Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Pre Intermat 2009

Intermat Innovation Awards

19.02.2009
Dan Pavel - Paris; Mariana Patru

La mijlocul lunii ianuarie a acestui an, Marele Arc din cartierul La Defense, Paris a fost gazda premiilor in domeniul inovatiei ale industriei utilajelor de constructii. Organizatorii expozitiei Intermat, cea mai mare manifestare europeana in domeniul masinilor pentru constructii, tehnologiilor si cercetarii a anului 2009, au dorit ca si acest eveniment sa fie la inaltime… chiar si la figurat. Astfel, la 110 metri deasupra solului, peste 60 de reprezentanti ai marilor constructori s-au intalnit cu 160 de ziaristi din intreaga lume, pentru a discuta despre viitorul acestei industrii, in conditiile actualei crize financiare mondiale.

Decernarea premiilor, precum si noutatile anuntate de aproape toti producatorii din industria utilajelor pentru constructii au demonstrat inca odata faptul ca nu exista o criza a constructiilor, ci numai una a investitiilor.

Firmele de constructii se afla in permanenta in cautarea unor solutii care sa contribuie la cresterea performantelor si sa imbunatateasca conditiile de munca ale angajatilor, reducand in acelasi timp impactul pe care activitatile lor le au asupra mediului inconjurator. In ultimii ani in aceste sectoare s-au obtinut progrese notabile, tehnologia devenind mai eficienta din punct de vedere energetic si mai sigura, contribuind astfel la o diminuare a folosirii resurselor naturale.

Cea mai mare expozitie din acest an din domeniul utilajelor, echipamentelor si serviciilor in constructii, Intermat 2009 va sta sub semnul dezvoltarii durabile. Dincolo de trend sau moda, reducerea gazelor de sera sau eficienta energetica au devenit o necesitate. Aceasta este poate provocarea suprema, o lupta care necesita o luare de atitudine si un raspuns pe masura, avand in vedere ca nu numai reducerea noxelor eliberate in atmosfera sau consumul de energie sunt singurele criterii. Impactul activitatilor umane asupra mediului inconjurator si asupra sanatatii si calitatii vietii sunt factori la fel de importanti de vreme ce se afla in relatie directa cu notiunea de dezvoltare durabila. In acest sens ultima generatie de utilaje si echipamente pentru constructii sta marturie capacitatii producatorilor de a se adapta noilor cerinte.

Pentru a marca editia din 2009 a INTERMAT, care va avea loc intre 20 si 25 aprilie la Paris, organizatorii au introdus in acest an pentru prima data Innovation Awards, o competitie menita sa celebreze inovatia la nivel international.

Intermat Innovation Awards duc premiul pe care Intermat il oferea la fiecare editie la un alt nivel. O veritabila expozitie a inovatiilor din toata lumea care evidentiaza utilajele, tehnologiile, serviciile si produsele concepute pentru a contribui la evolutia industriei constructiilor si a materialelor de constructii. Aceasta competitie are insa si cateva reguli stricte: este deschisa numai celor care si-au confirmat prezenta la Intermat, iar produsele inscrise in concurs nu trebuie sa mai fi fost prezentate si la alte expozitii. Produsele au fost inscrise la trei categorii distincte: Utilaje, Echipamente si componente si Servicii si sunt jurizate respectand anumite criterii: in afara faptului ca trebuie sa fie inovative prin natura lor, acestea trebuie sa reprezinte un progres semnificativ din punctul de vedere al designului tehnic dar si al tehnologiei utilizate sau trebuie sa ofere castiguri in materie de costuri, operatiuni, utilizare sau dezvoltare durabila. Desigur trebuie sa respecte toate regulile si standardele franceze si ale Uniunii Europene aflate in vigoare.

In plus, a fost acordat si un premiu special al mediului inovatiei care acorda respect mediului inconjurator.

Numele castigatorilor au fost dezvaluite oficial cu patru luni inaintea evenimentului propriu-zis, in cadrul conferintei PreIntermat, care s-a tinut la Paris in zilele de 16 si 17 ianurie.


AND THE WINNER IS…..
Utilaje pentru constructii
Marele castigator din acest an al Innovation Awards a fost producatorul Mecalac Ahlmann, care a luat "aurul" la categoria Utilaje de Constructii, dar si premiul special oferit pentru utilajul cel mai ecologic, cu modelul hibrid 12MTX.

12MTX Hybrid este un utilaj multifunctional care suporta o sarcina utila pe pneuri de 36 t. 12MTX Hybrid ofera performante similare cu cele ale versiunii standard 12MTX cu motor de 99 CP, datorita motorului electric alternativ de 15/30 kw amplasat in locul flansei de cuplare a pompei, desi motorul diesel dezvolta o putere de numai 68 CP. Cele mai importante avantaje ale modelului hibrid 12MTX sunt reducerea consumului de combustibil si a cantitatii de CO2 eliberate in atmosfera, precum si un nivel mai scazut de poluare fonica.

Motorul termic al vehiculelor precum 12MTX nu functioneaza insa la puterea maxima. Analiza ciclurilor de lucru a aratat ca pentru o capacitate de 99 CP, puterea reala variaza in jurul valorii de 67 CP. In cazul unui vehicul hibrid echipat cu o baterie de lithiu-ion de 400V, prin recuperarea energiei dezvoltate in timpul franarii vehiculului se obtine suficienta putere pentru a pune in miscare utilajul.

Modulul electronic de control este una dintre tehnologiile inovatoare utilizate pentru constructia acestui utilaj si este folosit pentru activarea uneia sau a ambelor surse de putere (diesel sau electrica). Fiecare componenta este pusa in miscare exact atunci cand este nevoie pentru a creste productivitatea si eficienta vehiculului. Designul exterior al modelului 12MTX Hybrid este foarte simplu realizat si din acest motiv si foarte simplu de intretinut.

Noul model dezvoltat de Mecalac reduce consumul cu mai mult de 25 de procente comparativ cu modelul clasic, datorita capacitatii mai scazute a motorului termic si a functiei start-and-stop. Cu unitatea motorului auxiliar cuplat la motorul principal dispozitivul de pornire sau alternatorul sunt de prisos, motorul putand fi pornit si oprit de cate ori este necesar.

12MTX Hybrid ofera si conditii de lucru mult mai confortabile pentru operatori, care vor fi expusi unui nivel de zgomot mai redus, putand astfel sa se concentreze pe sarcinile pe care le au de indeplinit. Modulul de control electronic efectueaza ajustarea de putere intre cele doua motoare astfel incat lucrurile sa fie clare pentru operator.

Mecalac 12MTX Hybrid a fost distins si cu premiul pentru mediu, grija si respectul pentru mediu fiind una dintre caracteristicile sale cele mai importante. Astfel, s-a reusit diminuarea cantitatii de emisii poluante, performanta obtinuta datorita capacitatii mai mici a motorului termic si imbunatatirii sistemelor de operare (sistemul de control electronic). In plus reducerea nivelului de poluare fonica este un avantaj pentru toti cei care se afla in apropierea utilajului.


FAYAT a fost un alt castigator al categoriei Utilaje pentru Constructii, datorita statiei mobile de asfalt numita Beluga, un utilaj extrem de compact.
Principiul de operare al acestui utilaj este simplu, dar eficient - materialele sunt uscate si incalzite la temperatura de 1200, liantul pastrandu-si in acest fel proprietatile. Toate materialele sunt cantarite cu precizie (+/- 1%), iar produsul final este depozitat si livrat in cantitati mici exact acolo unde utilizatorul are nevoie. Fayat Beluga incorporeaza si un dispozitiv de filtrare patentat. Acest echipament pentru uz urban produce o cantitate mica de emisii si respecta reglementarile in vigoare.

Dintre caracteristicile care fac din Beluga un utilaj castigator la Intermat Innovation Awards merita amintita unitatea de uscare ecologica. Un alt avantaj este ca mixtura poate fi produsa pe santier. Costurile sunt minime, unitatea fiind foarte usor de transportat pe santier in apropierea punctului de aplicatie, reducand in acest fel emisiile.

Tehnologia moderna si precisa inglobata in modelul Beluga asigura dozarea optima a materialelor pentru prepararea mixturilor. Utilajul poate fi folosit pentru toate tipurile de covoare asfaltice, indiferent daca liantul folosit este bituminos, sintetic sau de baza.


Echipamente si componente
Un alt premiu a fost obtinut de catre compania canadiana Flexxaire Manufacturing Inc, aceasta fiind specializata in producerea sistemelor de racire pentru industria grea inca din 1989. La Intermat Innovation Awards a impresionat deopotriva juriul si reprezentantii presei cu noul sistem de ventilare cu geometrie variabila. Cu adevarat inovator este faptul ca ventilatorul poate modifica, cand inca se afla in miscare, directia paletelor, ceea ce permite controlul fluxului de aer in ventilator si inversarea acestuia pentru operatiuni dificile, precum cele de curatare a radiatorului sau a compartimentului motorului.

Acest sistem de ventilare creste productivitatea in doua moduri: in primul rand reduce fluxul de aer astfel incat sa corespunda necesitatilor de racire, iar puterea ventilatorului este transmisa masinii, crescand in acest fel productivitatea. In al doilea rand, capacitatea ventilatorului de a schimba pozitia paletelor si de a inversa fluxul de aer elimina problemele cauzate de supraincalzirea motorului si timpii morti necesari pentru curatirea de reziduuri a radiatorului sau a compartimentului motorului.

Sistemul de ventilare Flexxaire reactioneaza in timp real la necesitatile de racire ale motorului, diminuand pierderile de putere in sistemul de racire, ceea ce inseamna mai multa putere disponibila pentru masina, mai putin combustibil consumat si o productivitate mai mare, dar si un nivel de zgomot redus.

Sistemul Flexxaire este disponibil in varianta automata sau manuala. Utilizatorii pot programa sistem ul ECM al motorului pentru a controla ventilatorul sau pot folosi dispozitivul de control Flexxaire pentru a comunica cu sistemul ECM de control al parametrilor motorului.

Flexxaire reduce folosirea efectiva a ventilatorului cu aproximativ 60%, dar si procesele de racire sau supraincalzire consumul de combustibil si emisiile poluante fiind diminuate considerabil. De asemenea nivelul mai mic de zgomot are un impact pozitiv asupra mediului inconjurator.

Producatorul francez Made SA a inscris in competitia Innovation Awards tehnologia SKY RADIO 2.0, realizata in colaborare cu operatorii de pompe de beton, pe baza feedback-ului primit de la acestia. Tehnologia lansata de firma poate fi utilizata pentru detectarea liniilor de inalta si medie tensiune, un aparat de recunoastere putand fi instalata pe pompele de beton, platformele aeriene sau orice alt utilaj care lucreaza la inaltimi mari, constituind o solutie eficienta pentru rezolvarea unei probleme care cauzeaza pierderi umane si materiale foarte mari. Principiul de functionare este relativ simplu: 15 senzori wireless sunt amplasati in puncte strategice de-a lungul bratului pompei. Cand operatorul este prea aproape de cablurile electrice unul dintre acesti senzori trimite un semnal radio unei antene localizate pe acoperisul vehiculului, de aici fiind retransmis unitatii centrale. Operatorul este avertizat, iar miscarile bratului pot fi blocate. SKY Radio poate fi instalat pe bratul oricarei pompe de beton, iar versiunea wireless ofera o eficienta maxima, comunicatiile avand loc prin radio transmisie. Senzorii, alimentati de baterii cu lithium au o durata de viata de 2 ani. In plus unitatea centrala anunta operatorul atunci cand una dintre baterii cedeaza. Poate cel mai important avantaj oferit de SKY Radio este ca investitia este recuperata inca de la primul accident prevenit.


La categoria Echipamente si Componente cel de-al treilea castigator a fost tot o companie franceza, Poclain Hydraulics Industrie. Puntea de directie inventata de Poclain Hydraulics este asistata de catre un motor hidraulic ce lucreaza la o presiune de 450 bar, doi cilindri comandand gradul de inclinare al rotii, sistemul de franare fiind clasic. Dar probabil cel mai mare avantaj al inventiei celor de la Poclain este faptul ca oricand se poate integra intr-un sasiu existent o roata directoare sau motoare, si inca foarte usor.


Servicii
Categoria Servicii din cadrul Innovation Awards a premiat doua tehnologii care au ca scop imbunatatirea calitatii serviciilor oferite in industrie si constructii.

Natural Regrade Computer Software, serviciul oferit de compania americana Carlson Computers utilizeaza o metoda de design patentata pentru configuratia solurilor, denumita GeoFluv care se bazeaza pe principiile geomorfice si hidrologice fluviale pentru a configura solurile intr-un mod cat mai natural si pentru a minimiza efectele de eroziune a solurilor. Softul utilizeaza proiecte in format AutoCAD.dwg si fisiere .tin sau .flt care pot fi trimise direct catre sistemul de control GPS al utilajelor, pentru realizarea cat mai exacta a constructiilor. Avantajele acestei tehnologii sunt nenumarate, incepand de la o reducere a costurilor de constructie cu pana la 37%, diminuarea efectelor de eroziune (eroziunea este in acest caz similara cu cea a zonelor naturale inconjuratoare), un timp de concepere a planurilor cladirilor mai redus, planurile pot fi reconfigurate in cazul aparitiei unor probleme neprevazute, o mai buna calitate a apei, dezvoltare durabila.

Natural Regrade dispune de o interfata care organizeaza comenzile in patru suprafete pe care utilizatorul lucreaza, de la stanga la dreapta, de sus in jos pentru a realiza designul. Prima comanda trebuie sa fie completa pentru a trece la urmatoarea, astfel ca este nevoie de o minima pregatire pentru a realiza planurile.

Din punct de vedere al mediului inconjurator acest sistem este cat se poate de verde, mai putina eroziune, mai putine sedimente, o calitate mai buna a apei potabile, protejarea cursurilor apelor, mai putine actiuni de sapare si transport a pamantului inseamna o economie de energie, iar designul poate fi adaptat conform utilizarii terenului.

Producatorul belgian Keestrack a dezvoltat sistemul Full Controler Transfert GPRS, un panou de comanda de unde mai multe utilaje Keestrack pot fi controlate. Conceptul va contribui la o crestere a productivitatii prin presetari conform carora utilajele vor porni automat in pozitiile corecte de lucru. Sistemul ofera posibilitatea de a controla procesul printr-un singur panou cu ajutorul comenzii radio. Datorita acestei automatizari functiile utilajelor, precum si utilizarea lor se vor imbunatati. Utilizand reteaua GPRS si conexiunea la internet datele pot fi trimise acolo unde este nevoie, ceea ce inseamna ca problemele tehnice pot fi solutionate inainte ca utilajul sa inceteze sa mai functioneze.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI