Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Remorci pentru agricultura

Noi oferte de la Molcik

07.04.2009
Ema Stancu; Gheorghe Apostol
Noi oferte de la Molcik
In apropierea granitei dintre Republica Ceha si Austria, intr-un sat de numai 5.000 de locuitori se gaseste "cartierul general" al producatorului de semiremorci si suprastructuri pentru constructii si agricultura Molcik. Aici, in Valtice am vizitat cea mai mare fabrica a grupului, fiind invitati la lansarea unei noi generatii de structuri specializate pentru transportul agricol.
Istoria companiei a inceput in anul 1991, cand domnul Petr Molcik a deschis un mic atelier de reparatii pentru utilajele de agricultura in propriul garaj. Compania a inceput sa creasca, inchiriind o suprafata mai mare de teren, in anul 1995 lansand si primul trailer pentru agricultura. Astfel, vocatia de constructor a firmei Molcik a inceput sa se afirme din ce in ce mai puternic, trei ani mai tarziu fiind produse si primele modele de trailere pentru autocamioane, pe langa remorcile de agricultura. Spun "vocatie", deoarece fiecare model a presupus o munca asidua de proiectare in prealabil, tot in cadrul firmei Molcik fiind realizate si alte componente absolut necesare activitatii de transport, precum o serie de macarale simple, dar robuste, ce pot fi montate pe protapul remorcilor de agricultura.

Domnul Roman Kopriva a fost gazda grupului din Romania, prezentandu-ne in detaliu, dar si cu mandrie, actuala fabrica Molcik din Cehia, una dintre cele trei din Europa si cea mai mare: "In anul 1998 am inceput sa construim suprastructuri pentru camioane si deoarece compania a inceput sa creasca foarte repede, in anul 2001 am construit aceasta hala, in 2003 a urmat o a doua, in 2005 a treia hala, in 2006 am construit inca doua hale noi, iar acum avem cinci hale si mai avem loc pentru alte trei in partea din fata, acolo unde sunt in prezent adapostite autocamioanele ce asteapta sa fie carosate. Pe masura ce crestem, ne extindem, ne mutam, dar am adus si tehnologie de ultima ora. Astfel, avem un spatiu pentru vopsitorie format din doua boxe de sase metri lungime fiecare".

Cele doua structuri perfect etanse destinate vopsirii remorcilor si semiremorcilor sunt foarte ingenios proiectate, astfel incat acestea se pot culisa pe un sistem de sine, prin unirea lor oferind un spatiu suficient de lung in care sa poata intra un trailer cu tot cu remorca, indiferent de marimea lui. In mod normal, prima camera este utilizata pentru vopsire si a doua pentru uscare. Fiecare remorca construita la Molcik este acoperita cu doua straturi distincte de vopsea, fiecare cu proprietati diferite, unul fiind stratul primar si altul cel final. Productivitatea si calitatea merg mana in mana la Molcik, tehnologiile de ultima ora fiind prezente aici gratie unui efort financiar deosebit, acesta permitand la nivelul anului 2008 sa se achizitioneze o presa hidraulica de 12 metri. Aceasta ofera toate tipurile de profile primare necesare unei remorci, presiunea de lucru a acesteia fiind suficient de mare pentru a satisface si necesarul altor companii din zona in domeniul constructiilor metalice.

Chiar daca vorbim de structuri pentru constructii si separat de cele pentru agricultura, aici acestea se realizeaza pe un flux de lucru unic integrat, numai spatiile de depozitare pentru materialele specifice fiecarui tip fiind separate. In acest sens vorbim de o adevarata integrare a unor tehnologii diferite, deoarece atat din punct de vedere structural cat si al materialelor utilizate, remorcile pentru constructii sunt mult diferite fata de cele de agricultura.

In continuare, pe fluxul tehnologic se pot gasi toate utilajele necesare taierii sau indoirii profilelor de otel, chiar si a celor realizate din otel de inalta rezistenta, precum Hardox. Pentru astfel de materiale, masina de taiat cu plasma de inalta productivitate se detaseaza net datorita randamentului sau, dar si a exactitatii taieturii, care nu contine bavuri sau alte ruperi care ar trebui in mod normal sa fie prelucrate separat, dupa debitare.

Aici, la Valtice se realizeaza de obicei asamblarea finala a corpurilor structurilor, acestea fiind aduse de la propriile fabrici din Slovacia si Polonia. Astfel, fabrica Molcik din Slovacia produce suprastructurile semirotunde, pe cand cea din Polonia realizeaza subansamble pentru semiremorci. Produsul final iese asadar numai pe portile acestei fabrici, deoarece aici este supus unui proces de verificare minutios inainte de a fi livrat clientului.

Marturisesc ca am ramas surprins de calitatea sudurilor, realizate manual, si am fost curios sa aflu de ce nu a fost cumparat macar un robot pentru realizarea automata a cordoanelor de sudura: "in acest caz sunt implicati multi oameni, dar foarte bine pregatiti, si de aceea preferam deocamdata sa realizam astfel sudurile. Suntem foarte atenti cu calitatea acestora, avem de exemplu doua persoane care au sarcina de a verifica fiecare cordon sau punct de sudura. Ei trebuie sa verifice 30 de puncte inainte ca unitatea respectiva sa intre la vopsit, se verifica foarte bine dupa vopsit, se verifica si dupa asamblare. In final, se pune stampila de calitate care demonstreaza ca a fost realizat controlul. Probabil ca in viitor, in functie de volumul de lucru, vom automatiza totusi si acest proces de productie".

Proiectarea reprezinta alaturi de organizare si tehnologizare cheia succesului pentru Molcik. Birourile inginerilor, situate in vecinatatea zonei de productie sunt tot timpul pline de proiecte noi. De altfel, datorita flexibilitatii produselor, capacitatii de a face fata oricarei cerinte si in final, datorita numarului mare de inventii incorporate in toate produsele Molcik, acestea au fost bine primite in toate tarile unde firma are reprezentante: Romania, Germania, Polonia, Slovacia, Austria, Ungaria, Bulgaria, Rusia, etc.

Vorbeam despre integrarea productiei dar si despre spatiile de depozitare speciale pentru fiecare tip de material. De exemplu, in drumul prin uzina am vizitat un depozit de structuri tip fagure, destinate remorcilor pentru agricultura, extrem de interesante. Acestea au la baza un proiect original, fiind extrem de usoare, dar si rezistente, astfel fiecare structura putand transporta mai mult material datorita greutatii proprii mici: "este o combinatie intre aluminiu si otel, de categorie usoara, adica are greutatea aproape de cea a aluminiului, dar este mai ieftina decat aluminul. Se numeste profil Furhman, fiind adus din Austria, si are la baza un otel foarte dens, dar care se poate indoi usor. Structura de fagure a peretilor facuti din acest otel confera asamblului o rezistenta mare".

Dezvoltarea sectorului de proiectare a dus la o serie de proiecte ce sunt in derulare direct cu marii producatori europeni de autocamioane. Astfel, exista un proiect realizat in comun cu producatorul suedez Scania, ce urmareste reducerea greutatii structurii de sustinere a benelor de constructii, prin utilizarea unor oteluri de inalta rezistenta, reducere ce este cuprinsa intre 500 si 1.000 kg!

In general, in curtea producatorului ceh sunt in medie 200 de camioane, ce asteapta sa fie carosate, dintre acestea cel putin 30% fiind MAN. De altfel, pentru anul 2009 Molcik va pregati camioanele ce vor face din prezentarea anuala MAN Trucknology Show.

Ultima hala, cea de asamblare, permite echiparea a sapte camioane simultan. Practic, suprastructurile sunt echipate complet inaintea montarii, ele fiind apoi montate direct pe sasiul autocamionului. Fiecare stand este echipat pentru incarcarea si amorsarea sistemului hidraulic, precum si cu un modul de verificare electrica si hidraulica.

Noua gama de remorci pentru agricultura lansata de Molcik incepe cu trailerele de o axa de 3 tone, 4, 5 si 6 tone. In continuare, urmeaza trailerele cu doua axe, cu o sarcina utila de 7 tone, cele mai mari avand 18 tone. La comanda, aici se pot produce trailere cu trei axe care ajung la o greutate totala de pana la 36 tone.

Datorita conditiilor excelente si a utilarii de exceptie, aici se realizeaza si reparatii pentru toate tipurile de trailere, inclusiv reinnoiri de trailere. Astfel, clientii Molcik pot sa aduca trailere uzate la fabrica din Cehia, aici acestea suportand un proces complex de refacere si reinnoire.

Flexibilitatea in ceea ce priveste structurile pentru agricultura este foarte mare, aici clientii putand opta pentru mai multe tipuri de extensii pentru peretii laterali, extensii ce duc natural si la cresterea volumului util. De asemenea, modul de descarcare este ales de client, care poate sa aleaga cu fereastra de descarcare in partea din spate sau pe laterale. In functie de descarcare, acesta primeste o structura cu basculare pe o parte, sau cu basculare pe trei parti.

Aici se produc majoritatea componentelor unei remorci, cu exceptia axelor, sistemului de franare sau dispozitivelor electronice. Astfel, intreg procesul de productie este controlat total de catre producator, eliminandu-se in acest mod eventualele defectiuni ce apar atunci cand componentele sunt aduse din alta parte.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI