Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
PRE Intermat

THE PERFECT STORM - momentul adevarului

19.02.2009
Dan Pavel - Paris
THE PERFECT STORM - momentul adevarului

 

  •  "Nu este niciun motiv  sa credem ca in prezent industria constructiilor in general si cea a utilajelor in special se bucura de mai putin respect decat in anul 2007. Vorbim de o industrie care produce in fiecare an utilaje in valoare de 80 mld. USD"
    (David Phillips).
  • Tarile din Europa Centrala si de Est vor cunoaste o revenire rapida, datorita specificului pietei de constructii

Editia din acest an a celei mai mari expozitii din Europa dedicata industriei utilajelor si tehnologiilor in constructii va avea loc in anul 2009 in perioada 20 -25 aprilie la Paris. Expozitia INTERMAT 2009 capata in acest an, apreciat ca fiind extrem de important pentru producatorii de utilaje, o semnificatie aparte. Acest caracter unic a fost subliniat si in cadrul prezentarilor generale, dar si discutiilor personale pe care le-am avut cu reprezentantii celor mai mari producatori mondiali de utilaje din Europa si Statele Unite, cu ocazia intalnirii PreIntermat din 16 ianuarie. O prima observatie: in topul celor mai mari producatori mondiali de utilaje, firmele din China reprezinta o prezenta constanta. Firme precum Longgong se lauda cu o productie la nivelul anului 2007 de 28.614 unitati de incarcatoare frontale pe roti. De asemenea, industria chineza a exportat in anul 2007 un numar de 10.055 unitati de incarcatoare, fata de numai 2.778 la nivelul anului 2005.

In general, cresterea vanzarilor utilajelor din China in afara tarii a crescut de aproape patru ori in trei ani. O concluzie ingrijoratoare, afirma domnul David Phillips, director general in cadrul Off-Highway Research, Anglia, societatea care ne-a pus la dispozitie toate datele prezentate in acest articol. Dar, nu acestea sunt vestile cu adevarat rele, crede domnul Phillips, deoarece criza actuala a industriei utilajelor pentru constructii nu vine dinspre producatorii chinezi, ci dinspre institutiile financiare.

Concluziile institutului Off-Highway Research au si o parte pozitiva: increderea in industria constructiilor este la fel de mare ca si in anii trecuti, daca vorbim de grupurile de interese financiare sau de beneficiarii directi. Nu este niciun motiv sa credem ca in prezent industria constructiilor in general si cea a utilajelor in special se bucura de mai putin respect ca in anul 2007. Problemele ei sunt comune cu cele ale tuturor celorlalte activitati: structura financiara si institutiile de specialitate sunt depasite si trebuie restructurate; nivelul lichiditatilor este foarte redus; liniile de credit lipsesc in general; nivelul ajutoarelor guvernamentale reprezinta inca un semn de intrebare, in conditiile in care acestea exista si sunt acordate altor activitati economice.


2012 - momentul zero mondial, inapoi la 2006
Chiar daca anul 2012 este estimat ca fiind anul in care intreaga industrie a constructiilor va ajunge inapoi pe un fagas normal de dezvoltare, trebuie spus ca aceste date nu se refera la Europa Centrala si de Est. In cadrul conferintei de presa problema dezvoltarii diferite, bazata pe cerinte diferite, a sectorului constructiilor din aceste tari a fost discutata pe scurt, dar la obiect. Niciunul din producatorii de utilaje nu se indoiesc ca tarile din zona noastra vor avea un reviriment mai rapid.

In special, Asociatia Distribuitorilor de Utilaje pentru Constructii (ADUC) estimeaza pastrarea unui ritm de vanzare a utilajelor destul de redus, dar pozitiv, de 7%. Independent, Asociatia Romana a Antreprenorilor din Constructii (ARACO) apreciaza ca industria constructiilor va cunoaste in acest an in Romania o crestere de peste 10%.

Revenind la piata mondiala, aceasta va descreste in continuare si in anul 2009 cu un procent semnificativ de 15%. Mai precis, daca anul 2007 a adus o cifra totala de vanzari de 99 mld. USD, cu 30% mai mare decat in anul 2006, anul 2008 a insemnat o reducere la 84 mld. USD, iar anul 2009 va ajunge la 73 mld. USD. Nu este o cifra mica, spun expertii, care apreciaza anul 2007 ca fiind un an fals din punct de vedere al vanzarilor de utilaje, cresterea fiind nefireasca si absurda. Mai mult, perioada 2010 - 2011 este vazuta ca o perioada de "recuperare dupa o boala prelungita", vanzarile de utilaje ajungand la nivelul anilor 2004 - 2005.

Va prezentam in continuare cateva informatii oferite presei de catre Off-Highway Research:

America de Nord a cunoscut o scadere permanenta a cifrelor de vanzare, anul 2007 fiind mai slab cu 4% decat anul 2006, iar anul 2008 cu 24%. Europa a cunoscut in perioada 2006 / 2007 o crestere incredibila de 37%, urmata de o cadere de 25% pentru 2007 / 2008. In comparatie, China a cunoscut cresteri permanente, de 53% pentru 2006 / 2007 si respectiv 13% pentru anii 2007 / 2008.

Care este viitorul? Minus pe toata linia in anul 2009. America de Nord conduce in topul caderilor cu -21% pentru anul 2009, comparativ cu anul 2008, fiind urmata de Europa cu - 15%. Pana si producatorii chinezi vor suferi in acest an, suportand o scadere de -7%!

Chiar daca estimarile mondiale sunt cu minus, totusi anii 2009 si 2010 vor inregistra vanzari medii apropiate de anul 2006, chiar daca ceva mai mici, dar mult mai bune decat in anul 2005.


Cine castiga, cine pierde?
Greu de spus, mai ales ca estimarile mondiale nu se potrivesc deloc cu cele despre piata din Romania. In general, in anul 2009 vor castiga teren utilajele medii si grele, cele compacte vor scadea ca pondere, ca si piata inchirierilor, care va fi cel mai grav afectata.

Revenind la Romania, unde nici nu putem vorbi de o piata bine inchegata a inchirierilor, importatorii fiind singurii care promoveaza mai hotarat acest segment de afaceri, nu avem cifre statistice. Datele de pe teren arata ca inchirierile merg destul de bine, iar de o scadere a lor nici nu poate fi vorba.

Cresterea estimata cu destul de multa retinere de 7% a pietei din Romania este oricum net superioara oricarei estimari la nivel european sau mondial. Este adevarat ca piata constructiilor din Romania nu a ajuns inca la maturitate, fiind inca in formare, dar problemele de fond sunt aceleasi peste tot: lipsa finantarilor si conditiile dure de creditare, anormale pentru a sustine constructiile de orice tip.

Poate insa una dintre cele mai importante concluzii ale cercetatorilor britanici este aceea ca cererea de utilaje pentru anul 2008 si 2009 a fost acoperita in mare parte inca din anul 2007. Astfel, in prezent nu mai sunt necesare inlocuiri urgente de parcuri de utilaje, iar tarile dezvoltate economic au ajuns deja la un nivel mare de acoperire a cererii de locuinte sau a infrastructurii rutiere.

Continuarea scaderii vanzarilor poate aduce si alte probleme, care se credea ca au fost depasite de ani buni, a afirmat domnul David Phillips: politici directe sau indirecte de protectionism la nivel statal sau mutarea unor fabrici din Europa sau America in China, de aici urmand a fi livrate utilaje in toata lumea. Asupra acestui ultim punct, marii producatori sunt sceptici, deoarece ar aduce beneficii numai pe termen scurt, si, oricum, protectionismul si mutarea fabricilor in alte tari decat cele de origine reprezinta doua tendinte divergente.


Tendinte 2009
PRE Intermat a adus la Paris un nou concept in lumea buna a expozitiilor de anvergura: facilitatea discutiilor directe dintre ziaristii de specialitate de pe intreg mapamondul si reprezentantii producatorilor prezenti cu standuri la expozitia din luna aprilie. Tendinta producatorilor de utilaje este aceea de a veni in intampinarea cererilor cumparatorilor cu utilaje specializate si nu cu utilaje cu utilizare larga, adaptate pentru diferite necesitati. Astfel, mai multi producatori europeni si mondiali vor prezenta noile serii de utilaje cu brat lung dedicate saparii sau activitatii de demolare cu ocazia Intermat, acestea avand un sasiu si un sistem hidraulic special pregatite pentru a rezista eforturilor de intensitate mare.

De asemenea, motoarele economice sunt acum iar in atentia dezvoltatorilor, si in acest domeniu discutandu-se de motoare hibrid sau alternative. Astfel, au fost deja prezentate solutii de reducere a consumului de combustibil cu pana la 25%, prin utilizarea unor motoare electrice in paralel cu cele termice, primele conservand energia recuperata in timpul franarii, aceasta urmand a fi utilizata la pornirea masinii.

De asemenea, va fi expus si un concept nou de motor alimentat cu gaz natural, acesta fiind de asemenea extrem de curat din punctul de vedere al noxelor.

Sistemele de control prin satelit sau retea GSM a utilajelor au fost omniprezente, deja noile softuri si aplicatii permitand gestionarea eficienta a unor flote intregi de masini, concentrate pe unul sau mai multe santiere. Bineinteles, acestea controleaza in continuare parametrii de utilizare si consum a fiecarui utilaj, prevenirea defectiunilor sau remedierea acestora in cel mai scurt timp ramanand parametrii de baza ai acestui tip de aplicatii. Mai multe informatii despre noutatile de la Intermat 2009 puteti gasi in acest numar al revistei Masini si Utilaje, cat si in cele din luna martie si aprilie.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI