Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 33

Utilaje de mare randament

17.11.2008
Dan Pavel; Dan Vasile
HeidelbergCement este liderul mondial al pieței agregatelor pentru construcții și un important jucător în domeniul cimentului, betonului și altor activități conexe, ceea ce îl poziționează printre cei mai mari producători de materiale de construcții din lume. Compania are peste 70.000 de angajați în 2.800 de locații, pe patru continente. Pentru anul 2007 cifra de afaceri a grupului este estimată la aproximativ
10,7 mld. EUR, iar vânzările de ciment și clincher se ridică la aproximativ 88 milioane tone
În România, grupul deține companiile Carpatcement Holding SA, Carpat Beton si Carpat Agregate. Investițiile grupului în țara noastră sunt de peste 350 mil. EUR, inclusiv costurile de achiziție. Trebuie spus că o parte din investițiile din România sunt îndreptate spre protejarea mediului sau spre dezvoltarea de noi tehnologii, bazate pe utilizarea combustibililor alternativi.

În România, Carpatcement Holding S.A. este unul dintre cei mai importanți producători de ciment.
Compania a fost înființată în anul 2004 de grupul german HeidelbergCement, prin fuziunea companiei de management Carpatcement Romania SRL și a fabricilor de ciment pe care le deținea de la Bicaz, Deva și Fieni. Carpatcement a avut în anul 2007 o cifră de afaceri de 393 mil. EUR. Din cei peste 1.100 angajați ai grupului, 430 lucrează în cadrul fabricii de la Fieni.

Colaborarea dintre producătorul german de utilaje pentru construcții Liebherr și HeidelbergCiment este una de lungă durată, acesta extinzându-se și în România odată cu creșterea rapidă a capacităților de producție a producătorului german de agregate. Astfel, cumpărarea în luna octombrie 2002 a fabricii de ciment de la Fieni a adus nu numai poziția de lider de piață în România, dar și o mare provocare: modernizarea fabricii și achiziționarea unor utilaje de mare randament, numai investițiile de mediu depășind 8,6 mil. EUR.

Pentru a produce cele 1,2 mil. tone de ciment pe an, valoare de lucru la care este proiectată fabrica de la Fieni, cele câteva puncte cheie ale procesului de producție, precum cel în care este preluată piatra concasată și apoi încărcată în navetele de tren, trebuie să fie acoperite cu utilaje de mare randament, extrem de rezistente. Utilajul Liebherr 974 C Litronic achiziționat special pentru un astfel de punct de lucru reprezintă un adevărat gigant, acesta având o rază de lucru de peste 10 m, motorul de 543 CP asigurând un ritm de lucru foarte mare, prin cicluri scurte de încărcare/descărcare. Cupa de 5,1 mc , utilizată pentru material concasat trebuie să încarce un vagon de tren din trei curse, fiind foarte importantă și viteza cu care este încărcată o garnitură de tren. În momentul în care realizam reportajul, o garnitură formată din 11 vagoane era deja gata pentru a pleca spre fabrica de la Fieni. Aceasta, deși transportă în medie 330 tone, a fost gata încărcată în mai puțin de 25 de minute - un timp normal ne spune operatorul utilajului. În plus, în acest interval este cuprinsă și perioada de manevră a trenului.

Drumul materialului din munte și până la fabrica de la Fieni este în primul rând foarte lung. Domnul Buzea Cristinel, șef de șantier în cadrul grupului Carpatcement, ne povestește despre modul de transport al materialului concasat din munți, de la cariera Lespezi, de unde este dislocat și până la cuptorul fabricii din apropierea orașului Fieni.

Lungul drum al calcarului derocat și concasat la Lespezi până jos, la depozitul intermediar de la Moroieni, acolo unde lucrează "la foc continuu" și utilajul Liebherr 974C, este spectaculos, acesta fiind transportat pe o distanță de 12 km printr-un sistem de benzi transportoare. Practic, putem spune că excavatorul gigant face legătura între exploatarea de la Lespezi și fabrica de la Fieni.

Fiecare garnitură de tren transportă 330 t de material, în 11 vagoane. Excavatorul trebuie să acopere în 12 ore de lucru zilnic, minim 10 garnituri de tren, în funcție de ritmul de producție impus de fabrica de la Fieni. Practic, se lucrează non-stop, în două schimburi, singurele momente de pauză fiind, în afara perioadelor de întreținere tehnologice, cele impuse de temperaturile exterioare foarte scăzute. Pe timp de vară, datorită sistemului de aer condiționat performant, dar și a unui sistem rapid de răcire a motorului, utilajul Liebherr nu se oprește indiferent de temperatura exterioară.

Astfel, deși este un utilaj relativ nou, acesta a făcut deja 1.000 de ore de funcționare.
Domnul inginer Buzea ne spune că în afara volumului mare de lucru, utilajul a dat satisfacție și din punctul de vedere al opririlor intempestive, în afara unor probleme minore de hidraulică, inerente muncii în condiții dure de șantier, acesta nepunând nicio problemă. De altfel, chiar selecționarea mărcii și a modelului a fost făcută pe baza unor criterii ce au avut la bază printre altele și cel al fiabilității.

"Criteriile noastre tehnice de alegere a acestui model au fost, printre altele: capacitatea cupei comparativ cu greutatea de operare a excavatorului, dimensiunea brațului, raza mare de acțiune, precum și fiabilitatea sa, și nu în ultimul rând, prețul."

Ceea ce atrage atenția la modelul Liebherr 974 C sunt nu numai dimensiunile sale de gabarit deosebite, dar și cupa cu ungere continuă. Sistemul de ungere centralizat reprezintă o investiție absolut necesară la un astfel de ritm de lucru, când utilajul nu poate fi oprit după dorință, ci numai atunci când fluxul de lucru permite. Operatorul utilajului lucrează pe acest utilaj încă de când a fost adus, de o jumătate de an. Acesta s-a declarat foarte încântat de sistemul automat de comandă și control a gradului de umplere cu lubrifianți, dar și cel al consumului de motorină: "nu avem nicio grijă cu gresatul utilajului. Înainte de a ajunge la minim, un sistem automat ne avertizează, la fel și cu nivelul motorinei în rezervor, suntem anunțați din timp".

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI