Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Interviu

Molcik merge inainte

05.03.2009
Dan Vasile; Gheorghe Apostol
Molcik merge inainte
Despre producatorul de structuri pentru constructii si agricultura Molcik am mai vorbit in revista Masini si Utilaje. Ceea ce este mai putin cunoscut este faptul ca aceasta firma din Cehia a fost infiintata practic de la zero, in anul 1995, atunci cand a si produs prima sa remorca agricola. Domnul Petr Molcik, fondatorul grupului Molcik, crede ca viitorul este bun cu cei care muncesc, indiferent de crizele financiare sau de alt tip de moment. Atunci cand pornesti de la zero, si totul se bazeaza pe pregatirea tehnica si pe munca, nimic nu te sperie. Dupa nici 15 ani de existenta, Molcik vinde in 12 tari din estul si centrul Europei, pregatindu-se sa atace piata din vest, puternic concurentiala, chiar si in conditiile crizei financiare actuale.

Noi l-am intalnit pe fondatorul firmei Molcik si nu am putut sa nu profitam de ocazie pentru a pune cat mai multe intrebari, mai mult sau mai putin indiscrete:


"Trebuie sa muncim si mai mult si sa speram ca viitorul va fi mai bun" - Petr Molcik, fondator - Molcik Group

Masini si Utilaje: Cum a aparut ideea de a construi suprastructuri? Putem vorbi de o traditie de familie?

Petr Molcik: Am pornit cu productia de repere si parti metalice pentru un mare producator de remorci din Austria. Clientul a fost multumit si am primit din ce in ce mai multe comenzi. Dupa un timp, am incercat sa producem sasiul complet din otel al unor remorci agricole. Acesta a fost inceputul real al afacerii mele. Deci a fost vorba de o idee si un proiect propriu, asa ca nu poate fi vorba de traditie. Am construit aceasta firma pornind practic de la zero.

 

M&U: Care au fost primele produse realizate si in ce an? Practic, ce suprafata, ce dotari si cati angajati avea fabrica la inceput?

P.M.: Le-am cerut bunilor mei prieteni sa ma ajute sa demarez o afacere noua. Am inchiriat un garaj, am cumparat niste masini de sudat si am inceput sa lucram. In 1995 am produs prima remorca agricola si am inceput de asemenea sa reparam sasiuri de remorci vechi. Şi dupa debutul cu reparatiile de remorci, a venit si proprietarul garajului cu vechile suprastructuri basculabile pentru camioane, sa le refacem. Asa ca in 1998, am realizat prima suprastructura pentru un camion LIAZ. Din acest punct, a mai fost doar un pas pana la cooperarea cu producatori cum ar fi Tatra, MAN, Renault, Volvo, MB, Iveco, Scania si Daf.


M&U: Inca de la inceput, care au fost elementele care au diferentiat produsele Molcik de celelalte existente pe piata?

P.M.: De la inceput, am ales calitatea pentru produsele noastre. Vanzarea si serviciile post-vanzare au fost de asemenea in atentia noastra permanenta. Aceste lucruri au fost cele mai importante. Daca oferi aceste servicii, clientul este satisfacut si daca vrea sa cumpere din nou, va cumpara de la tine. De asemenea, aceasta este si filozofia firmei noastre: "calitate, fiabilitate si un service perfect". Eu cred ca acestea sunt elementele de baza ale succesului.

 

M&U: Care a fost evolutia firmei in timp din punctul de vedere al produselor oferite, a extinderii fabricii, a dotarii acesteia?

P.M.: Inca de la inceput am produs pentru agricultura remorci cu o axa si cu doua axe pentru tractoarele agricole, cu sarcini de la 4 pana la 14 tone. Cand am inceput sa construim suprastructuri basculabile pentru camioane, au fost destinate in cele mai multe cazuri domeniului agricol. Primele sasiuri au fost de tip 4x2 si 6x4, cu volume de la 16 pana la 23 metri cubi. Am primit insa si multe cereri pentru domeniul industrial sau al transporturilor. Asa ca am inceput si productia pentru aceste sectoare. In acest moment, 60% din productia noastra este destinata industriei de constructii si transporturilor, 30% este destinata agriculturii si restul de 10% il reprezinta remorcile agricole.


M&U: In prezent, ce gama de vehicule este ofertata pe piata?

P.M.: Putem oferi partenerilor nostri si clientilor o gama completa de produse. Producem suprastructuri basculabile pe o parte, pe doua parti sau pe trei parti, cu forma rectangulara sau semitubulara. Ele pot fi folosite la transportul graului, asfaltului, nisipului sau al pietrei. Producem suprastructuri pentru camioane, cu un ax pana la trei axe, semiremorci. Cele mai multe cereri sunt pentru produsul nostru 3ST de tipul 6x4, cu un volum de 12 metri cubi, si pentru sasie realizate din materiale speciale. Dar pentru fiecare tara, cerintele sunt putin diferite.


M&U: Gama Molcik s-a impus pe piata din Romania si prin flexibilitatea de a se adapta cerintelor clientilor, proiectarea jucand in acest caz un rol major. Este interesanta pentru cititorii nostri specialisti o descriere a istoriei grupului de proiectanti si a profilului celor existenti in prezent.

P.M.: Constructiile de calitate sunt foarte importante in acest domeniu. Nu am asteptat si chiar de la inceput am demarat munca cu prietenul meu, acesta fiind constructor de meserie. Impreuna cu el am construit toate remorcile agricole si suprastructurile. Cum firma crestea, aveam nevoie de si mai multi angajati. La inceput lucram cu software Autocad. In momentul de fata utilizam software-ul 3D intitulat SolidWork si cooperam cu Universitatea Tehnica din Brno unde am gasit o buna sursa de tineri constructori carora le-am dat de lucru pentru proiecte si idei noi. Trebuie sa mai spun ca lucram acum cu angajati de la firma producatoare de otel SSAB pe diferite proiecte, si incercam sa producem sasiuri foarte usoare. In functie de tipul de sasiuri si proiectele folosite, puteti vedea diferentele intre tari. Clientii din pietele occidentale cer sasiuri mai mici decat aici si sunt interesati de optiuni suplimentare care ii ajuta in activitatea lor, cum ar fi de exemplu manevrarea hidraulica a peretilor laterali sau sistemele electrice ce actioneaza prelata ce acopera suprastructura. Aici, in Romania, clientii sunt in principal interesati de suprastructurile cu volume mari si de preturile acestora. Asa ca pregatim pentru Romania niste produse putin diferite decat cele pentru Cehia, de exemplu sasiurile auxiliare sunt diferite ca si materiale, iar materialul din care este confectionata suprastructura nu este decat HARDOX.


M&U: Cand s-a hotarat si in ce context exportarea vehiculelor marca Molcik? Unde au fost exportate mai intai?

P.M.: Cand am inceput sa lucram cu reprezentantii oficiali ai producatorilor de camioane din Cehia, s-a intamplat uneori ca intregul camion cu suprastructura noastra sa fie mutat de la Praga in Slovacia. Şi pentru ca noi eram foarte aproape de Slovacia, am inceput sa exportam spre Slovacia. A fost relativ usor pentru ca in Slovacia erau cautate aceleasi produse ca in Cehia si dupa un timp am ajuns numarul 1 de pe piata slovaca. Atunci am continuat cu Polonia, unde a fost mai greu deoarece in Polonia erau o multime de producatori locali, dar gratie unei munci bune si de calitate avem acum o pozitie foarte buna si in Polonia. Acum vindem catre un numar de 12 tari din centrul si estul Europei. In 2008 ne-am deschis birouri si in Rusia si Germania, si in ambele tari vom avea in curand si propriile fabrici.


M&U: Cum s-a ajuns la hotararea de a intra si in Romania? Cat de importanta este piata de la noi pentru Molcik ca firma?

P.M.: Numeroase companii europene s-au bucurat ca Romania a aderat la Uniunea Europeana. Şi pentru firma noastra, aceasta aderare a insemnat o piata cu multe sanse de colaborare. Piata era noua si existau aici mult loc pentru crestere si de asemenea multe oportunitati. Infrastructura nu este intr-o stare prea buna si sunt o multime de obiective de construit. Este foarte bine de asemenea ca toti clientii recunosc ca este mai bine sa cumpere camioane sau masini de constructii noi decat sa cumpere utilaje vechi.


M&U: Putem vorbi de o strategie pe termen lung pentru Europa?

P.M.: Strategia noastra este de a ne pastra pozitia pe care o avem acum si de a incerca sa facem ceva nou. Ne concentram asupra afacerii noastre si ne pregatim pentru intrarea pe pietele din vestul continentului. Daca doar vom sta si vom astepta sa vedem ce impact are aceasta criza financiara asupra noastra, va fi rau ! Trebuie sa muncim si mai mult si sa speram ca viitorul va fi mai bun. Pentru ca trebuie sa fim pregatiti! Daca afacerea se va dezvolta, vor demara vanzarile si daca nu esti pregatit pentru acest lucru, poti sa pierzi foarte mult!

 

M&U: Pentru Romania, se are in vedere intarirea prezentei produselor Molcik pe piata prin deschiderea a unor puncte de vanzari si service?

P.M.: Romania este o tara mare si piata creste rapid. Asa ca, pentru viitor, planuim sa avem aici o fabrica proprie si o retea de puncte de vanzare si de service. Acum cautam un loc bun pentru a construi prima noastra hala aici. Vom aduce sistemul si tehnologia noastra si in acelasi timp vom crea locuri de munca pentru oamenii de aici. Cu acest pas vom fi mai aproape de partenerii si clientii nostri de aici si acest lucru va fi de ajutor pentru ambele parti.

M&U: Care credeti ca va fi evolutia pietei utilajelor pentru constructii si agricultura in anul 2009 si urmatorii doi ani? In acest context, ce masini vor fi mai cautate?

P.M.: Raspunsul la aceasta intrebare il au guvernantii asa ca intrebati-i pe ei daca vor aloca bani pentru constructii. Aceasta, pentru ca sunt multe obiective care trebuie realizate. Drumuri noi, autostrazi, reparatii de cladiri, poduri noi etc. Uniunea Europeana a pregatit multi bani pentru Romania si depinde de oamenii de aici daca o sa-i cheltuiasca sau nu. Astept ca partea a doua a acestui an sa fie mai buna, produsele de pe stoc sa fie vandute si aceasta criza sa se termine. Daca va demara constructia de autostrazi, marile firme de constructii vor avea nevoie de camioane cu 4 axe sau de remorci cu 3 axe.


M&U: In urmatorii trei ani, cum va arata "profilul" unei firme constructoare de (supra)structuri de succes, in contextul crizei mondiale actuale?

P.M.: Vom incerca sa mentinem rata de crestere pe care o avem acum. Vom incerca de asemenea sa ne mentinem partenerii pe care ii avem in Europa. Fiecare piata este pentru noi foarte importanta asa ca vom continua sa lucram intens cu ei. Avem de asemenea un plan de investitii pe care vrem sa-l indeplinim. Cum va arata firma Molcik in viitor? Este simplu, o sa muncim la capacitate completa si vom incerca sa-i multumim pe toti clientii si partenerii nostri.


M&U: Ce planuri de viitor aveti?

P.M.: Planurile noastre mai ample pentru viitor sunt de a ne dezvolta in afara Europei si sa ne construim o pozitie buna pe piata mondiala a suprastructurilor.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI