Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Consilierul vostru financiar

Leasingul în contextul crizei mondiale

05.02.2009
Ec. IULIU CIOBANU
Analiștii comerțului internațional au scos în evidență faptul că leasing-ul constituie o expresie a tehnicilor moderne de contractare în acest domeniu. Insistența asupra acestui tip de contract se explică prin pragmatismul și eficacitatea sa. Oamenii de afaceri simțeau nevoia dotării societăților lor comerciale cu echipamente moderne, în condițiile în care utilajele din dotare se învecheau, mai ales ca efect al uzurii lor morale. Formula cumpărării unor bunuri de la vânzător în scopul închirierii lor acelor clienți care aveau nevoie de ele a apărut ca o formulă salvatoare și eficientă.

Finanțările prin sistem leasing constituie în economia românească o adevărată gură de oxigen pentru agenții economici pentru care investițiile reprezintă o cerință esențială pentru dezvoltarea activității lor. Acesta s-a impus și la noi în țară, așa cum a făcut-o peste tot în lume, în primul rând prin simplitate. În condițiile în care mediul concurențial din țara noastră devine tot mai aspru, viteza de reacție a companiilor la schimbările din mediul extern este vitală. Leasing-ul, prin operativitatea sa, satisface în intervale de timp foarte scurte nevoia agenților economici de fonduri pentru investiții. De asemenea, prin leasing, agenții economici evită procedurile complicate ale contractării de credite bancare, proceduri care presupun imobilizarea unor elemente din patrimoniul societății sau cel privat pentru constituirea de garanții.

Istoria dezvoltării leasingului a cunoscut etape de succes și de criză. Deși în perioadele de criză, piața leasingului are pe de o parte de suferit, deoarece dobânzile continuă să crească, rămâne cea mai ieftină variantă ce poate fi luată în calcul pentru achiziționarea unui bun.

Firmele de leasing își pot menține rata de profitabilitate în contextul crizei mondiale prin diversificarea ofertei către lea-singul operațional, dar și prin orientarea afacerilor către produse de nișă pentru zone dinamice ale economiei, acordând servicii de calitate și o atenție mai mare calității portofoliului și gestionării corespunzătoare a contului de profit și pierdere și mai puțin volumului și cotei de piață.

Netranslatarea integrală a efectelor crizei, reflectate în costuri, către partenerii de afaceri va determina identificarea de către societățile de leasing a unor variante de eficientizare a activității interne, încercând să mențină o rată de profitabilitate corespunzătoare. Una dintre soluțiile pe care firmele de leasing le au la dispoziție pentru a traversa actualele turbulențe economice este includerea în ofertă a unor produse de nișă pe segmente mai dinamice ale economiei.

În ceea ce privește impactul crizei mondiale asupra pieței de leasing, nu se poate discuta despre un blocaj la nivelul finanțărilor în sistem leasing, așa cum nu se poate discuta despre blocarea economiei naționale în ansamblu, pentru că cele două concepte sunt strâns legate. Atâta vreme cât economia crește sau rămâne la un nivel constant, este nevoie de investiții, iar leasingul, ca instrument de finanțare a investițiilor, și-a dovedit utilitatea și eficiența. Societățile de leasing s-au confruntat încă de la începutul anului cu creșteri ale dobânzilor de refinanțare.

Primul efect imediat datorat crizei financiare a fost micșorarea volumului finanțărilor. În același timp avansul pentru împrumut a crescut, de la aproximativ 5% minim la 20-30%. Acest lucru, privit din punct de vedere al unui "leasing ieftin" nu este tocmai rău. Sunt câteva elemente pe care de obicei utilizatorii nu le iau în calcul. În principal este vorba de dobândă, care în termeni uzuali este suma pe care clientul o plătește în plus. În momentul în care se achită un avans mai mare, suma finanțată de compania de leasing este mai mică, automat o dobândă mai mică. Pentru a concluziona elementele expuse mai sus, nu este ieftin să obții un leasing doar cu o sumă pe care o ai în buget ci este ieftin daca îți calculezi foarte bine și sumele pe care le plătești în plus.

Chiar și în aceste condiții, reprezentanții societăților de leasing sunt optimiști în privința viitorului leasingului în România. Astfel, deși se așteaptă la o anumită restructurare a jucătorilor pe piață, în urma căreia unele societăți, fără putere financiară mare, vor dispărea sau vor fuziona cu alte societăți mai puternice, viitorul acestui instrument financiar nu este pus sub semnul întrebării.

În același timp, în momentul de față se creează anumite nișe în piața de leasing. Astfel sunt clienți care până acum puteau primi finanțare de la 2-3 companii de leasing. În acest moment acest lucru nu mai este așa de ușor. Companiile de leasing care vor gândi acum mai mult comercial și nu strict din punct de vedere al riscului vor avea de câștigat atât clienți mici, care sunt la începutul dezvoltării afacerii, și care s-au dovedit pe parcursul timpului că rămân fideli, cât și clienți mari care din diferite motive nu mai primesc finanțare de la partenerii actuali din piața de leasing. Sper să văd măcar o astfel de companie care dacă va proceda în modul descris mai sus va modifica ierarhiile actuale ale pieței de leasing.

BENDIS FINANCIAL 30D Horei st., 2nd District, Bucharest
Tel: 0745-996-911;
Fax: 031-805-44-04

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI