Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Suprastructuri

Sistemele inovative de la Molcik

05.02.2009
Dan Pavel
Sistemele inovative de la Molcik
Acum doi ani, atunci când producătorul ceh Molcik anunța intrarea pe piața din România, marca era practic necunoscută pentru transportatorii români din domeniul construcțiilor. În numai un an și jumătate, numărul de suprastructuri pentru construcții vândute a ajuns la 167 de bucăți, de trei ori mai mult decât își propusese. Anul 2008 s-a dovedit a fi, mai ales în a doua jumătate a lui, foarte greu pentru toți importatorii din domeniul construcțiilor. Soluția Molcik, absolut originală, a fost de a oferi fiecărui client exact configurația de care are nevoie, proiectanții grupului reușind să facă față oricărei solicitări.

"Cred că suntem singurii carosieri care reușesc să execute orice li se comandă. Ne bucurăm că suntem un producător de suprastructuri nonconformist, niciodată nu rămânem în limitele standardului, întotdeauna venim în întâmpinarea clienților prin cererile acestora, oricât de complicate și originale sunt acestea" - ne spune domnul Dinu Paul, directorul de vânzări pentru România al societății Molcik. Nici-o structură specială nu este imposibilă, iar dacă solicitările din timpul lucrului o cer, oțelul utilizat, Hardox, poate fi oricât de gros este necesar.


Trebuie însă să spunem că majoritatea structurilor vândute de Molcik sunt clasice, semirotunde, proiectate pentru transportul materialelor de construcții. Dar chiar și în cazul acestor structuri uzuale, succesul mărcii Molcik este dat de o serie de inovații aduse, proiectanții firmei făcând față cu ușurință cerințelor din ce în ce mai stricte de pe piața construcțiilor.


Dacă vorbim de modele de succes, nu putem trece cu vederea bena cu descărcare trilaterală, dar și o benă special concepută pentru a fi rezistentă, principala utilizare fiind în transportul materialelor pentru construcții: pietriș, bucăți mari de roci.

Adaptarea la condițiile de lucru din România este vitală pentru orice importator de suprastructuri. Astfel, sistemul de basculare în cazul benelor Molcik se face cu ajutorul unui cilindru hidraulic ce se acționează chiar din centrul acestora, sarcina maximă pe care o poate ridica fiind de 60 t, cu mult peste recomandările de încărcare a mașinii, lucru necesar datorită modului de acționare. Întreg sistemul hidraulic este compus din piese calculate la sarcini mult mai mari decât cele recomandate. De asemenea, pentru protecția întregului sistem hidraulic, furtunele și alte cabluri de control sunt mascate în interiorul șasiului, accesul în zona acestora, în eventualitatea realizării unor intervenții, fiind foarte ușor. 


Ca orice producător de autoșasiuri pentru construcții full-line, Molcik are în gama proprie suprastructuri pentru șasiuri pe 2, 3 și 4 axe. Dacă pentru carosarea autoșasiurilor cu 3 și 4 axe oferă posibilitatea montării unei suprastructuri clasice semirotunde basculabile posterior, pentru cele cu 2 axe nu există decât o singură posibilitate: suprastructura basculabilă pe trei părți.


Molcik propune o suprastructură basculabilă pe trei părți extrem de versatilă, ce poate fi utilizată pentru o gamă extinsă de activități în domeniul construcțiilor, dar și al transportului de materiale, pe distanțe medii și lungi. Aceste suprastructuri pot fi montate pe orice tip de autoșasiuri și, spre deosebire de cele semirotunde, pot avea configurații din cele mai neașteptate. Astfel, se pot utiliza în combinație cu o macara, poziționată în partea frontală sau posterioară, pot bascula departe de roți sau pot fi folosite pe cele mai înguste străzi, având capacitatea să basculeze exact în locul necesar, fără intervenția altor utilaje (buldozer, buldoexcavator, etc) pentru a muta agregatele. Practic, utilizarea lor nu este limitată decât de imaginația celui care le comandă.


Proiectarea specială a noii bene cu descărcare trilaterală se poate vedea însă cel mai bine în cazul aplicațiilor specifice benelor semirotunde. Astfel, uzual, bena semirotundă este recomandată pentru lucrul în carieră, pentru transportul bucăților mari de rocă, în primul rând datorită formei speciale, care ajută la amortizarea impactului în momentul rostogolirii rocilor. Tribena produsă de Molcik concurează cu succes, în aceleași condiții de lucru, benele clasice semirotunde, datorită materialelor speciale din care este confecționată și grație conceptului unic de ranforsare a tuturor laturilor și a șasiului auxiliar.


Cu toate că vorbim de o benă pătrată, șocurile mari care se produc în momentul încărcării și care afectează partea inferioară a șasiului, au fost mult diminuate prin reproiectarea întregului corp. De asemenea, eventualele deformări ce pot apărea în timpul unei încărcări brutale au fost evitate prin folosirea de materiale superioare calitativ, dar și printr-o serie de ranforsări speciale situate în punctele de stres maxim. Suplimentar, pe toată lungimea benei, pe partea inferioară au fost sudate două traverse din oțel de 6-8 mm grosime (în funcție de benă), cu o geometrie specială, rolul lor fiind de a preîntâmpina formarea unei săgeți negative a părții inferioare, curbura nedorită a corpului benei, ce poate apărea în momentul începerii basculării cilindrului. Acesta împinge marfa în centrul benei, dar numai până la atingerea unui unghi minim necesar ca toată încărcătura să fie descărcată.


Dinu Paul: "proiectul a pornit de la o benă normală pe trei părți, într-un final ajungându-se la o structură specială. Proiectanții de la Molcik fac totul pentru a veni în întâmpinarea clientului pentru că avem din ce în ce mai multe cereri punctuale, clienții doresc mașini din ce în ce mai versatile. Atunci noi suntem nevoiți să demonstrăm că acei bani nu au fost investiți în vânt; în primăvara acestui an am investit foarte mult în proiectare, în programele pentru proiectare. Totul a fost reproiectat special".

Dar poate spiritul inovativ al proiectanților de la Molcik este cel mai bine ilustrat prin intermediul celei mai noi suprastructuri originale, o adevărată lucrare state-of-art, prezentată în cadrul expoziției recent încheiate Grădinariu Expo Salub. Aceasta, realizată la comanda societății Grădinariu, a fost proiectată pentru a transporta un sistem de depozitare și împrăștiere a materialelor antiderapante pe timp de iarnă. De asemenea, deoarece piața solicită soluții din ce în ce mai ieftine și polivalente, întreaga structură a fost proiectată pentru a permite demontarea rapidă a instalației destinate activităților specifice de iarnă, putând fi utilizată apoi ca benă trilaterală pentru transportul materialelor de construcții sau pentru împrăștierea bitumului în cazul turnărilor asfaltice.

Șasiul de bază, un autocamion Volvo 4x4, pe care a fost montată întreaga structură, are o priză de putere normală montată pe cutia de viteze, aceasta acționând pompa hidraulică destinată cilindrului de telescopare și, în general, fiind realizată pentru acționarea instalației hidraulice Molcik. Deoarece era necesară o suplimentare de putere pentru acționarea organelor de lucru, precum sistemul de stropire, sărărița, lama și alte echipamente pentru salubrizare montate în benă sau direct pe șasiul camionului, flanșa motorului a fost adaptată pentru acestea o priză separată de putere.

Chiar și obloanele au fost reproiectate, acestea trebuind să fie cu deschidere sus și jos. De asemenea, profilul obloanelor a fost și el modificat, acestea fiind construite nu drept, așa cum este uzual, ci curbat. În acest mod, lățimea interioară a crescut de la 2.230 mm, cât este standard pentru un profil normal, la 2.430 mm în cazul celui rotund.

De asemenea, cei de la Molcik au găsit soluții și pentru clienții care dețin șasiuri cu trei axe, care și-au concentrat activitatea pe efectuarea de mici reparații în interiorul orașului, iar ulterior, s-au orientat către transportul de agregate de balastieră pe distanțe lungi. Soluția propusă, având în vedere că nu este nevoie de o capacitate mai mare de 12-14 mc, este atașarea unei remorci tandem cu două axe și o capacitate de 12 mc, care poate suplini cu succes o semiremorcă. Prețul puțin mai ridicat față de clasicul cap tractor și semiremorcă se justifică prin faptul că se achiziționează două mașini și nu una.

Pentru specialiștii Molcik configurația obloanelor laterale este ca un puzzle, întotdeauna se decide în funcție de necesitatea clientului sau de scopul în care este utilizată mașina.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI