Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Lafarge și Komatsu

Siguranța partenerilor de calitate

05.02.2009
Dan Pavel; Ema Stancu
Siguranța partenerilor de calitate
De la un mic atelier de var amplasat în cochetul orășel francez Le Teil, deschis în anul 1833, grupul Lafarge a devenit în cei 175 ani de activitate lider mondial în domeniul materialelor de construcții, ocupând poziții de frunte cu toate cele 3 divizii ale sale, respectiv ciment, agregate, betoane și gips. Cu operațiuni în peste 75 de țări ale lumii, începând din 1997 Grupul Lafarge este prezent și pe piața din România.

Producătorul român de ciment Romcim S.A. a fost achiziționat în 1997 de către Grupul International Lafarge. Societatea și-a propus și a realizat un program ambițios de modernizare și retehnologizare, urmărind în primul rând creșterea performanțelor industriale, dar și a performanțelor în domeniul protecției muncii și mediului înconjurător. În prezent, societatea deține două fabrici de ciment la Medgidia și Hoghiz și o stație de măcinare la Târgu Jiu.


Utilaje de extragere, exploatare și producție de ultimă generație, tehnologii moderne, totul este extrem de bine structurat și urmărit atent de specialiștii de la Lafarge. Zona de exploatare și prelucrare de la Hoghiz reprezintă un exemplu de "site" de lucru modern. Aici grupul Lafarge a realizat o serie de investiții majore pentru modernizarea fabricii de ciment, incluzând nu numai procesul tehnologic de fabricare, care acoperă toate etapele, de la exploatarea calcarului și argilei și până la obținerea produsului finit, ci și implementarea unei strategii de protecție a mediului înconjurător și de reducere a noxelor poluante. Prima etapă, cea de extragere a minereului nu ar putea să se desfășoare în condiții optime fără utilajele de mare randament dedicate încărcării și transportului rocilor dislocate. În cazul acestei exploatări marca aleasă de către conducerea companiei a fost Komatsu.

Excavatorul Komatsu PC600-8 reprezintă un element cheie al exploatării, orice oprire neprevăzută în fișele de întreținere ducând la blocarea întregului proces de producție. Acesta trebuie să facă față unui volum de peste 5.000 t de material dislocat zilnic, ce trebuie încărcat în ritm alert în basculantele de mare tonaj care fac legătura cu site-ul de producție propriu-zis.


Selectarea acestei mărci a fost făcută după o îndelungată analiză a ofertei existente pe piața de utilaje, criteriile care trebuiau îndeplinite fiind extrem de dure. Astfel, utilajele trebuie să facă față cu succes condițiilor dure de lucru și climaterice specifice unei exploatări la suprafață, dar trebuie să beneficieze și de un service rapid din partea importatorului. Grupul Lafarge are o politică strictă în ceea ce privește siguranța în exploatare, dovadă sloganul "safety first", motiv pentru care utilajele și echipamentele trebuie să respecte cu rigoare aceste norme. De altfel, chiar de la poarta de intrare în combinat, un panou electronic anunță că de aproape doi ani de zile în cadrul fabricii nu a avut loc niciun eveniment nefericit legat de securitatea la locul de muncă.

Referitor la utilajele implicate direct în procesul de extragere și transport al minereului de calcar, membrii comitetului executiv al societății Lafarge au optat, în urma unor analize de piață foarte bine fundamentate pentru o combinație de utilaje marca Komatsu, respectiv un excavator Komatsu PC600-8 și o basculantă Komatsu HD405-7.

Excavatorul achiziționat în urmă cu un an, și care a acumulat deja un număr de 6.000 de ore de funcționare este echipamentul central al activității desfășurate în exploatarea de la Hoghiz, acesta funcționând în două schimburi a câte 12 ore pe zi, singurele opriri fiind cele necesare pentru efectuarea reviziilor periodice obligatorii, aspect extrem de important având în vedere că excavatorul este singurul utilaj de acest tip disponibil la Hoghiz. Trebuie spus că un astfel de utilaj de mare tonaj reprezintă o investiție importantă, și în mod normal frontul de lucru nu permite activitatea a două astfel de utilaje în paralel, randamentul unuia singur fiind suficient pentru o fabrică de producție, o eventuală defecțiune putând cauza probleme serioase întregului ciclu de lucru.

Un alt avantaj oferit de excavatorul Komatsu este gradul sporit de mobilitate, caracteristică foarte utilă pentru exploatarea de la Hoghiz pentru că aici se ține foarte mult cont de chimism. Pentru a obține făina de calcar la standardele impuse este nevoie de un oxid de calciu bun și un oxid de magneziu destul de scăzut, acestea fiind materialele ce influențează direct rezistența cimentului. Astfel, trebuie combinat materialul de pe două niveluri diferite ale frontului de exploatare, ceea ce impune totdeauna utilizarea unui echipament fiabil cu un grad mare de mobilitate. Komatsu PC600-8, utilajul considerat de către conducerea tehnică a grupului ca fiind perfect adaptat cerințelor exploatării de la Hoghiz, este un excavator hidraulic pe șenile care dezvoltă o putere de 425 CP având o masă operațională de 57.640 kg. Este un echipament cu o productivitate mare, inginerul de exploatare de aici considerându-l extrem de fiabil, ușor de întreținut și sigur, acesta putând lucra la o distanță pe orizontală de până la 11.300 mm, si respectiv pe verticală de până la 11.140 mm.

Basculanta Komatsu HD405-7 reprezintă practic a doua componentă vitală în cadrul exploatării de la Hoghiz, fiind practic cea care asigură legătura dintre frontul de lucru, acoperit de către excavatorul Komatsu și concasorul de mare randament, aici materialul suportând o ultimă prelucrare mecanică, de la dimensiuni mai mici de 1.100 mm. Interdependența dintre cele două tipuri de utilaje în timpul lucrului este foarte puternică și tocmai de aceea înainte de achiziționare au fost făcute o serie de calcule în ceea ce privește adaptarea sarcinii utile a basculantei la capacitatea cupei excavatorului. Astfel, s-a optat pentru o basculantă Komatsu HD405-7 cu sarcina utilă de 40 de tone și o capacitate a benei de 27,3 mc perfect adaptată la cupa de 3,6 mc a excavatorului. HD405-7 este un model de fabricație care se pretează la roci foarte dure în ciuda unei activități continue de 12 ore pe zi reușind să acumuleze în mai puțin de 2 luni aproximativ 1.000 de ore de funcționare în condiții climaterice extreme, transportând material la diferențe de nivel mari.


Dar primii implicați în utilizarea acestor utilaje sunt operatorii lor. Am vorbit cu unul din cei doi șoferi profesioniști ce operează pe basculanta Komatsu HD405-7. Acesta, având o experiență foarte mare, a putut face o comparație cu alte mașini similare cu care a lucrat de-a lungul timpului. În primul rând, condițiile de siguranță pentru operator sunt net superioare în comparație cu vechile camioane de șantier, având în vedere sistemele de avertizare inteligente care atrag atenția șoferilor la cea mai mică defecțiune: astfel, sistemul hidraulic de basculare nu permite plecarea din buncăr cu bena ridicată, camera de luat vederi cu zoom este extrem de utilă pentru mersul cu spatele, asigurând o mai mare precizie la descărcarea în gura concasorului, reducând totodată la minim riscurile de accident. Vizibilitatea maximă este asigurată și de sistemul ingenios de oglinzi retrovizoare, laterale și frontale, care permit supravegherea tuturor componentelor cheie ale utilajului, inclusiv roțile sau obstacolele situate în fața botului înalt al mașinii. Confortul la volan și ușurința cu care se poate conduce sunt de asemenea elemente importante pentru operatori. Aerul condiționat, scaunul pneumatic reglabil, pilotul automat, sistemul de comandă a vitezelor Tiptronic fac parte din dotările standard și sunt extrem de importante pentru manevrarea unui vehicul modern în condiții optime. Deoarece vorbim de un camion de șantier, ce trebuie să frâneze des, nu putea lipsi nici sistemul tip retarder, acesta asigurând șoferului permanent toată forța necesară virării sau unei accelerări ulterioare, chiar la frânări mai bruște.


Și la capitolul consum de combustibil basculanta Komatsu reușește să răspundă cu succes așteptărilor. Cu un consum mediu de 7 litri combustibil/cursă aceasta ajunge să consume în medie aproximativ 184 litri pe zi în funcție și de locul de încărcare și de condițiile de drum, o valoare net inferioară vechilor mașini utilizate, în condițiile creșterii sarcinii utile.


Cele trei criterii care au stat la baza selecției mărcii utilajelor au fost prețul, calitatea și siguranța în exploatare, pentru Lafarge siguranța reprezentând, alături de calitatea producției, principiul care guvernează întreaga activitate. Procesul de selecție nu se oprește de îndată ce utilajul a fost achiziționat, acesta urmând a fi supus unui test mult mai riguros, cel al timpului. Fiabilitatea, productivitatea, rezistența la uzură în timp, calitatea service-ului și promptitudinea cu care echipa de service intervine în cazul unei probleme sunt de fapt adevăratele calități care pot fi demonstrate numai pe durata exploatării. Astfel, conducerea de la Hoghiz s-a declarat mulțumită de cooperarea cu compania Marcom RMC ’94, unicul importator al utilajelor marca Komatsu în România, apreciind în special promptitudinea reprezentanților firmei la orice solicitare.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI