Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 35

Premiera mondiala - Volvo FH16

12.02.2009
Ing. Dan Pavel
Premiera mondiala - Volvo FH16
Cel mai puternic autocamion din lume

Dincolo de problemele economice mondiale sau locale, lumea merge inainte, iar producatorii de autocamioane dau un bun exemplu: pentru prima data in lume un autocamion de productie de serie atinge limita magica a celor 700 CP. Astfel, chiar in primele zile ale anului 2009, Volvo Trucks a lansat cel mai puternic autocamion de productie de serie din lume, Volvo FH16, care dezvolta puterea maxima de 700 CP si un cuplu de 3.150 Nm.


Pentru ca provocarea sa fie completa, motorul model D16G de 700 CP este cu totul nou. Echipa de proiectare din spatele noului motor a lucrat timp de trei ani pentru a dezvolta, testa si evalua mai multe solutii. Puterea si cuplul sunt de exceptie, insa cea mai importanta realizare este aceea ca proiectantii Volvo au reusit sa combine aceasta putere sporita a motorului cu emisii reduse si cu un consum nemodificat de combustibil, fata de precedentul motor de la Volvo, de "numai" 660 CP.


Un propulsor de exceptie
"Volvo FH16 este destinat celor mai dificile si mai solicitante activitati de transport. De asemenea, este un autocamion de prestigiu pentru clientii care cauta ceva cu adevarat iesit din comun. Iar cu ajutorul celor 700 CP, furnizati de puternicul motor, Volvo FH16 se diferentiaza de orice alt model din industrie", spune Staffan Jufors, presedinte si CEO Volvo Trucks.

La o asemenea putere, in mod normal utilizatorii sai se asteapta ca si consumul de combustibil sa creasca pe masura, insa nu este cazul aici: "Obiectivul nostru este de a obtine atat performante, cat si cel mai bun consum de combustibil din acest segment. Desi am crescut puterea, am reusit sa mentinem acelasi consum de combustibil ca pana acum. Fata de concurenta, ne situam extrem de bine", ne dezvaluie Staffan Jufors.

De asemenea, noul motor ce echipeaza modelele Volvo FH16 respecta noile norme europene Euro 5 cu privire la emisii, care vor intra in vigoare din toamna anului 2009, ceea ce inseamna ca emisiile de oxid de azot au fost reduse cu peste 40 de procente. Cu alte cuvinte, Volvo FH16 a devenit mai puternic, fara a face compromisuri din punct de vedere ecologic. Pe langa varianta de 700 CP, Volvo FH16 este disponibil, de asemenea, in variantele de 540 CP si respectiv 600 CP.


Teste extreme
De la proiect la prototipuri, analize de laborator si teste rutiere. Deoarece Volvo FH16 este construit pentru a face fata celor mai dificile si mai solicitante activitati de transport, testele rutiere s-au desfasurat in medii de lucru care ofereau conditii de functionare dificile, chiar extreme in opinia unora.

"Noul Volvo FH16 a transportat autotrenuri rutiere grele prin deserturile Australiei, a transportat cherestea in nordul Suediei, in conditii de frig aspru si a fost testat la altitudini de pana la 3.600 de metri in Muntii Stancosi", relateaza Henrik Lindeberg, coordonator sef de proiect pentru noul motor D16G.

Fara indoiala, pentru a stapani toti acesti cai putere, este nevoie de o frana pe masura, iar noul motor Volvo D16G dispune in echiparea standard de o noua frana pe evacuare, controlata electronic (EPG), cu o putere de 230 kW. Controlul electronic permite reducerea numarului de piese mobile, promovand functionarea mai simpla, cresterea fiabilitatii si diminuarea greutatii. De asemenea, la comanda este disponibil sistemul VEB+, sistemul de frana de motor dezvoltat de catre producatorul Volvo, cu un efect de franare de 425 kW.



Prezentarea noului motor Volvo D16G Euro 5
- Motor diesel cu 6 cilindri si o capacitate de 16 litri, echipat cu turbocompresor si intercooler.
- Putere maxima: 700 CP, 600 CP sau 540 CP.
- Cuplu: 3.150 Nm, 2.800 Nm sau 2.650 Nm.
- Frane auxiliare: EPG cu 230 kW la 2.200 rpm sau VEB+ cu 425 kW la 2.200 rpm. Tratare gaze de esapament: SCR (reducere catalitica selectiva)
- Interval schimb de ulei: 100.000 km sau o data pe an
- Priza de putere (optional): 1000 Nm in stationare, 650 Nm in timpul mersului
- Disponibil cu sistem de ventilare interna sau externa a carterului.


"Putere crescuta a motorului, emisii diminuate si mentinerea la acelasi nivel a consumului de combustibil" - acestea au fost instructiunile primite de inginerii Volvo Trucks in primavara lui 2006.

Ei au avut la dispozitie trei ani pentru a dezvolta cel mai puternic autocamion din lume, fara a face compromisuri in privinta emisiilor sau a consumului de combustibil.

Dezvoltarea si perfectionarea unui motor consta in esenta in crearea unei solutii optimizate, de la injectia de combustibil pana la evacuare, in care pana si cel mai mic aspect trebuie analizat cu mare atentie, pentru a asigura cel mai bun produs finit posibil. Dar pentru a dezvolta un motor nou atat de puternic, expertii Volvo au avut de infruntat o dilema clasica: pentru a diminua consumul de combustibil este important ca procesul de ardere sa fie cat mai eficient posibil. Insa acest lucru are dezavantajul cresterii emisiilor de oxizi de azot ale motorului, aceste cresteri ducand la o poluare mai puternica, un lucru absolut inacceptabil in cazul motoarelor de ultima generatie. Pentru a depasi acest obstacol, era necesar sa se dezvolte capacitatea sistemului de tratare ulterioara a gazelor de esapament.

Cu ajutorul mai multor tehnologii noi, printre care si reproiectarea pistoanelor, inginerii Volvo au optimizat procesul de ardere, reusind astfel sa ofere o putere mai mare, dar la acelasi consum de combustibil. Atat puterea maxima, cat si cuplul maxim sunt disponibile pe o banda de turatii mai larga decat pana acum, contribuind la o manevrabilitate excelenta. Motorul dispune acum de un nou termostat pentru ulei, care are efect favorabil asupra consumului de combustibil.

Aducerea motorului la nivelul normelor Euro 5 a inclus si o reducere a nivelului zgomotului la ralanti, acesta scazand fata de modelul anterior FH16 cu 2dB(A). Prin intermediul preinjectiei, in care o cantitate mica de combustibil este pulverizata in cilindru, se obtine o ardere mai eficienta si un nivel mult mai redus de zgomot. O alta modificare importanta, implementata pe cele doua variante mai puternice ale motorului, este data de noul sistem de preinjectare a amestecului carburant si de dimensiunile mai mari ale sistemului de tratare ulterioara a gazelor de esapament. Deoarece acesta poate gestiona un flux mai mare de gaze de esapament, contrapresiunea este redusa, iar pierderile de putere sunt minimizate. Un sistem cu o capacitate mai mare are ca efect si o capacitate mai buna de curatare. La fel ca pana acum, este folosit sistemul SCR (reducere catalitica selectiva), care are un rol semnificativ in reducerea emisiilor de noxe.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI