Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Consilierul vostru financiar

Ghid de supravietuire pe timp de criza

02.04.2009
Ec. IULIU CIOBANU

In primul rand ma voi raporta la cel mai important element din puzzle-ul care formeaza piata de leasing si credit si anume clientul. Clientul poate fi efectiv sau potential. Numesc efectiv clientul deja existent al unei institutii de leasing sau credit.

Intr-o asemenea perioada de iarna-primavara, de criza caracterizata de stagnare a constructiilor, o varianta benefica pentru orice om de afaceri ar fi sa returneze echipamente pe care le plateste nefolosindu-le urmand ca peste o luna sau doua sa le gaseasca la jumatate de pret la acelasi finantator sau la un altul. In aceste conditii doua luni nu mai plateste timp in care reposesiile cresc la toti finantatorii oferta in crestere da nenumarate variante de a achizitiona echipamente mai bune si suta la suta mai ieftine, echipamente de care finantatorii vor fi fericiti sa scape pentru a mai acoperi din pierderi. Si uite asa toata lumea va fi fericita.


In vremuri de criza actiuni de criza !
O alta varianta de supravietuire ar fi aceea de a negocia cu partenerii perioade de gratii de 3-6 luni pentru a dezmorti activitatea timp in care se va plati doar cota de dobanda aferenta fiecarui contract de leasing in parte. Pentru ca aceasta "clementa" sa fie sustenabila datoriile catre compania de leasing trebuie sa fie reduse la zero si de abia dupa se poate obtine aceasta perioada de gratie. In aceste conditii se fac acte aditionale contractelor de leasing cu o dobanda majorata si cu alte scadente.

In al doilea rand FINANTATORII -companiile de leasing sau/ si credit ar trebui sa evalueze fiecare client cu intarzieri, analizat ca parte distincta-unii au intarzieri mai mari, altii mai mici si asa se face distinctia. Acestia au constituit CELULA DE CRIZA si anume departamentele de collection similare fostului FSN (pentru tineri –Frontul Salvarii Nationale). Similitudinea intre cele doua entitati se bazeaza pe nepregatirea oamenilor care au misiunea de a recupera datoriile si bunurile finantate de la utilizatori.

Acestia dau telefoane pentru a recupera creantele cu vechimi diferite. Insa in momentul in care se primeste un telefon de la departamentul collection in care o voce grava ameninta cu rezilierea contractului, dosare penale etc, de multe ori la celalalt capat al firului reactia este pe masura, de enervare, de repulsie… fata de tot. In acele momente clientul raspunzand razboinicului de la collection nu face decat sa agraveze situatia pentru ambele parti formuland raspunsuri de genul - "vino si ia-mi bunul" sau "am atatea probleme incat nu ma intereseaza" etc; moment in care conflictul intre cele doua parti este inceput deja. Derivata acestei siuatii poate fi doar una defavorabila ambelor parti. Pe de o parte clientul este intotdeauna nedreptatit deoarece situatia lui nu este inteleasa de catre partenerul acestuia, ca doar asta inseamna un parteneriat cu bune si cu rele, iar de cealalta parte finantatorul se poate "alege" cu bunul in reposesie sau poate "alerga’’ in continuare pentru a-si recupera bunul sau banii.

Un prim sfat - PURTATI-VA FRUMOS -PACIFIST, tineti clientul aproape nu-l indepartati… dupa care mai vedeti cum se face. Nu uitati CLIENTUL VA PLATESTE SALARIILE SI DUMNEAVOASTRA SI SUPERIORILOR IAR PENTRU ACTIONARI SE NUMESTE PROFIT SAU MAI BINE ZIS DIVIDEND.

Analizati invers si vedeti unde ajungeti stimati parteneri sau cu care vom alege sa mai ramanem parteneri. Bancile sau firmele de leasing s-au dovedit pana acum rezervate in a sustine clientii care nu-si pot plati ratele in ciuda faptului ca volumul restantelor creste ingrijorator. Pe de alta parte exista riscul ca o parte din clienti sa profite de criza pentru a scapa de plata datoriilor. Pana la sustinerea de catre statul roman a datornicilor prin programe similare celor din Ungaria va expun situatia Ungariei pentru a vedea ce va urma si in Romania. Ungaria a venit in sprijinul restantierilor la CREDITE care nu-si mai pot achita ratele prin Banca Ungariei care a luat masuri viabile ce cuprind doua parti.

Prima parte a masurilor stabileste garantiile pe care Statul si le asuma pentru cei care nu-si mai pot permite plata ratelor, iar cea de-a doua parte a masurilor cuprinde modificarile aduse Bugetului de Stat.

Referitor la prima parte, conditiile ca o persoana fizica sa se bucure de sustinerea Statului sunt: - sa fie somer dupa septembrie 2008 - cu dovada ca este inregistrat la oficiile de somaj. Timp de doi ani au de achitat lunar 10.000 de forinti. Dupa cei doi ani restantierii vor avea de achitat sprijinul acordat de catre Stat in rate egale, cu posibilitatea de a fi extinse pe 10 ani.

In cazul in care cei imprumutati au incheiata si o asigurare de viata legata de credit, plata ratelor la respectiva asigurare poate fi facuta doar pentru doi ani, restul urmand sa fie preluat de catre Stat. Cam asa stau lucrurile in Ungaria acum cand aceasta lege a intrat in vigoare si chiar se aplica.

Cum statul roman de obicei se orienteaza dupa experientele tarilor vecine este cat se poate de probabil sa avem si noi o astfel de lege, asta pentru cine este dispus sa o astepte… si nu a sucombat deja material…

Platiti-va ratele si nu uitati cine nu plateste "nu traieste".
BENDIS FINANCIAL
30D Horei st., 2nd District, Bucharest
Tel: 0745-996-911; Fax: 031-805-44-04

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI