Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Stivuitoare de capacitate

Doosan lucrează la IMGB

05.02.2009
Mariana Pătru; Dan Vasile
Doosan lucrează la IMGB
Cu o istorie care a început în anul 1963, societatea IMGB este cea mai mare unitate productivă din România specializată în realizarea de piese brute, turnate sau forjate și parțial prelucrate, piese care pornesc de la câteva tone până la câteva sute de tone de oțel. Încă de la înființare, IMGB a avut un rol precis, și anume construcția de echipamente pentru dezvoltările energetice din România. În prezent, fabrica are cea mai mare presă pentru forjare din sud- estul Europei, de 12.000 tone forță. După anul 1990, compania a suferit mai multe transformări și preluări, în prezent fiind membră a grupului DOOSAN Heavy Industries & Construction, din Coreea de Sud. Odată cu preluarea sa, în anul 2006, numele fabricii s-a schimbat în Doosan IMGB.

Renumele și experiența în domeniul producerii de echipament energetic de mari dimensiuni s-au construit și consolidat de-a lungul timpului prin construcția de arbori pentru generatoarele electrice și parțial pentru turbinele de 330 MW ce au echipat centralele termo-electrice de la Turceni- Rovinari. De asemenea în cadrul uzinei IMGB s-a dezvoltat producția de echipament nuclear sub licență, și anume componentele nucleare de la centrala nucleară de la Cernavodă, cu precădere conducte, țevi separatoare, vane și alte elemente. În prezent, IMGB-ul deține una dintre cele mai mari prese de forjare din lume, care funcționează în parametri și care asigură o manevrabilitate ridicată în forjare.


În general, producția se adresează segmentului extern, peste 90% fiind destinată exportului. Clientul majoritar în momentul de față este chiar societatea DOOSAN Heavy Industries & Construction. Având în vedere că în cadrul companiei sunt procesate piese de greutăți foarte mari și utilajele aferente necesare transportării acestora de-a lungul fluxului de producție sunt tot de dimensiuni foarte mari.


Pentru ridicarea și deplasarea lor, compania dispune de sisteme semimobile tip poduri rulante, care pot muta diferite obiecte de greutate dintr-o zonă în alta. Dar în cadrul procesului de producție există și repere care ies din zona de acțiune a acestor poduri rulante.


Domnul Costel Cîrstea, manager Întreținere Generală, Energie și Utilități a rezolvat problema pieselor mari care trebuiau deplasate între diferite puncte de lucru: "soluția cea mai simplă din punctul de vedere al exploatării și al performanțelor spre care ne-am orientat a fost un stivuitor cu capacitate foarte mare. Fluxul tehnologic ne impune să mutăm țevi, oale de turnare, oale intermediare, subansamble, ventilatoare, ș.a.m.d. În aceste condiții ne-am orientat spre un echipament mobil, care trebuia să fie și robust. Bineînțeles că procesul de selecție a presupus analiza pieței, evaluarea performanțelor de la diverși producători și decizia care s-a luat la momentul achiziționării a fost în favoarea unui stivuitor frontal tip Doosan, având în vedere raportul performanță - preț și robustețea produsului. Modelul ales a fost DOOSAN 160S-5.


"Faptul că a fost fabricat de una din companiile membre ale concernului Doosan a fost încă un criteriu de care am ținut cont, pentru că în aceste condiții asistența tehnică și toate problemele care vor apărea în exploatare suntem siguri că vor fi rezolvate foarte repede. Noi credem că nu vom avea probleme deoarece până acum, deși a fost exploatat la maximum, funcționează perfect. Vorbind de un stivuitor de mare tonaj, acesta necesită și o întreținerea atentă, iar societatea Rădăcini Equipment, importatorul oficial al mărcii de stivuitoare Doosan pentru România, a fost până în prezent extrem de promptă."

Deși a fost cumpărat de aproape două luni de zile, în perioada care a trecut de la achiziție și până acum a fost folosit intens în acțiunile din cadrul companiei. Sarcina sa utilă de 16.000 kg este suficientă pentru manipularea pieselor turnate, chiar în momentul realizării acestui articol, stivuitorul era la lucru, piesa care trebuia mutată, deși părea modestă ca dimensiuni, avea aproape 10 tone.


Manevrabilitatea în spații înguste este o caracteristică esențială, roțile din spate asigurând o rază de acțiune de numai 4,4 metri, măsurată la exteriorul lor. Agilitatea este dovedită și de viteza de deplasare, de 33 km/h în cazul mersului fără sarcină și de 29 km/h cu greutate pe furci. Motorul de 160 CP/2.100 rpm oferă un cuplu maxim redutabil, de 67 daNm la 1.400 rpm. Toate aceste performanțe, ca și altele, precum înălțimea de ridicare maximă de 3.000 mm, au fost atent studiate înainte de cumpărare de către conducerea societății DOOSAN IMGB. Necesitatea de a muta în mod curent piese de până la 10 tone sau adaosuri de prelucrare ce urmează a fi reintroduse în procesul de fabricație apare și din faptul că formele acestora sunt extrem de variate, făcându-le greu de mutat cu un pod rulant. În plus, stivuitorul are posibilitatea de reglare a brațelor, a deschiderii, înălțimii de lucru s.a.m.d., având capacitatea de a le muta cu ușurință din zonele de debitare în zonele de procesare în vederea reintroducerii în ciclul de fabricație. Utilajul este în prezent exploatat 24 de ore din 24, 7 zile din 7.


Ținând cont de aplicațiile complexe la care este utilizat, am întrebat ce dotări suplimentare au fost comandate. Domnul Costel Cîrstea ne-a spus că dotarea de serie este atât de performantă, încât nu a mai fost necesară nicio investiție suplimentară: "nu am cerut dotări suplimentare, având în vedere că echipamentul în sine din punctul meu de vedere conferă siguranță, securitate, condiții de exploatare, cabină climatizată, chiar și un radiocasetofon performant. De asemenea, este dotat cu numeroase echipamente de protecție, de exemplu nu pleacă din loc dacă scaunul operatorului nu este reglat corespunzător. În concluzie, este un echipament care dispune de dotările și automatizările necesare exploatării în siguranță, are inclusiv limitatoare de sarcină. Și construcția cabinei, mult ridicată, oferă operatorului posibilitatea să poată să observe piesele din zona sa de manevră, să nu-i fie obturată imaginea și astfel să se poată genera un accident de muncă".

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI