Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Komatsu si Forestcov

Garantia fiabilitatii pe termen lung

12.02.2009
Ema Stancu; Dan Pavel
Garantia fiabilitatii pe termen lung
Forestcov este una dintre firmele cunoscute in Romania in domeniul exploatarii de material lemnos, o activitate deloc usoara, ba chiar extrem de dificila am spune noi, mai ales datorita masei lemnoase cu densitate mare dar si conditiilor grele de acces in zonele de exploatare. Practic, exploatarea forestiera incepe cu taierea lemnului din padure, curatarea de crengi si indepartarea radacinilor, dupa care urmeaza operatiunea de transport si depozitare in cadrul fabricii de prelucrare, locul unde se realizeaza adevarata sortare si clasificare pe grupe de calitate a lemnului. Echipa de reporteri ai revistei Masini si Utilaje a vizitat fabrica de prelucrarea a lemnului Forestcov din zona Valcea. Aici are loc prelucrarea si pregatirea materialului lemnos in vederea transportarii catre marii producatori de mobila din Europa sau chiar de mai departe

In fabrica nu este loc pentru "zabava" pentru oameni sau masini. Totul se desfasoara dupa anumite reguli si proceduri bine stabilite. Densitatea mare a lemnului, pastrarea calitatilor sale in timpul transportului, necesitatea manipularii in interiorul fabricii a unor trunchiuri de copaci cu dimensiuni considerabile de la un punct de lucru la altul intr-un timp scurt sunt factori care au determinat conducerea Forestcov sa faca o selectie atenta atat a marcii autocamioanelor din parcul auto propriu cat si a utilajelor de manipulare a materialului lemnos. Domnul Coverca Virgil, director general al Forestcov a testat timp de doi ani de zile piata din Romania in cautarea unor utilaje care sa satisfaca toate cerintele unei exploatari atat de dure. In final, comparand diferite marci, a ajuns la concluzia ca utilajele Komatsu reprezinta o buna garantie din punctul de vedere al calitatii si rezistentei in exploatare. In prezent flota de utilaje marca Komatsu asigura intreg fluxul tehnologic in cadrul fabricii din Valcea, aceasta avand o suprafata de cateva hectare. Cele cinci incarcatoare frontale Komatsu WA 100M si un stivuitor lucreaza in regim de santier, adica zi lumina. Transportul materialului lemnos brut de la exploatarile forestiere din toata tara pana la fabrica si apoi de aici pana in portul Constanta, unde materialul prelucrat sub forma de dulapi este incarcat pe vapor, este asigurat de o flota de zece autocamioane Scania.

"Suntem prea saraci sa purtam haine vechi", ne spune domnul director general Coverca. Initial, afacerea a pornit la drum cu autocamioane si utilaje existente in Romania de multi ani, marci produse local. Intretinerea acestora in stare de functionare costa insa firma din ce in ce mai multi bani, piesele scumpe si consumurile mari ducand in final la hotararea de a innoi intreaga flota de camioane si utilaje: "intretinerea lor lunara ne costa pentru fiecare masina cat rata de leasing la utilajele noi cumparate, astfel ca am fost nevoit sa iau decizia de a schimba pe toate. Le-am dat si acum nu mai vedeti la noi decat masini de calitate".

Calculele de profitabilitate sunt foarte clare: masinile lucreaza pentru a acoperi toate cheltuielile de exploatare, iar calitatea lor garanteaza ca vor lucra la fel de bine si dupa ce se termina perioada de leasing. Astfel, profitul adus de acestea dupa ce vor fi cumparate integral reprezinta sume importante, care deja sunt luate in calcul de catre conducerea firmei. Aceasta garantie a fiabilitatii pe termen lung reprezinta de fapt cheia unei afaceri de succes: "Acum sunt sigur de randamentul masinilor cumparate, de exemplu atunci cand un camion Scania pleaca la drum, sunt sigur ca se intoarce inapoi exact in timpul preconizat".

Lungul drum al lemnului pana la realizarea mobilei incepe odata cu exploatarea lemnului din padure, obtinut in urma unor licitatii publice. In continuare, de la parcelele licitate de unde se poate prelua masa lemnoasa, materialul brut este adus cu autocamioanele Scania in depozitul fabricii. Aici, este descarcat cu macaralele pliabile montate pe sasiul camioanelor, iar pana la obtinerea materialului finit intreg transportul tehnologic intern este asigurat de utilajele Komatsu. Practic, trunchiurile de copaci sunt intr-o prima etapa sortate, pentru ca nu tot lemnul adus din padure este bun pentru lucru, surplusul lemnos fiind utilizat deocamdata de catre centrala termica a uzinei. Dupa sortare, lemnul este transportat cu incarcatoarele si asezat in depozit pe dimensiuni ca sa poata fi cat mai bine calculat, in vederea obtinerii unei cherestele de buna calitate.

Urmatoarea etapa, consta in prelucrarea in alb a cherestelei, sub forma scandurilor si a dulapilor care apoi vor fi livrati fabricilor de mobila. Stivele de lemn sunt apoi preluate si transportate in vederea tratarii intr-un sistem de aburitoare. Aici cheresteaua alba se tine intr-o baie de abur la peste 100 de grade intre 38 si 40 de ore pana cand capata o culoare rosiatica. Materialul obtinut astfel poate fi uscat in alte incaperi speciale si impachetat in vederea transportului.

Pentru a preveni aparitia mucegaiului in timpul transportului pe apa, tot materialul lemnos este in final tratat prin scufundarea intr-o solutie de apa cu antiseptic timp de un sfert de ora. Din lemnul de fag se obtine o mobila de foarte buna calitate, iar 80- 90% din cantitatea de cherestea de acest tip este comandata de catre producatori din Orient, Egiptul fiind unul din marii producatori de mobila pentru Statele Unite.

Ritmul de lucru si necesitatea aprovizionarii fabricii in flux continuu tin utilajele si camioanele in miscare atat vara cat si iarna. Domnul director este multumit de camioanele Scania, mai ales din punctul de vedere al comportamentului lor pe drumurile neamenajate din interiorul exploatarilor forestiere: "toate autocamioanele produse in Vest nu au fost construite pentru terenuri ca cele de la noi, ci pentru exploatari de genul celor din Germania, unde au turnat asfalt pana in mijlocul padurii. In aceste conditii, Scania rezista foarte bine, chiar si masinile pe care le avem de mai bine de doi ani sunt in perfecta stare de functionare si nu avem nici un motiv sa nu mergem mai departe in aceasta afacere cu reprezentantul oficial, Scania Romania. Scania e Scania, stie toata lumea, iar Komatsu la fel".

Alegerea utilajelor si mai ales a atasamentelor s-a facut cu multa atentie, datorita gamei largi de modele ofertate de catre importatorul oficial al marcii Komatsu in Romania, societatea Marcom RMC'94. Astfel, toate incarcatoarele sunt dotate cu sisteme de cuplare/decuplare rapida, acestea utilizand alternativ graifere pentru busteni, lame pentru ridicat pacheti de lemn sau cupe pentru rumegus.

Alegerea incarcatoarelor frontale de la Komatsu este bine justificata de catre conducerea firmei: "Acest tip de utilaj pe care l-am luat se preteaza foarte bine pentru terenurile neamenajate, precum depozitul de material primar. Am optat pentru utilaje cu roti egale si mai robuste, care sa ridice 4 tone, precum modelul Komatsu WA 100. Eu am cerut aceste utilaje capabile sa se adapteze la conditiile de exploatare din cadrul fabricii Forestcov si recomand utilajele oricarei firme implicate in exploatari forestiere. Capacitate de a incarca si a se deplasa incarcat pe teren moale este deosebita".

In continuare, fabrica este intr-un proces de modernizare si extindere, domnul director general Coverca Virgil fiind convins ca numai cu utilaje si masini de calitate va putea sa se impuna pe piata. Desigur, planurile de viitor includ pentru activitatea de transport si depozitare o colaborare pe termen lung cu cele doua societati partenere: Marcom RMC'94 si Scania Romania.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI