Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 39

Iveco Capital: Lectia de investitii pe timp de criza

29.05.2009
Gheorghe Apostol
Iveco Capital: Lectia de investitii pe timp de criza
Daca ar fi sa definim situatia actuala, din Romania, din intreaga lume chiar, fara a folosi termeni tocmai stiintifici, am putea spune ca in mare parte este rezultatul erorilor bancilor.  Daca ne referim numai la bancile din sud-estul Europei, in special cele mari, putem spune ca s-au expus prea mult fara a avea acoperire, neputand recuperea valoarea capitalului acordat spre imprumut. La momentul de fata se incearca o reducere a acestei expuneri intr-o maniera drastica, in special in tarile est-europene si implicit in Romania, cu scopul de a recupera banii pierduti. In tari precum Franta, Germania, Italia, teama de a nu recupera banii este mai scazuta. Pozitia pe care au luat-o in prezent bancile inseamna distrugerea pietei, intrucat acestea sunt cele care dau viata afacerilor.

In domeniul constructiilor in Romania, dupa programul de investitii in infrastructura promis de reprezentantii guvernului, firmele de leasing reprezinta al doilea element de baza pentru redresarea afacerilor.
Exista bani suficienti pentru a fi investiti de catre societatile de leasing? Daca da, in ce conditii pot fi accesati? Si mai ales, care este gradul de risc pe care mai sunt dispuse sa si-l asume?
Am obtinut raspunsuri la aceste intrebari stand de vorba cu un expert in domeniu, domnul Fabio Razzetto, director general al Iveco Capital Romania.

Masini si Utilaje: Bancile nu au bani, sau nu vor sa-i dea, companiile romanesti nu au bani si nu stiu de unde sa-i ia. Ce fac firmele de leasing, mai ales cele dedicate precum Iveco Capital?
Fabio Razzetto: Noi ii ajutam pe clientii nostri fideli, chiar daca acestia nu ne ofera garantii. Companiile au insa nevoie de bani pentru a investi, bani de care nu dispun, iar aceasta este o situatie putin dramatica. Noi incercam sa compensam cat se poate din banii pe care bancile i-au retras de pe aceasta piata. Situatia din Romania nu este deloc una placuta, tocmai de aceea trebuie actionat cat mai repede posibil si adoptand un stil cat mai ofensiv cu putinta.
De asemenea, trebuie avuta in vedere si pozitia adoptata de catre Guvern. Membrii acestuia sustin ca vor introduce bani pe piata, totodata trebuie sa sprijine sectorul constructiilor. De fapt, capacitatea de a utiliza banii proprii si de a-i utiliza in interiorul pietei de constructii poate fi un pas important spre depasirea acestei situatii. Atunci cand statul va acorda bani firmelor, bineinteles ca acestea vor putea desfasura activitate, vor produce si vor avea profit, fiind capabile sa-si plateasca datoriile si sa investeasca mai departe. Bineinteles, mai multe fonduri duc la o crestere a performantei, ceea ce va duce la cresterea increderii bancilor si companiilor de leasing in potentialul firmelor de a inapoia banii la timp. Aceasta reprezinta cu adevarat o schimbare si teoretic, conform calculelor financiare, duce la progresul economic.

M&U: De obicei, cand vorbim de afaceri, nu se face diferentierea intre diversele activitati. De exemplu, Iveco Capital finanteaza firme ce activeaza in domeniul constructiilor, al transporturilor rutiere de toate tipurile, aici intrand si cele de persoane sau de marfa pe lunga distanta, dar si activitati legate de agricultura. Exista o abordare diferita pentru fiecare domeniu?

F.R.:
Aceasta lipsa de lichiditati este mai puternic resimtita in domeniul constructiilor decat in cel al transporturilor, sunt doua sectoare cu care am contact si pot observa diferentele. Putem face referinta si la sectorul agricol, care este cel mai putin afectat dintre acestea trei. Acest lucru se intampla deoarece orice investitie in agricultura este sustinuta din partea statului cu 15%. Pe locul al doilea s-ar situa sectorul transporturilor, iar cel mai puternic afectat este cel al constructiilor.

Trebuie sa tinem cont de tara in care ne aflam si de faptul ca Romania este o tara care are nevoie de activitate in constructii, de construirea de drumuri in special. Tinand cont de acest lucru, pe termen lung exista potential pentru acest domeniu de activitate. Trebuie insa sa facem investitii serioase in acest sens. Procentul cel mai mare in domeniul transporturilor il detine transportul international puternic afectat de impactul crizei economice, in special de situatia in care se afla tarile puternic dezvoltate. Daca ar fi sa luam cazul masinilor noastre Iveco EuroCargo, care transporta bunuri intre Germania si Italia, putem remarca faptul ca a scazut semnificativ cantitatea si numarul de transporturi intre aceste doua tari, pentru multe dintre masini nemaifiind necesara utilizarea de remorci. Cu toate acestea, este o afacere mai sigura, mai stabila, cu potential, intrucat aceste transporturi intre state sunt indispensabile.

M&U: Fiind o companie captiva de leasing a grupului Fiat, este adevarat ca aveti o capacitate mai mare de a finanta marcile proprii decat alte firme de leasing, independente?

F.R.:
Bineinteles, principalul nostru scop este acela de oferi sprijin companiei Iveco sa patrunda cat mai bine piata, ajutand la vanzarea camioanelor Iveco. Fiind singura companie captiva de leasing a grupului Fiat, ne-am luat angajamentul de a sustine atat vanzarea marcii Iveco, cat si a marcilor New Holland si Case (CNH). In prezent cooperam cu toti dealerii Case si New Holland atat pentru masinile folosite in sectorul agricol, cat si pentru cele folosite in sectorul constructiilor, sector care a crescut foarte mult, in special pana in 2008. Am oferit pana acum peste 227 mil. EUR ca finantare pentru aceste sectoare, din care 194 mil. EUR au fost acordate numai pentru autocamioane Iveco.

M&U: Totusi, in conditiile actuale, in care vorbim de un numar mare de reposesii si de un risc crescut ca firmele care contracteaza imprumuturi sa nu poata da banii inapoi, care este politica Iveco Capital in acest context?

F.R.:
Cand vorbim de utilaje, trebuie sa avem in vedere faptul ca acestea au preturi ridicate, tocmai din acest motiv firmele necesitand sprijin financiar pentru a le achizitiona. Bineinteles, in contextul actual, riscurile pentru o companie de leasing sunt mult mai mari. Trebuie luat in considerare si faptul ca nivelul fraudelor creste pe piata. Pentru noi problema nu este asa de mare, pentru ca in proportie de 95% cumparam masini direct de la dealerul CNH, probleme intrevin atunci cand cumperi prin al treilea furnizor, si nu stii daca acea masina a fost deja finantata de catre o alta companie de leasing.

Tocmai din aceasta cauza atat companiile de leasing, cat si bancile care ofera aceste servicii, ar trebui sa incerce sa cumpere numai de la furnizori oficiali, pentru a preveni fraudele. De asemenea, si finantarea produselor second-hand reprezinta un risc ridicat. Desi suntem o companie captiva, trebuie sa tinem cont de situatia in care se afla economia mondiala si sa ne luam masuri de precautie. Nu trebuie sa uitam de faptul ca suntem o companie comerciala, al carei scop este sa produca si sa obtina profit. O problema deosebit de importanta cu care toti producatorii se confrunta este existenta stocurilor foarte mari. Avand in vedere ca sectorul constructiilor a crescut vertiginos pana in anul 2008, s-a crezut ca acest ritm va continua si in 2009, astfel s-a decis cresterea productiei, cererea a scazut, masinile ramanand ulterior pe stoc. Cresterea stocurilor are ca efect scaderea lichiditatilor. Companiile de constructii trebuie sprijinite de noi, de guvernele locale, intrucat sprijinul acordat de catre banci lipseste.

Oricum, volumul finantarilor a scazut fata de anul trecut ca urmare a reducerii cererii. Acest volum era de aproape patru ori mai mare anul trecut. In general, aproximativ 30% din vanzarile unui brand sunt sustinute de compania sa de leasing captiva. Anul trecut am reusit sa ajungem la o proportie de 45%. Bancile, oprind finantarea, au determinat cresterea noastra in mod semnificativ pe piata. Anul acesta ne ridicam la un procent de 60-65%. Cu toate acestea noi nu suntem banca, nu putem opri finantarile, aceasta masura ducand fara indoiala la incetarea vanzarilor de catre Iveco. Spre sfarsitul anului 2008 riscurile au crescut semnificativ si capacitatea de a onora contractele a scazut.

La momentul de fata pentru acordarea finantarii solicitam un avans de 25% din valoarea totala a produsului achizitionat. Aceasta decizie a noastra este una foarte prudenta. Nu se poate vorbi de egoism intrucat suntem responsabili de siguranta si stabilitatea dealerului nostru pe piata. Desi nu este o situatie tocmai placuta, este realitatea si trebuie sa o confruntam. Pe de alta parte trebuie sa nu blocam activitatea de vanzare a marcilor. Privind catre viitor, dupa cum a mai spus, situatia nu este una tocmai buna, insa sansele de revenire sunt foarte ridicate. Facand previziuni asupra pietei constructiilor, pot afirma cu incredere ca aceasta se va ridica din nou. Este un lucru dificil, dar trebuie sa fim optimisti. Foarte important este ca noi nu doar finantam, avem in vedere si promovarea marcilor noastre, demararea de campanii, cu scopul de a creste rezultatele.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI