Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Raiffeisen Leasing

Solutii pentru clientii aflati in dificultate

12.03.2009
Solutii pentru clientii aflati in dificultate
Sfarsitul anului 2008, respectiv ultimul trimestru al acestuia, a modificat asteptarile si bugetele companiilor care activeaza pe piata romaneasca. Pe piata echipamentelor blocajul s-a manifestat prin reticenta antreprenorilor in a-si dezvolta proiectele de investitii bugetare pentru sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009. Corporatiile au fost primele care si-au luat masuri de protectie si acolo unde a fost nevoie au pus in asteptare proiectele de investitii. Unii dintre agentii economici activi in domeniul constructiilor au fost prinsi in aceasta avalansa cu un grad ridicat de indatorare, altii cu un grad mai redus, dar cu probleme legate de incasarea facturilor foarte mari si din cauza faptului ca la capatul celalalt s-au aflat autoritatile publice care au intarziat plata acestora.

In momentul de fata se manifesta o tendinta de majorare a perioadei de incasare de la clienti, situatie in care Raiffeisen Leasing incearca sa identifice problemele acestora inca din faza incipienta. Acest lucru este posibil printr-o monitorizare continua a comportamentului de plata si a mediului de afaceri autohton, prin identificarea industriilor ce inregistreaza scaderi in perioada urmatoare si a domeniilor in care criza economica se manifesta cel mai acut. Sunt investitii, mai ales in domeniul imobiliar, care se amana sau chiar se sisteaza.

In ultimele luni numarul bunurilor reposedate de catre Raiffeisen Leasing s-a majorat, in mare parte acest lucru datorandu-se lipsei de lichiditati cu care clientii companiei se confrunta.

Pe primele locuri in clasamentul bunurilor recuperate de catre Raiffeisen Leasing se afla camioanele si autoturismele, urmate de echipamente, care se regasesc intr-un numar mai redus in parcul de reposesii. Sunt clienti care deja au fost anuntati de anularea contractelor lor, gasesc mult mai greu comenzi, incaseaza, de asemenea, mult mai greu sau chiar deloc. La nivel general pe piata constructiilor situatia i-a prins pe agentii economici in plin proces de achizitii noi de echipamente si de dezvoltare a activitatii.


"Recuperarile de bunuri au inceput sa ia amploare in noiembrie, dar nicio firma de leasing nu isi doreste acest lucru, pentru ca noi suntem finantatori, nu furnizori de bunuri. In general, nu se trece din prima la reposedarea bunului, ci mai intai se discuta cu clientul solutii de reesalonare a datoriei" afirma Mihaela Mateescu, directorul general al Raiffeisen Leasing.

"Daca se ajunge totusi in situatia in care clientul renunta la contract, dezavantajele nu sunt putine: pierderea bunului, a avansului, a ratelor facturate pana la momentul respectiv, a comisionului de acordare a finantarii, a costului privind inmatricularea vehiculului si a timpului pe care l-a alocat incheierii acestui contract, prospectarii pietei etc.", a explicat Mihaela Mateescu, director general Raiffeisen Leasing.

Solutiile si posibilitatea de a reesalona datoria difera de la un client la altul. "Intr-un fel discutam, daca e vorba spre exemplu de o companie care are de primit bani din contracte cu statul, pentru ca suntem siguri ca acesti bani vor fi platiti in final, chiar daca fondurile publice se deblocheaza mai greu. Alta este situatia in cazul companiilor care si-au pierdut toate contractele si nu mai au din ce plati ratele", explica directorul general Raiffeisen Leasing.

In general, Raiffeisen Leasing actioneaza ca un consultant apropiat pentru fiecare client, iar in situatia in care acesta are dificultati in rambursarea ratelor de leasing, solutiile care ii pot fi oferite sunt: gratie partiala sau totala la plata capitalului pe perioade limitate de timp, in cazul in care tipul si natura afacerii clientului o justifica, prelungirea perioadei de leasing existente, in cazul in care tipologia bunului o permite, iar acest lucru ii ofera posibilitatea companiei sa depaseasca momentul economic dificil. Toate aceste lucruri trebuie sa aiba o justificare din partea clientului si sa tina cont de niste premise realiste si obiective realizabile in perioada urmatoare. Daca toate aceste demersuri esueaza, iar clientul ajunge in situatia de a avea mai mult de 60 de zile intarziere la plata unei rate de leasing, se ajunge in cele din urma la rezilierea contractului de leasing pentru respectivul bun.

"Aceste revanzari reprezinta o oportunitate de afaceri pentru firme mici, care vor sa cumpere bunuri rulate, pentru ca firmele de leasing nu cauta sa obtina profit, ci sa-si recupereze creantele" explica directorul Raiffeisen Leasing. Acest pret este mai mic fata de un bun nou pentru ca vechiul utilizator a platit un avans si o parte din rate pe durata contractului de leasing pana in momentul la care acesta a fost reziliat. Acest pret, de asemenea, poate fi negociat si in functie de posibilitatile noului client, acesta poate opta pentru un contract de leasing sau poate achita integral contravaloarea bunului respectiv. Este foarte important ce tip de bun este, anul fabricatiei, dotari, carei industrii se adreseaza, starea acestuia, gradul de uzura morala, s.a.m.d. In prezent, cand creditarea este mai putin accesibila pentru achizitiile de active noi si conditiile sunt mai greu de indeplinit, alternativa ofertelor de bunuri rulate, prin prisma pretului oferit, devine o solutie din ce in ce mai la indemana pentru companii al caror volum de activitate este mai mic si sunt mai flexibili la miscarile pietei. In general, o medie de timp in care un bun este recuperat si apoi revandut de catre Raiffeisen Leasing este de 3 pana la 6 luni. "Suntem deschisi in continuare pe partea de finantari echipamente si utilaje pentru reabilitarea si intretinerea de drumuri (ex. compactoare, gredere, finisoare si freze de asfalt, statii de asfalt), utilaje pentru cariera (ex. statii de sortare, de concasare), terasiere (ex. buldoexcavatoare, incarcatoare frontale, dumpere articulate, etc.)", afirma doamna Mihaela Mateescu.

Raiffeisen Leasing urmareste atent evolutia sectoarelor economice, directiile spre care acestea se indreapta si cauta impreuna cu clientii solutii care sa ajute la deblocarea situatiei existente.


Echipamente/Utilaje recuperate Pret (Eur + TVA) An de fabricatie interval interval
Autobetoniere 56.000 - 98.000 2006 - 2008
Autobasculante 58.000 - 90.000 2006 - 2007
Buldoexcavatoare 32.000 - 53.000 2006 - 2007
Semiremorci 12.000 - 33.000 2006 - 2007
Miniincarcator 28.000 2007
Instalatie de sortare agregate minerale 85.778 2008
Statie pentru betoane 247.276 2008

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI