Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Consilierul vostru financiar

Criza si reposesiile

12.03.2009
Ec. IULIU CIOBANU
Psihoza actuala numita criza financiara mult mediatizata afecteaza traiul de zi cu zi al jucatorilor pietei leasing-ului din Romania. Pe fondul crizei si a neregulilor din sistem constatate sau presupuse a fi, finantatorii se vad in postura de a analiza mai consistent atat clientii, cat si pe vanzatorii (dealerii) de masini si utilaje de constructii.

Vanzatorii nu mai au cautarea de odinioara deoarece sustin ei "nu au finantare". Dar de ce nu au finantare? Raspunsul nu se lasa prea mult asteptat - e criza.

Datorita tendintei ascendente a pietei, caracteristica anilor precedenti, dealerii si-au facut stocuri pentru a indestula piata de constructii aflata la vremea respectiva in plin boom. In momentul de fata stocurile existente pierd din valoare zilnic, iar dealerii se intrec in reduceri mari de pret.

Cum un necaz nu vine niciodata singur au aparut si jucatori neasteptati pe piata masinilor si utilajelor de constructii - firmele de leasing. Acestea avand reposesii din ce in ce mai multe si-au constituit parcuri intregi de masini si utilaje unde gasesti tot ce doresti. Mai mult, stocurile sunt in crestere deoarece criza este la inceput si reposesii vor fi din ce in ce mai multe.

Compania de leasing daca primeste un client de la un dealer nu se poate abtine sa nu-i faca o propunere similara sau mai ieftina din propriul parc impreuna cu mult dorita finantare. Stocurile firmelor de leasing sunt oricum mai mari decat cele ale dealerilor, drept urmare vorbim de o piata secundara in continua crestere, constituita din necesitate si in care in fiecare zi puteti gasi blue chips-uri.

Companiile de inchirieri se confrunta de asemenea cu concurenta nou venita din randul companiilor de leasing care inchiriaza reposesiile, de la echipamente mici gen bucatarii pentru restaurante la imobile si cartiere rezidentiale. Duelul purtat de cei doi, trei jucatori nu poate fi decat benefic pentru clientii care, daca vor fi inzestrati cu putina rabdare vor avea numai de castigat.

In alta ordine de idei acum se triaza si brokerii profesionisti cat si recunoasterea acestora din urma de catre Big Brother -finantatorul. Pana a aparea criza, mentalitatea de a lucra cu cat mai multi brokeri era binevenita. Si daca mergem pe principiul numerelor mari este chiar o idee buna ca o companie de leasing sa aiba in portofoliu cat mai multi brokeri.

Acum partenerii nostri finantatori pot observa mai bine ce inseamna un client fidel care are o recomandare etc. Chiar daca prin prisma intarzierilor financiare si unii dintre clienti mai inregistreaza intarzieri, bonificate cu penalitati din partea societatilor de leasing acestia-si vor incheia onorabil parteneriatul.

In momentul de fata sustinem toti partenerii nostri in reducerea intarzierilor de plati la clientii comuni care au de incasat diverse sume, unele cu intarzieri mari, cu toate ca nu avem nicio obligativitate contractuala si niciun beneficiu, in afara celui moral. Acest lucru este posibil prin faptul ca segmentul de clienti este exclusivist.

Totodata incercam sa mentinem un echilibru intre clienti premium si parteneri premium. Chiar daca avem in portofoliu numai finantatori cu actionariat bancar, nu toti partenerii se ridica la standardele noastre pentru a putea fi si finantatori ai clientilor nostri.

In aceste conditii criza ne ajuta sa evaluam cat mai bine partenerii care sustin standardele noastre cat si pe cei care nu pot face acest lucru.

Din expunerea anterioara nu ne onoreaza faptul ca un client de la un dealer sau /si importator sa fie deturnat catre un produs din reposesie. Insasi divinitatea a lasat liberul arbitru pentru a discerne intre bine si rau. Principii gen confidentialitate, fair-play, respectarea brokerului, clientului, dau durabilitate relatiilor de afaceri. Un principiu des incalcat de catre societatile de leasing este cel de a capta clientul dupa reprezentarea de catre broker. In cazul in care clientul alege sa renunte la broker nu reprezinta o problema, dar finantatorul trebuie sa stie ca aceasta sustinere trebuie sa fie si in situatii dificile la fel de activa. Genul acesta de client mai devreme sau mai tarziu va crea surprize partenerului, de obicei neplacute.

BENDIS FINANCIAL 30D Horei st., 2nd District, Bucharest
Tel: 0745-996-911;
Fax: 031-805-44-04

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI