Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Statiile IMER

Tehnologii de producere a betonului

19.08.2009
Marcella Drăgan
Tehnologii de producere a betonului
Prezentă pe piată încă din 1994, firma Prakt este importator unic pentru România al unor cunoscute mărci din domeniul utilajelor de constructii. Compania si-a segmentat activitatea începând cu 2003 în 6 divizii, fiecare răspunzând cererilor dintr-un anume sector: divizia betoane si prefabricate, divizia utilaje si echipamente, divizia generatoare, divizia unelte si fixaje, divizia automatizări si divizia de service, care practic le deserveste pe toate celelalte.

Unele dintre cele mai importante mărci din portofoliul Prakt sunt cele ale grupului IMER. La nivel international acesta include, pe lângă compania mamă IMER GROUP S.p.A., alte patru companii industriale precum Le Officine Riunite - Udine S.p.A., IHIMER S.p.A., IMER International S.p.A. si IMER-L&T. De la crearea primelor două fabrici în Italia în 1962, compania a evoluat atât prin productia proprie, cât si printr-o serie de fuziuni care au contribuit la cresterea calitătii produselor oferite, dând în acelasi timp si numele final al grupului. Printre cele mai importante colaborări se numără parteneriatul cu gigantul japonez IHI pentru echipamente de constructii si cu Mikasa Sangyo pentru utilaje compacte. Tot cu o companie japoneză are loc si următorul joint venture, si anume cu grupul Nissei Build Kogyo în vederea producerii de sisteme automate de parcare.

Următoarele două achizitii duc compania în sectorul producerii statiilor de beton, prin preluarea Le Officine Riunite - Udine si al mixerelor de beton, prin preluarea firmei L&T. Gama de produse creste prin începerea unei noi linii de productie a instalatiilor de împrăstiere mortar si a instalatiilor de transport.
Prezent în România cu ocazia Construct Expo Utilaje, domnul Piero Forasas si, directorul de vânzări al diviziei de utilaje pentru beton a grupului Imer, ne-a prezentat nu doar grupul, ci si câteva detalii despre produsele cu care vin pe piata noastră.

În ceea ce priveste modelele statiilor, sunt de tip orizontale si verticale, mobile, semimobile si fixe  cu capacităti de productie între 30 mc/h si 200 mc/h de beton vibrat si compactat. Avem o gamă completă de mixere de beton cu o capacitate de la 3,5 mc până la 14 mc si pompe de beton cu mixer montate pe camioane, cu înăltimi de pompare  de 22, 24 si 29 m", a completat domnul Piero Forasassi. Prezenti peste tot în lume si având multe filiale, fie detinute în totalitate de către grup sau gestionate în coparticipare, compania activează în tări precum Spania, Franta, Marea Britanie, Singapore, în China, unde se va deschide o nouă filială în Shanghai, în Mexic, în Monterrey, în America Latină, dar si în Orientul Mijlociu si în Rusia."

Unul din echipamentele despre care domnul Piero Forasassi a vorbit a fost o statie de beton de dimensiuni medii, cu o productivitate de 60 mc. Fiind un model semi-mobil, are, ca toate statiile mobile si semi-mobile, o productivitatea redusă. Dacă pe un santier este nevoie de o productivitate foarte mare, trebuie căutată o statie fixă, precum cele care au o productivitate si de 200 mc/h, fiind realizate pe o configuratie verticală si având capacitatea de  a stoca până la 1.200 mc de agregate. Montarea nu durează decât câteva zile, se pozitionează, se asează, se ridică. Sunt foarte multe cabluri independente precablate, ceea ce înseamnă că nu durează foarte mult nici cablarea utilajului. De asemenea toate elementele sunt pivotante, monoblocul echipamentului se transportă într-un trailer cu podea joasă, un alt trailer este folosit pentru transportul accesoriilor, precum peretii statiei, deci trei camioane sunt suficiente pentru transportul utilajului. Utilitatea unui astfel de echipament se observă în situatii precum cele ale constructiei de autostrăzi, cu lungimi de  500 - 1.000 km de carosabil.

În acest caz se poate mentine statia fixă pentru 20 - 50 de km, după care poate fi mutată peste alti 50 - 100 km. Este un obicei foarte popular acum să se folosească statiile de beton mobile, mai ales în lucrările de infrastructură, care presupune deplasarea santierul de lucru.
Referitor la componentele statiei de beton, cea mai importantă este mixerul. Se poate spune că IMER produce cel mai bun model din lume, fiind vorba despre mixerul planetar, cel mai eficient sistem de amestecare. Betonul este format din agregate, ciment si apă, dar si aditivi, care au devenit din ce în ce mai importanti. Multi aditivi trebuie amestecati cu foarte mare atentie pentru a obtine un produs final bun. În cazul mixerului planetar lamele de amestecare se rotesc nu doar în jurul axei sale, dar are o miscare asemănătoare cu cea a pământului în jurul soarelui, în acest fel acoperindu-se toată suprafata si obtinând o omogenitate foarte bună.

"Această masină poate să ofere o omogenitate de 97%. Am făcut alături de Universitatea din Udine, acum doi ani, niste teste si se obtine un nivel al omogenitătii între 95 si 97 % după 25 de secunde. O dată ce toate materialele sunt înăuntru, se porneste cronometrul si după 25 de secunde se opreste si se verifică, prin modalităti stiintifice, rezultatul. Astfel am descoperit un procent de 95-97 % omogenitate. Această masină a fost dezvoltată de inginerii nostri, care au o bogată experientă pe această industrie de nisă, superspecializată, care solicită o foarte bună calitate a betonului deoarece pentru anumite aplicatii betonul trebuia să fie uscat, ceea ce face din amestecarea lui o operatiune extrem de  dificilă. După multi ani de cercetări am reusit să dezvoltăm această masină cu mixer planetar pentru beton.

" Principalul avantaj al acestui echipament este productivitatea de până la 80 mc/h, ceea ce înseamnă foarte mult pentru un sistem planetar. Pentru productii mai mari, de 200 mc/h, compania are prezent pe piată alt echipament modern si eficient numit Push Up, care, desi nu este la fel de performant ca sistemul planetar, păstrează aceiasi calitate ridicată a betonului.
Una dintre principalele calităti ale statiei prezentate de IMER este faptul că aproape toate componentele structurale sunt din otel si galvanizate în conditii de temperatură înaltă pentru a proteja de umiditate. Dacă în trecut chiar si după 4 sau 5 ani de utilizare statia ruginea, acum toate componentele statiei sunt galvanizate. Un alt fapt ce trebuie mentionat este reductorul pentru actionarea malaxorului, care este produs de către companie.

"Vorbind de autobetonieră am decis, atunci când grupul nostru a devenit specializat în acest sector în 2002, să intrăm pe piată cu o calitate foarte bună. Motorul are componente americane si este supradimensionat fată de motoarele hidraulice care actionează tamburul. Având în vedere acest lucru noi avem avantajul că, fiind supradimensionat motorul camionului trebuie să aibă doar 1.600 rotatii pe minut si nu 1.700 sau 1.800, asa cum este în general. Astfel se reduce nivelul zgomotului, consumul de combustibil care costă foarte mult si de asemenea creste durata de viată a motorului. În al doilea rând noi producem în cadrul fabricii si reductorul care este cel de-al doilea aspect principal al tamburului. Am preluat experienta acumulată la mixerul la fabricarea mixerului de beton si am adaptat-o pentru reductor. Acesta este cea de-a doua componentă sensibilă deoarece dacă reductorul dă gres, consecintele sunt serioase.

" O altă componentă importantă este calitatea otelului folosit pentru tambur, care nu este varianta standard Fe510, si 30MnB5, un otel cu mangan si bor, care prezintă două avantaje principale: unul este rezistenta, iar al doilea este fiabilitatea la uzură. Se poate astfel reduce densitatea de la 5 la 4 mm si făcând acest lucru se obtine aceeasi durată de viată sau chiar mai mare, dar se economiseste un milimetru de densitate, se câstigă si la capitolul greutate. Un aspect demn de luat în seamă, având în vedere că toate tările europene au norme foarte stricte referitoare la greutatea camioanelor de transport. "Dacă reusesti să reduci o tonă din greutatea autobetonierei poti să transporti o tonă în plus de beton. După 10 - 12 curse pe zi, înmultit cu 320 de zile pe an obtii un transport gratuit pentru 1.500 mc de beton, ceea ce înseamnă că economisesti foarte multi bani. Este foarte important să ne facem produsele fiabile.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI