Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Ne dați ori nu ne dați?

05.02.2009
Eu l-am prins în copilăria mea numai pe Moș Gerilă, ca și persoană oficială responsabilă cu "minunatele" daruri ce se găseau prin magazinele rămase azi de tristă amintire. Pe atunci, mergeam cu "ne dați ori nu ne dați" prin bloc, și ne uitam cu jind la "recolta" de nuci și colaci a copiilor de la țară. Și pe vremea aceea se construia mult, blocuri STAS tip cutii de chibrituri, Casa Poporului, Casa Radio și alte proiecte faraonice.


Deși blamate, criticate, analizate și mult mediatizate, în general în rău, ele au dat și dau în continuare de lucru constructorilor. Casa Poporului încă nu este finalizată, Casa Radio în sfârșit a găsit investitori pe măsura ei, iar vestitele "Circuri ale foamei" s-au transformat în cele mai căutate Mall-uri din România. Dar nu este nici pe departe suficient pentru industria autohtonă a construcțiilor, și nici pentru o țară cu pretenții de Europa. Mai rămân autostrăzile, un subiect electoral mai mediatizat decât sănătatea și cultura, dar în care nu mai crede nimeni. Mai avem de lucru, cam... totul, pe la inelele marilor orașe sau pe la metroul din București, care cică o să ajungă în 2012 la aeroportul Otopeni, care aeroport a ajuns neîncăpător și "intenționează" să mai construim unul pe lângă Capitală, care și ea a ajuns neîncăpătoare de atâtea mașini care nu ai noaptea unde să le parchezi. Aici edilii noștri au găsit soluții de pe vremea lui Moș Gerilă: nu bagă bani în parcări, dar ne spun să mai mergem câte patru în mașina personală sau cu transportul în comun. Care transport în comun nu merge nici el cine știe ce prea bine în București, că nu prea are pe unde și nici cu ce…


În materie de construcții, avem nevoie de orice: drumuri, gaze, apă, căldură, aeroporturi, blocuri… Chiar dacă am intrat în UE, îmi este greu să compar ce se vede pe aici cu ceea ce este construit prin vestul continentului nostru. Înțeleg că țările puternic dezvoltate din Vest au o piață în recesiune, în condițiile în care în materie de construcții, nici nu prea au ce să mai construiască. Acum, acolo se vorbește de super-autostrăzi, adică autostrăzi de mare viteză și complet informatizate, de rețele de drumuri subterane de mare adâncime care să descongestioneze traficul din marile orașe, precum proiectul Chicago. Comparativ, pentru noi un proiect ce pare de domeniul SF este acela de a construi primăriile parcări supraetajate sub parcuri, ceea ce oricum s-a rezolvat la alții de mult.

Înțeleg că tot în aceste țări dezvoltate, Bursa reprezintă un instrument comercial puternic, un motor necesar dezvoltării firmelor, care a oferit de-a lungul anilor banii necesari pentru investiții și expansiune. Acum, căderea acțiunilor atrage o decapitalizare a lor și o reducere a câștigurilor proprietarilor, dar acest lucru se întâmplă ACOLO. Noi avem o schemă de Bursă, utilizată mai mult pentru speculații pe picior și care niciodată nu a atras atenția marilor grupuri de capital. Și dacă simțim efectul crizei prin reducerea comenzilor externe, nu același lucru se întâmplă cu piața construcțiilor. Încă avem multe necesități, în domeniul infrastructurii rutiere, a celei comunale, avem nevoie de locuințe și alte facilități, iar UE sprijină aceste programe cu mulți bani. De asemenea, în fiecare an se acordă procente mari din PIB construcțiilor, o mare parte mergând, cel puțin teoretic, la autostrăzi.


Din aceste motive, eu cred că cel puțin în domeniul construcțiilor avem toate elementele: cererea, oferta și banii necesari. Cred cu tărie că avem o criză falsă în construcții, care apărea oricum datorită alegerilor locale și apoi naționale, și aceasta a început încă din luna martie a acestui an, și nu din ultimul trimestru. Practic, s-a resimțit mai târziu, odată cu blocarea treptată a plăților efectuate de către primării, CNADNR, CFR Infrastructură, șamd, spre firme particulare care au efectuat lucrările comandate. S-a amplificat odată cu limitarea drastică a creditelor, aceasta datorându-se într-adevăr contextului economic mondial, dar și faptului că majoritatea băncilor din România au capitalul concentrat în alte țări, deci și interesele lor majore fiind în afara țării noastre.


Acum că au trecut alegerile, poate că oamenii politici ar trebui să ne "dea" banii restanți pe lucrările efectuate la comanda statului, pe care nu a avut cine să-i deblocheze din conturi, că am avut luptă politică, la Primării și apoi la Generale. "Ne dați" și miliardele de EUR de la UE care ne așteaptă pentru drumuri, pentru autostrăzi? "Ne dați" voie să muncim? "Ori nu ne dați"?

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI