Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Superconstructii

OpernTurm - Frankfurt

16.01.2009
Cristina Catanescu
OpernTurm - Frankfurt
O cladire destinata activitatilor comerciale, cu o inaltime de 168 m, a carei constructie a inceput in anul 2006 si care se va termina in acest an va domina orasul Frankfurt din Germania. Desi este numai a 6-a ca marime in topul celor mai inalte cladiri din zona, este interesant de stiut ca va avea 42 de etaje, iar principalul utilizator va fi banca elvetiana UBS. Situata in Piata Operei, aceasta este considerata ca avand cea mai buna locatie din oras pentru birouri.
Avantajul zonei aduce insa si inconveniente, mai ales pentru constructori, care nu au prea mult spatiu disponibil pentru a-si desfasura utilajele necesare unei constructii de asemenea amploare. Si deoarece o cladire atat de inalta presupune punerea in opera a unei cantitati mari de beton in termen foarte scurt, societatea Ed. Zublin AG, un constructor german de renume, a ales pompele de beton de la Putzmeister pentru a face fata acestei provocari.


Logistica unica
OpernTurm, cladirea gigant din centrul orasului german Frankfurt creste cu o viteza care iti ia respiratia. In afara celor 67.000 mp destinati birourilor si spatiilor de servicii, cladirea va avea primele doua etaje dedicate magazinelor si restaurantelor, precum si o parcare subterana pe trei etaje cu 580 de locuri. Incluzand placa de baza, in jur de 55.000 mc de beton vor fi incorporati in turnul de 170 m.

Toata cantitatea de beton trebuie adusa si pompata in cadrul unor secvente scurte de timp, numai placa de baza necesitand 5.660 mc turnati in 72 de ore. Utilajele ce au un rol crucial in aceasta dezvoltare imobiliara de exceptie sunt pompele de beton de mare capacitate de la Putzmeister. Astfel, aici lucreaza cea mai mare pompa de beton din Europa montata pe camion, marca Putzmeister, model M 63-5, o pompa de beton fixa cu presiune ridicata model BSA 2109 precum si un brat fix MX-32-4, pe coloanele tubulare, cu sistem de elevatie propriu.

Situata in Piata Operei, fata in fata cu o cladire istorica de notorietate mondiala, Opera din Frankfurt, si in vecinatatea parcului Rothschild, o parte din spatiul de la sol utilizat de constructori pentru ridicarea Opern Turn va fi integrat in final in parc, care astfel isi va mari suprafata verde. Dezvoltatorul proiectului, agentia americana Tishman Speyer, are deja o traditie si in Germania in ceea ce priveste constructiile de mari dimensiuni, aceasta avand la activ si gigantul Frankfurt MesseTurm, o cladire construita in metropola situata pe raul Main.

Principalul contractor al lucrarii, firma Ed. Zublin AG are o sarcina dificila in acest caz, deoarece trebuie sa respecte toate normativele de mediu si poluare in timpul ridicarii turnului, care sunt foarte drastice in Germania, trebuie sa lucreze foarte repede si are o organizare de santier limitata ca suprafata.

Prima mare provocare a reprezentat-o placa de baza masiva, ce a presupus turnarea a 5.660 mc de beton in 72 de ore. Livrarea unei cantitati atat de mari de beton intr-o perioada scurta de timp a fost incredintata societatii "Die Pumas". Astfel, dupa ce a fost sapata fundatia, consortiul Ed. Zublin Spezialtiefbau GmbH a ales o solutie de mecanizare care presupunea utilizarea a trei pompe de beton montate pe camion, marca de stat, cu inaltimi de lucru de 42, 52 si 63 metri. Acestea au pompat betonul pentru imensa placa de baza cu grosimi cuprinse intre 3 si 4,5 m in luna iulie 2007. Daca montarea bratului lung a fost simpla, gratie sistemului automat de telescopare, din cauza spatiului disponibil extrem de limitat, autopompele marca Putzmeister M 42-5 si M 63-5 au putut sa-si extinda numai pe o singura parte sistemul de calare, lucrand in plus pe o rampa, pentru a nu bloca traficul pe una dintre cele mai aglomerate artere din Frankfurt. De asemenea, a treia masina a trebuit sa fie asezata pe o suprastructura intarita, special conceputa pentru ridicarea corpurilor grele. Betonul a fost turnat trei zile si trei nopti consecutiv, pentru a obtine o masa omogena de 5.660 mc de beton, clasa C 30/35.


Putzmeister M 63-5 este cea mai mare pompa de beton in Europa instalata pe un camion, acoperind singura 2.003 mc din volumul total de beton. Trebuie remarcata si logistica din spatele acestei operatii de turnare a betonului, deoarece malaxoarele de beton au traversat un oras aglomerat si au fost in miscare timp de 72 de ore, neinregistrandu-se niciun accident sa intarziere. In final, strangerea si retragerea de pe pozitiile de lucru a utilajelor dupa finalizarea turnarii placii de volum, precum si pregatirile pentru continuarea urmatoarei etape de turnare au impus o pauza de 20 de ore.


Tehnica de lucru
Pe langa flota larga de pompe de beton montate pe camioane (33 masini), societatea "Die Pumas" detine si 5 pompe de beton fixe si 7 cu brate fixe. De fapt, intreaga flota este proiectata pentru transportul si punerea in opera a unor cantitati mari de beton intr-un timp scurt. Pentru Frankfurt OpernTurm, "Die Pumas" a folosit in premiera pompele fixe de la Putzmeister cu noul sistem cu coloana tubulara RS 850. Acestea beneficiaza de asemenea de un sistem automat revolutionar de urcare si fixare pe structura cladirii de calare cu telescopare automata, cu o lungime a segmentului de cap de turnare ce se poate extinde pana la 32 metri

Elementul central al OpernTurm este format din doua structuri de rezistenta, fiecare continand casa scarilor, putul lifturilor si toate coloanele de aeraj, curent electric si alte utilitati. Acestea sunt ridicate totdeauna cu trei nivele mai sus decat restul constructiei. Atat structurile cat si planseele sunt realizate din beton clasa C50/60, acesta avand in componenta piatra cu dimensiune maxima de 16 mm. Fiecare sarja de beton livrata este verificata de catre un laborator de incercari ce se afla situat chiar pe santier.

In decursul constructiei cladirii OpernTurm, bratul fix al pompei de beton urca impreuna cu noile etaje construite, prin fante special realizate in podele, situate intre cele doua structuri de rezistenta. O coloana tubulara impreuna cu bratul au fost instalate dupa ce s-a construit si cel de al treilea etaj de subsol, practic ajungandu-se astfel la nivelul zero. Pana in acest moment, bratul pentru turnarea betonului a stat liber, pe o coloana tubulara de 16 m deasupra podelei ultimului etaj.

In continuare, datorita pozitiei sale inalte, bratul nu doar ca ajunge la orice punct al unui etaj, fiecare dintre acestea avand o suprafata de 1,800 mp, dar acopera necesitatile de turnare ale celor doua structuri de rezistenta, care sunt cu trei nivele mai sus decat ansamblul. Bratul stationar este conectat la pompa de beton fixa, ceea ce inseamna aproximativ 80 m liniari de conducta DN 125. Ulterior, odata cu ridicarea cladirii, transportul betonului a presupus pana la 170 m de conducte.

Noul sistem tubular de coloane automatizeaza ridicarea bratelor pompei de beton. Astfel, coloana tubulara a bratului este sustinuta la fiecare etaj in patru console foarte usoare. Fiecare consola cantareste aproximativ 35 kg, aceste sisteme de ghidaj si sprijin putand fi transportate usor la urmatorul etaj, dupa telescoparea intregului sistem.

Practic, sistemul clasic format din cilindrii de ridicare si suruburi de fixare pentru fiecare etaj este inlocuit in cazul sistemul tubular Putzmeister RS 850 de sistemul de prindere de console, extensibil si integrat si de sistemul de elevatie al coloanei tubulare. In medie, un etaj este finalizat odata la fiecare patru zile.

Noul sistem tubular RS 850 poate fi livrat in tronsoane de 3, 6 sau 9 m, standard. Sistemul de ridicare este integrat in profilul coloanei tubulare, acesta permitand urcarea automata, odata cu constructia. Odata ce un etaj a fost finalizat, cilindrul de ridicare este tras in sus de-a lungul sinei de ridicare, folosindu-se un scripete manual.

Rezultatele practice ale acestui sistem simplificat de turnare a betonului la inaltime sunt foarte bune, in cazul constructiei OpernTurm turnandu-se in medie 100-120 mc de beton pentru fiecare planseu de etaj, muncitorii avand nevoie de trei ore de lucru. Procedura de ridicare de la un etaj la altul, incluzand fixarea consolelor de sprijin, dureaza aproximativ 1,5 ore.


Date tehnice ale BSA 2109 H D
Betonul este livrat direct catre ultimul nivel printr-o conducta ZX care are o lungime totala de 250 m. Aceasta versiune permite o presiune de pana la 130 bar. De fapt, modelul Putzmeister BSA 2109 H D utilizat la Frankfurt OpernTurm nu are nevoie de o presiune mai mare de 90 bar, la un volum necesar de 35-40 mc/h.
- Motor: Deutz, 6-cilindri
- Putere de actionare: 200 kW
- Cursa piston: 2.100 mm
- Diametrul cilindrului de livrare: 200 mm
- Presiune maxima de pompare la inaltime maxima: 91 bar
- Volumul maxim de pompare: 95 mc/h
- Presiune maxima: 152 bar

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI