Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Cine învârte capacul borcanului

19.06.2009
Ing. Dan Pavel
Cine învârte capacul borcanului

Oare când a început criza economică în România? Practic, a început să se simtă în luna octombrie 2008, spun multi. Teoretic, ea exista chiar înainte de a o simti pe pielea noastră, si dacă tot trebuie să punem o dată (pentru istorie), eu as opta pentru alegerile locale de anul trecut.
Chiar si acum câteva luni, când se spunea că o nenorocire nu vine singură, iar cei doi ani de zile de alegeri în România nu vor face decât să amplifice efectele crizei economice, nu prea întelegeam cum vine asta. stiam de exemplu că trebuie multi bani pentru campanii, bani care trebuie de undeva recuperati, dar nu mă asteptam ca până si criza să devină subiect electoral.

Cel putin nu în forma asta: mai întâi, înainte de alegerile parlamentare, am asistat la promisiuni furibunde de măriri de salarii bugetare cu ... oricât. Apoi, când cei cu promisiunile au ajuns să se tină de frâiele tării, au început cu eterna poveste a ultimilor 20 de ani: cei dinainte au fost răi si au păpat tot. Să fiu sincer, nu stiu cum fiecare guvernare, într-o tară din UE, precum România, reuseste să învârtă miliarde de euro si nimeni din opozitie, sau măcar cei de la BNR, să nu se prindă că ceva nu este în regulă. Care borcan reprezintă subiectul central al tuturor problemelor noastre: nu este destul de încăpător pentru toată lumea. Asadar, capacul borcanului este învârtit pe "deschis" de oamenii politici, care au mai întâi grijă să-si rezolve problemele cele mai stringente de "partid si de stat" cum spunea cândva unicul stăpân al acestui recipient. Care interese se rezolvă prin repartizarea banilor prin diferite ministere, acestea la rândul lor dându-i foarte atent mai departe.

La acest capitol ar fi interesant să vedem cam cum arată transparenta unei economii libere, de piată: DUPĂ alegerile locale am aflat că banii dati la Primăriile oraselor si satelor se împărteau de la buget pe criterii politice. Acum, eu, un simplu cetătean, aflu că si banii pentru reabilitarea, construirea drumurilor de interes national, precum si cei pentru infrastructură s-au dus si se duc numai spre câteva firme. Nimic de zis, dacă acestea sunt cele mai tari si fac cele mai bune lucrări, dar vreau să stiu si eu către ce firme s-au alocat banii si cum s-a făcut această alocare.

Asa că putem întreba la ministere. La care dintre ele? De exemplu la cel al lucrărilor publice, sau al transporturilor, sau la finante. Numai că si aici directiile de presă nu prea au timp de despicat firul în patru, fiind create cu precădere pentru "drepturi la replică" si "invitatii la actiuni pe teren" sau "semnări de documente". Caracterul lor propagandistic este evident, atât cât suntem înstiintati că la ora 10:00 plecăm de la Minister cu autocarul, la ora 14:00 vom asista la inspectia domnului ministru... si a domnului prim-ministru... care vor analiza la fata locului stadiul lucrărilor. Aici, la fata locului distractia este maximă: respectivii politicieni se zâmbesc cu presa în general si stau de vorbă amical cu o anumită parte a presei, despre subiecte care ne binedispun pe toti. Apoi, nu odată, ajunsi chiar la locul faptei, încep să critice o serie de nereguli. De obicei, vorbesc despre lucruri care nici nu se văd, informatii cu care este evident că au venit dinainte gata învătate pe de rost. si bineînteles, "înfierarea" cu iz tovărăsesc nu are nici o urmare.
Acum probabil vă întrebati de ce se mai pierd timpul si banii cu aceste deplasări, în loc să se emită comunicate de presă? Pentru sedintele de fotografii si filmări, bineînteles. Mai avem încă ceva campanii politice de câstigat si dă bine să apari "pe sticlă" cât mai des si dacă se poate si în ipostaze mai practice, nu numai coborând din masini de lux si îmbrăcat de la cele mai scumpe case de modă.

Apropo de drumuri: în timp ce ministrul turismului joacă tenis într-un costum adecvat în fata Primăriei de la Paris,  pe cel mai important drum al României, DN1, care duce spre zona cu cea mai mare densitate turistică, spre Valea Prahovei, Poiana Brasov, cetatea Râsnov, samd, lucrările de modernizare au dus nu numai la numeroase accidente, dar si la niste găuri pe calea de rulare de care ne mirăm până si noi, cei care credeam că am văzut în România tot ce se putea vedea. După alegerile euro-parlamentare încep să cred că încă nu am văzut totul... urmează cele din toamnă.

Vreau să închei într-un mod optimist, deoarece luna mai a fost extraordinară pentru mine, ca jurnalist. De fapt, am simtit-o personal ca o rază de soare după o iarnă grea: firmele importatoare de utilaje, în primul rând, dar si importatorii de autocamioane, au organizat o serie de evenimente profesionale la un nivel absolut european. Am participat la toate, si acum pot spune cu încredere că, indiferent de cât de greu este si câte probleme avem, locale sau mondiale, sunt acum sigur că industria constructiilor, cel putin din punctul de vedere al distribuitorilor de utilaje, va merge înainte.

Discutiile bilaterale, deschise, dintre cei care vând si cei care cumpără au fost la ordinea zilei. Problemele au fost analizate într-un mod absolut direct, fără nici o urmă de cosmetizare, semn că măcar aici lucrurile merg pe calea cea bună. Sunt sigur că această criză în primul rând financiară duce deja la crearea unei structuri de servicii în domeniul constructiilor extrem de performantă, si după încheierea acestei perioade de tranzitie, vom vorbi de o piată profesionistă până la capăt.
Nu stiu dacă din această criză vor învăta ceva si stăpânii borcanului, adică ai bugetului national.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI