furca este plasată la capătul superior al cilindrului telescopic hidraulic cu patru trepte.

Tot pentru creșterea siguranței și evitarea accidentelor, a fost conceput și afișajul electronic de supraîncărcare care indică operatorului, prin intermediul unei diode LED din cabină, dacă sarcina ce urmează să fie ridicată cu stivuitorul este sau nu prea grea. Astfel, operatorul poate afla în timp util, încă de la ridicare, dacă sarcina, a cărei greutate nu este perceptibilă din afară, poate sau nu să fie transportată, eliminându-se riscul de răsturnare și economisindu-se timp. În același timp, este indicat operatorului, prin semnalizatorul electronic pentru înclinarea catargului, gradul de înclinare curent al acestuia, dând posibilitatea operatorului de a reacționa din timp la orice situație pentru a-și adapta corespunzător stilul de conducere.

Bolțul de prindere remorcă extensibil automat este o dotare care economisește timp în utilizarea echipamentului, deoarece operatorul nu mai trebuie să coboare și să urce în utilaj pentru fiecare procedură de cuplare. Printr-o simplă apăsare de buton el poate ridica bolțul, efectua cuplajul și apoi să îl retracteze automat. În timpul retractării, LED-urile roșii, din partea posterioară a utilajului, clipesc pentru a evita posibile pericole.

Acest prototip ridică până la 2 m o sarcină maximă de 1,5 t, are camere de luat vederi, iar pe monitorul din cabina operatorului se poate vedea foarte simplu cât trebuie să dea înapoi. Tot prin intermediul camerelor video montate în fața se poate vedea exact poziția furcilor, lăsate ori ridicate. Deoarece este un prototip, capacitatea de a se ridica este dusă la extrem, de exemplu dacă vizibilitatea este redusă din cauza încărcăturii se poate ridica cabina cu 15-20 cm.

Un alt concept inovator folosit la acest prototip este cel al roților, care îmbină calitățile celor cu aer cu cele ale roților SE. Funcția de elastică și de amortizare a roții este preluată de un element elastic de amortizare, care este amplasat între suprafața de rulare și jantă, făcându-se posibilă adaptarea constantei arcului la diversele condiții de încărcare ale utilajului. Frâna mecanică a dispărut, iar cu un noul concept de frână de la STILL se poate activa, printr-o simplă apăsare de buton, frâna de exploatare electronică (sub formă de instalație regenerativă de contracurent).

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI