Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Teoria ce ne omoara din nou

02.04.2009
Ing. Dan Pavel
Nu pot sa ma obisnuiesc cu ideea ca asta este, nu sunt bani, bancile nu vor sa dea credite suficient de performante pentru a putea fi suportate de catre firme, guvernul are prioritati numai de el stiute, iar banii de la FMI intra la BNR, cel putin o mare parte din ei. Ce se poate face in aceste conditii?

Firmele din domeniul constructiilor fac tot ce pot, dar... nu putem vorbi de strategii de viitor, si acesta este probabil cel mai grav lucru. Nu stim cand vor reincepe creditarile, cand bancile vor fi de acord sa acorde conditii normale de leasing.

Teoretic, in Romania avem de lucru in domeniul constructiilor cel putin pentru 10 ani de acum incolo: autostrazi, reparatii drumuri, apartamente, canalizare, gaze, apa, planuri de urbanism in marile orase... totul este de construit. Deci, daca avem bani totul merge struna... dar numai teoretic.


Deoarece traim in Romania, nimic nu este simplu, nimic nu este ceea ce pare. Banii vin si se duc pe diferite planuri… teoretice, prioritatile Guvernului se schimba de la o luna la alta, cica numai la nivel micro. Administratiile locale au si ele bani, care se duc si ei tot pe diferite planuri, si astfel pe hartie producem mult, dar nu si pe teren. Si ce putem face? Asteptam pe vremuri pe americani, care nu mai veneau, acum asteptam minuni de la Uniunea Europeana, care chiar ne da bani, numai ca noi nu ii luam. Speram ca poate UE va obliga clasa politica sa schimbe legile, sa reformeze justitia, ca ne va organiza cum noi nu suntem in stare, iar banii nu vor mai fi cheltuiti aiurea.


Vorbind obiectiv, faptul ca ne trebuie numai bani si finantari bune pentru ca industria constructiilor sa mearga este deja un lucru pozitiv. Teoretic, deoarece practic nimeni nu poate sti ce se va intampla nici peste o saptamana. Tot la acelasi nivel, intrarea banilor de la FMI, UE, samd in vistieria Romaniei a dus la scaderea ratei de risc de tara. Adica, sucursalele bancilor straine din tara noastra ar trebui sa acorde credite mult mai usor ca pana acum, si astfel sa inceapa sa se revigoreze si vanzarile de masini. Un efect care se poate vedea chiar in luna aprilie.


Daca tot vorbim de banci, una singura a mai ramas romaneasca, si anume CEC-ul. Cred ca prin aceasta banca de stat s-ar fi putut acorda credite in conditii mai bune si astfel s-ar fi dat o gura de oxigen si importatorilor de masini de constructii. Dar si aici se duc lupte grele pentru conducerea acestei banci de stat, care este si ea politizata. In treacat vorbind, CEC-ul este singurul care poate sa relanseze si agricultura din Romania, prin acordarea de credite subventionate de la stat, asa cum se face in majoritatea tarilor din UE.


Dupa o perioada de criza profunda, ce dureaza in Romania de mai bine de o jumatate de an, in mod logic si tinand cont de infuziile de bani externi, constructiile ar trebui sa porneasca la drum, chiar daca nu la nivelul din anii trecuti. Probabil ca va mai trece un an pana cand industria romaneasca va intra pe un trend ascendent durabil si normal, dar in mod normal pana in luna mai ar trebui sa vedem deja primele semne ale unei redresari de durata.


Si apropo de analistii economici, politici, financiari, samd care apar la tv cu tot felul de planuri catastrofice: nu am auzit de nici un argument serios sau o analiza pe care sa se bazeze toate spusele lor. Cred in continuare ca mijloacele media se vand cel mai bine atunci cand anunta catastrofe cat mai mari, iar un analist care sa spuna ca in curand totul va merge bine nu ar vinde emisiunile tv, adica nu ar avea audienta necesara pentru a-si incasa onorariile.


Si revenind la expozitii, am vizitat una dedicata utilajelor agricole, organizata in plin camp, destul de departe de Bucuresti, si marturisesc ca am fost impresionat. Pe un pamant destinat agriculturii, imbibat de ploaie, s-au ridicat constructii specifice, au fost aduse utilaje mari si mici, chiar si un restaurant destul de mare. Chiar din prima zi au aparut si vizitatorii… totul avea un farmec aparte si nimeni nu se plangea de organizare. Probabil ca in complexul Romexpo ar fi fost mai comod, dar aici preturile erau mai putin de jumatatea celor de la Romexpo, nemaivorbind de usurinta cu care au fost aduse cele mai mari masini, expozitia de agricultura fiind pe marginea drumului national ce leaga Bucuresti de Urziceni. Mi-a placut si cred ca se pot face expozitii la fel de reusite si pentru utilajele de constructii. Am si o idee: o balastiera in apropiere de Bucuresti sau o cariera in munti…

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI