Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
DAF Trucks

Next generation: motoarele inteligente MX

12.02.2009
Ema Stancu; Cornelia Rotaru
Next generation: motoarele inteligente MX

Acum mai mult decat oricand, eficienta este un cuvant cu ecou in sectorul transporturilor. Numeroase schimbari cum ar fi timpii de mers si de odihna, taxele rutiere si de poluare, dar si inasprirea legislatiei trebuie compensate de catre producatorii de autocamioane prin cresteri continue ale eficientei acestora. Prin eficienta se intelege in cazul lor reducerea cheltuielilor de exploatare, o sarcina utila mai mare, in final o exploatare la maxim a flotei de vehicule.

In plus, ca o consecinta a contextului economic actual, in viitor se preconizeaza ca autocamioanele sa fie folosite din ce in ce mai intens de catre firmele de transport, crescand astfel gradul de uzura pe termen scurt si mediu al acestora.

Din punctul de vedere al exploatarii unui camion in general, varianta de preferat este aceea in care este necesara sa fie oprita activitatea masinii pentru inspectia tehnica o singura data pe an, acest lucru ducand implicit la o crestere a mediei anuale de kilometri parcursi. Si de parca nu ar fi suficient, cerintele privind emisiile de gaze devin din ce in ce mai stricte, cu normele Euro 5 ce vor intra in vigoare pana la sfarsitul acestui an si cu noile norme Euro 6, extrem de dure, care se profileaza deja la orizont.

Toate aceste tendinte ale pietei pot fi intalnite si in cererile cumparatorilor, reprezentand adevarate provocari pentru inginerii responsabili cu dezvoltarea motoarelor din cadrul grupului DAF. Astfel, a aparut necesitatea dezvoltarii unui motor complet nou, pregatit pentru conditii mult mai dure de lucru, conditii dictate atat de sarcini utile mai mari cat si de perioade mai lungi de exploatare intre doua inspectii tehnice obligatorii. De asemenea, viitoarele motoare trebuie sa faca fata si cerintelor privind normele de poluare, care se anunta extrem de dure pentru urmatorii ani, paradoxal motoarele trebuind sa consume mai putin sau cel mult la acelasi nivel ca si pana acum.

Noua generatie de motoare MX de la DAF face parte integranta din filozofia producatorului olandez, acesta dorind ca motoarele sa fie compacte si usoare, astfel incat sa poata genera performante de lucru si fiabilitate de exceptie. Cu alte cuvinte, acest motor trebuie sa aiba o capacitate cilindrica buna, o putere marita, dar o greutate mai mica. Pe scurt, aceste motoare trebuie sa devina inteligente.

In aceste conditii, pe departe cele mai mari investitii sunt cele facute cu scopul reinnoirii liniilor de productie ale motoarelor. In cazul grupului Paccar, in interiorul fabricii complet retehnologizate a fost amenajat spatiul de teste pentru motoare 115MX si au fost validate deja 25 de modele de motoare. Intreaga suprafata de productie a fost reamenajata, fiind aduse echipamente de testare care sa faca fata cerintelor de calitate extrem de dure induse de sistemul de management Six Sigma. In prezent, aici se produce noul motor PACCAR MX de 12,9 litri.

Performantele noilor motoare sunt simplu de analizat: schimbul de ulei se face in prezent la 90.000 km, in functie de conditiile de lucru acesta putand fi extins pana la 150.000 km. In prezent se fac studii pentru a creste fiabilitatea componentelor in miscare ce trebuie unse, pentru a putea ajunge chiar la un interval al schimburilor de ulei care sa atinga 180.000 km, ceea ce duce la cresterea duratei de viata cu 25%. O alta tinta a producatorului DAF: marirea puterii maxime a autocamioanelor de serie de la 560 CP pana la 600 CP.

Si daca am ajuns sa discutam despre noul motor MX de 12,9 litri, trebuie spus ca in general, pe piata motoarele de aceasta capacitate au opt cilindri, pe cand acesta are numai sase cilindri. Avantajele sunt multiple, printre care si un design compact, o greutate proprie redusa, care aduce dupa sine un lant cinematic de transmitere a miscarii de rotatie de asemenea cu o greutate redusa, in final utilizatorul camionului putand beneficia de o sarcina utila mai mare. Nu in ultimul rand, reducerea greutatii a fost obtinuta si prin micsorarea numarului de componente ce intra in alcatuirea unui motor, acest lucru permitand obtinerea unui control foarte bun asupra calitatii fiecarei piese, dar si timpi de productie mai mici, cu impact direct asupra costurilor de fabricatie. Numarul mai mic de piese in miscare a dus in continuare la o reducere drastica a posibilitatii aparitiei unor defectiuni, odata cu cresterea fiabilitatii.


Rezultatele practice
Blocul motor foarte robust este construit dintr-un aliaj CGI (Compact Graphite Iron), acesta avand integrat si sistemul de ungere al motorului, precum si conductele de transport al combustibilului. Blocul ranforsat limiteaza si emisiile de zgomot ale motorului, acestea ajungand la 95 dB (A). Datorita zgomotul redus nu mai este necesara nicio alta capsulare a motorului pentru a face fata normelor de poluare Euro 5, un nou argument care va duce la scaderea greutatii motorului si la reducerea timpului de service datorita unei accesibilitati crescute la motor.

Un alt exemplu de integrare a functiilor este arborele singular de distributie pentru actionarea ambelor supape si a unitatilor de pompare ale combustibilului. Acesta este pozitionat in partea de jos a blocului motor.

Motorul MX are de asemenea capul de cilindru dintr-o singura piesa, ceea ce permite o spatiere egala si cele mai mici distante posibile intre cilindri. Acest lucru are efecte pozitive si asupra designul-ui arborelui cotit datorita unei diviziuni egale a sarcinilor pe axe. Practic, arborele cotit are o viata foarte lunga garantata de eforturile egale la care este supus pe cele trei directii spatiale, iar micsorarea distantei dintre cilindri a reprezentat o premisa absolut obligatorie pentru obtinerea unui bloc motor compact.

Studiile statistice au prezentat un alt element important atunci cand s-a hotarat cresterea performantelor franei de motor. Astfel, s-a dovedit ca soferii profesionisti sunt mult mai interesati sa obtina o forta de franare maxima la turatii mici, acolo unde de obicei se utilizeaza frana de motor, decat sa creasca puterea de franare la turatiile superioare. Din aceste motive, performantele de franare s-au dublat intre 1.000 si 1.500 de turatii, furnizand un comportament de franare mult mai confortabil, performantele maxime de franare, la 320 kW, se obtin la 2.100 de turatii.

In concluzie, motoarele MX de la PACCAR ofera o economie de combustibil de pana la 4%, o durata de viata crescuta cu 33%, niveluri de zgomot reduse fata de variantele constructive mai vechi. De asemenea, capacitatea de franare la turatii reduse s-a dublat fata de alte modele, sistemul de franare intarder avand si el o capacitate de racire mai mare, cu efecte directe asupra performantelor acestuia in cazul utilizarii frecvente. Nu in ultimul rand, trebuie amintita o adevarata performanta inginereasca, reducerea cu 30% a numarului de componente.


Istoria motoarelor DAF
- 1957 - Leyland 0,350: Primul motor de 5,75 litri si 105 CP
- 1959 - DS575: primul motor turbo de la DAF. 5,75 litri si 165 CP
- 1968 - DKS 1160: 11,6 litri si 212 CP
- 1973 - DKS 1160: premiera mondiala, primul camion cu turbo intercoolind.

11,6 litri si 310 CP
- 1974 - DKTL 1160: motor orizontal ce poate fi montat sub podea. 11,6 litri si 252 CP
- 1975 - DH 825: 8,25 litri si 156 CP
- 1987 - WS: pentru noul DAF 95, motor de 11,6 litri cu putere de 383 CP. Cel mai mare motor din aceasta serie va atinge 400 CP.
- 1997 - XF: primul motor DAF cu patru supape pe cilindru, de 12,6 litri si 480 CP
- 2000 - PE: control electronic al injectiei. 9,2 litri si 360 CP
- 2002 - XEC: controlul electronic al injectiei. 12,6 litri, 530 CP
- 2006 - PACCAR PR: dezvoltarea noi generatii de motoare PE cu tehnologia de injectie a carburantului MX. 9,2 litri, 360 CP
- 2006 - PACCAR MX: motor de 12,9 litri si 510 CP.


Istoria performantelor motoarelor DAF
- 1950 - DAF a fost unul din producatorii pionieri in utilizarea sistemului turbocharge.
- 1970 - DAF a fost primul producator de camioane care a pus in aplicare sistemul intercooling, cu zece ani inaintea concurentei.
In prezent DAF a devenit din nou lider in aceasta industrie, fiind primul producator de camioane din Europa care a lansa sistemul de racire turbocharging in doua etape. Acesta este utilizat pe motoarele MX cu o putere de 560 CP. Prin aplicarea acestei tehnologii sunt evitate sistemele electro-mecanice complicate, precum turbina cu geometrie variabila, obtinandu-se aceleasi rezultate cu un motor compact si un moment mai mare pentru o gama mai larga de turatii.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI