Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 39

De la Micul la Marele Paris

29.05.2009
Ing. Dan Pavel
De la Micul la Marele Paris

Luna aprilie a inceput cu expozitia de la Bucuresti si s-a terminat cu cea de la Paris. Desi diferenta dintre ele este atat de mare incat nici nu merita sa facem o comparatie, totusi trebuie remarcat ca organizarea, sau lipsa ei, face din nou diferenta.
Expozantii la Construct Expo Utilaje, nu foarte multi (aici trebuie remarcata absenta notabila a membrilor Asociatiei Distribuitorilor de Utilaje pentru Constructii - ADUC), au putut sa constate din nou inertia unui organizator invechit si multumit de sine insusi. Astfel, desi aceasta expozitie, ca si multe altele organizate in acest an, a fost mult mai mica din punctul de vedere ale expozantilor fata de anii trecuti, totusi pretul de inchiriere al suprafetelor si constructiilor a ramas la fel de mare, serviciile oferite de Romexpo la fel de proaste, iar numarul de vizitatori in scadere accelerata, tinzand spre zero. Apropo de statistici, am vrut sa vad care a fost numarul de vizitatori din acest an, numarul real de expozanti si suprafata construita, dar nu s-a mai publicat nimic pe site-ul oficial al expozitiei. Si deoarece nu vreau sa scriu prea mult despre o expozitie in care singurii care au facut tot ce au putut au fost expozantii, acestia incercand singuri sa atraga vizitatori, sa organizeze standuri profesionale si cat mai interesante, concluzia este ca sansele ca in anul 2010 sa avem o expozitie adevarata de specialitate sunt acum si mai mici decat cele de la inceputul acestui an.

Intermat - Paris: o expozitie profesionala, cu un caracter international, cea mai mare manifestare din acest an din Europa. Organizatorii au tinut cont de contextul economic nefavorabil din acest an si au facut tot ce au putut pentru a atrage deopotriva vizitatori si expozanti din Franta, dar si din restul lumii. Turnee de promovare, responsabili francezi impartiti pe tari sau zone geografice care sa se ocupe de vizitatorii interesati, tururi si intalniri VIP pentru firmele de constructii, niciun efort nu a fost prea mare. In conditiile in care industria masinilor de constructii cunoaste cifre negative ale vanzarilor de neimaginat acum un an, acest efort al organizatorilor expozitiei de la Paris a dat rezultate, la final inregistrand 184.518 vizitatori, fiind aproape de cifra inregistrata acum trei ani, de aproape 200.000. Participarea din partea constructorilor de utilaje, masini, motoare, accesorii, samd a fost masiva, demonstrand inca o data faptul ca industria mondiala a constructiilor de masini a pierdut numai o batalie, fiind pregatita insa sa castige razboiul cu recesiunea economica.
In opinia reprezentantilor marilor producatori de utilaje, recesiunea nu are un caracter unitar, marile tari din Asia, precum China, India dar si altele mai mici din zona dovedindu-se capabile inca de cresteri ale cererii de utilaje, la fel ca si tarile arabe bogate. In schimb, Europa, ca si continentul american, este inca bantuita de o criza de supraproductie fara precedent.

Deoarece crizele economice mondiale sunt ciclice, chiar si aceasta fiind prevazuta de catre economisti (vitejii de dupa razboi, zic eu), ele pot fi ori scurte si foarte puternice sau pe termen lung, cu un rezultat final la fel de dezastruos. Criza prezenta, in opinia constructorilor a fost puternica si scurta, anul viitor estimandu-se o revenire a pietei spre un ritm de crestere normal, cel putin in Europa. Un ritm de crestere normal, dar pornind de la cifre mult mai mici de vanzari decat in anul 2007 sau 2008. Unii analisti ai pietei chiar au propus anul 2006 ca an de referinta pentru a compara viitoarele cresteri de vanzari, spunand ca anul 2007 a fost unul absurd, in care s-au cumparat mult mai multe utilaje si camioane decat ar fi fost necesar, nefacand altceva decat sa agraveze problemele acestui sector, odata cu aparitia crizei financiare.

Sa fiu sincer, as fi vrut sa vorbesc si despre Romania, probabil una dintre ultimele tari din Europa unde sectorul constructiilor este inca la inceputul dezvoltarii sale, si care are din acest motiv un potential mult mai mare de revenire decat majoritatea tarilor europene. Am vazut masurile luate de catre guvernantii nostri in ultimele luni, si mai ales le-am simtit. Am constatat ca sectorul constructiilor, un colac de salvare etern in ultima suta de ani  pentru economiile in cadere libera nu se bucura de nici o atentie din partea guvernului actual. Nici macar declarativ. Adica, daca la inceputul anului, anuntarea bugetului pentru 2009 includea si cateva planuri si ceva bani in plus pentru acest sector, in prezent constatam ca, odata cu trecerea lunilor, toate promisiunile sunt uitate incetul cu incetul, pentru a nu face valuri.

Asteptam primele 5 mld. EUR de la FMI in luna iulie, iar primul ministru spune ca vor fi bagati in infrastructura. Sa speram ca in cea rutiera si nu in clientela de partid. Apropo, nu am mai auzit nimic de anveloparea blocurilor. Asteptam si alte idei originale.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI