Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Automacarale

Alternativa masinilor uzate

19.08.2009
Dan Pavel; Dan Vasile
Alternativa masinilor uzate

Cât de sigură este o masină second-hand, dar o automacara? - un utilaj cu valoare mare chiar dacă nu este nouă, si mai ales care se deplasează pe drumurile publice. Domnul Daniel Sandu, directorul Diviziei Automacarale a Liebherr România, ne explică detaliat în continuare care sunt avantajele cumpărării masinilor second-hand direct de la firma producătoare.

În primul rând, pentru a avea încredere într-un utilaj, mai ales într-unul foarte complex, precum în cazul automacaralelor, trebuie să primesti o serie de garantii de la vânzător. În cazul în care acesta este si firma producătoare a utilajului, cel putin în cazul Liebherr, cumpărătorul primeste date privind istoricul utilajului, de când a fost adus de la fabrică, modul în care a fost exploatat si întretinut si eventualele accidente sau probleme tehnice majore care au survenit de-a lungul perioadei sale de exploatare. Dar poate si mai important este faptul că utilajul este inspectat de către specialistii firmei producătoare, sunt identificate eventualele probleme, acestea sunt remediate, clientul putând primi în anumite conditii chiar si o perioadă de garantie limitată.

"Suntem aproape de clienti, si ei au încredere în noi" -
Daniel Sandu, director Divizia Automacarale -
Liebherr Romania


Masini si Utilaje: O întrebare cu caracter general: ce tipuri de automacarale oferiti clientilor din România?
Daniel Sandu:
Gama de automacarale a grupului Liebherr începe cu cele de 35 tone până la 1.350 tone. Discutăm aici de automacaralele pentru toate tipurile de teren care încep de la 35 tone până la 1.200 tone, cea mai mare fiind prevăzută cu 9 axe. De asemenea, avem automacarale pe sasiu de camion, trei tipuri: 35, 45 si 60 tone. Doresc să prezint pe scurt si categoria macarale speciale. Astfel, avem o macara compactă de 55 tone destinată activitătilor de exploatare în spatii închise, în orase, cu 3 axe, la care transmisia este hidrostatică. Automacaralele pe sasiu de camion sunt în general bine primite pe piata din România; la acestea partea de suprastructură este realizată de către Liebherr iar partea de sasiu poate veni de la unul din producătorii de camioane precum Scania, Man, Volvo, Mercedes samd, totul fiind executat conform cerintelor utilizatorului final.

Aceste automacarale au avantajul că rezolvă problema greutătii pe axe, o problemă care este destul de cunoscută în România, dat fiind faptul că din punct de vedere al legislatiei noastre trebuie să te deplasezi pe drumurile publice cu o greutate maximă de 8 tone pe fiecare axă. Din punctul de vedere al automacaralelor pentru toate tipurile de teren greutatea maximă pe axe este de 12 tone, dar constructorul Liebherr oferă si aici un avantaj pentru utilizator, deoarece la anumite tipuri de masini din această categorie există posibilitatea de a dezechipa masina, de exemplu de a demonta bratul, bratul prelungitor si / sau parte din contragreutate, cârligul de sarcină, etc., greutatea pe axe ajungând astfel sub 10 tone pe axe, foarte important este ca în această nouă configuratie de echipament să putem deplasa masina pe drumurile publice în conditii de sigurantă.

Cea mai mare automacara din această categorie, dar second-hand, a fost o automacara pe 8 axe de 400 tone, care s-a vândut în România, la o firmă de închirieri macarale, din Oradea. Tot în cadrul categoriei de macarale speciale se încadrează si automacaralele pe sasiu auto cu brat zăbrelit, din această clasă fac parte două modele: LG 1550 si LG 1750. Sunt masini foarte mari, ce pot ridica 550 tone la o rază de 4.5 m, respectiv 750 tone la o rază de 7 m. În România am vândut o masină second-hand, model LG 1550. Aceasta functionează la Constanta fiind cumpărată de către o firmă cu profil petrolier. Macaralele pe senile reprezintă o altă clasă aparte, cele mai mici începând de la 350 tone sarcină utilă si ajungând până la 1.350 tone, cea mai mare. Sper ca la expozitia BAUMA 2010 să fie prezentată cea mai mare macara din lume pe senile, de 3.000 tone, care va fi produsă tot de Liebherr LR 3000 sau LR XXL.
În plus, Liebherr produce si macarale pe senile cu brat telescopic tip, LTR 1060, LTR 1100 si LTR 11200 (acestea din urmă sunt folosite la montarea centralelor eoliene).

M&U: Ce tip de automacarale uzate vindeti în România?
D.S.:
Referitor la macaralele second-hand pe care le avem în România, cât si la cele pe care le putem aduce, majoritatea au garantia fiabilitătii lor de la fabrică. Mai precis, există si posibilitatea de a le vinde exact în conditiile în care au fost date de utilizatorul anterior, dar în general acestea vin reconditionate de fabrică cu o anumită perioadă de garantie. Un lucru foarte important pentru cumpărător, toate macaralele noastre au în pachetul de vânzare inclusă documentatia pentru ISCIR si RAR, documentatie care respectă legislatia din România si bineînteles legislatia din Comunitatea Europeană, din care tara noastră face parte. Dacă avem solicitări pentru anumite tipuri de automacarale care nu sunt disponibile în tară, putem apela la stocul detinut de către fabrica de automacarale din Germania, Liebherr Week Ehinhen GmbH (LWE) aceasta având un departament special pentru automacaralele second-hand. Pentru a vă face o impresie despre cât de căutate sunt automacaralele Liebherr, noi si second-hand, pot să vă spun că în conformitate cu statisticile internationale, cumulat ca număr de unităti vândute, constructorul german detine aproximativ 42% din piata mondială.

M&U: Dacă un potential client vine la divizia de automacarale Liebherr din România, si vă spune: "vreau pentru anumite activităti, o macara pe roti", cum veti rezolva solicitarea lui?
D.S.:
Pentru început, un lucru pe care putini viitori clienti îl cunosc: pentru noi, dacă se doreste cumpărarea unei automacarale, nu este important pentru început dacă se doreste una nouă sau uzată. Noi avem obligatia să prezentăm, pentru anumiti parametri de lucru ceruti, întreaga ofertă de automacarale, începând cu cele noi si terminând cu cele second-hand. Apoi, în functie de bugetul pe care îl are prevăzut si de timpul de livrare se alege solutia care este cea mai potrivită pentru client. Practic, există o sumă de factori ce intră într-o conexiune între ei, unul dintre ei fiind termenul de livrare, altul pretul, dar si starea tehnică si nu în ultimul rând aspectul exterior al masini. Toti însumati ajută la alegerea celei mai bune variante. Conditiile pentru clienti sunt mai bune decât în prima jumătate a anului 2008. Astfel, atunci se plătea inclusiv pentru disponibilitatea masinii, termenele de livrare fiind în aceea perioadă de dezvoltare puternică a sectorului constructiilor în întreaga lume foarte lungi. Situatia s-a mai relaxat acum atât pentru masinile noi cât si pentru masinile second-hand.

M&U: În general, problemele clientului de second-hand sunt legate de durata de viată remanentă în exploatare (rezerva tehnică) a motorului, cutiei de viteze, dacă mecanismele ce asigură miscările de lucru, precum ridicarea sarcinii, telescoparea sau rotirea sunt în stare bună de functionare... etc.
D.S.:
Durata de viată a automacaralelor Liebherr poate ajunge la cel putin 30 ani, dar cu o utilizare corespunzătoare si asigurarea unei mentenante conforme prescriptiilor producătorului, fiind obligatorie folosirea numai de piese de schimb originale cât si a tipurilor de ulei de motor, hidraulic sau pentru transmisii mentionate în cartea tehnică a masinii. Pe de altă parte, asa cum am mai amintit, trebuie tinut cont de faptul că Liebherr oferă cumpărătorului trei posibilităti de a cumpăra macaralele second-hand, prima variantă fiind livrarea masinii exact asa cum a fost preluată de la utilizatorul anterior. În acest caz, în general se doreste o inspectie sau o vizită din partea clientului la acea masină, poate chiar dacă pentru moment acea masină nu este nici măcar în posesia Liebherr, dar se cunoaste intentia utilizatorului (proprietarului) actual de a vinde si cea de cumpărare din partea clientului.

În cele mai multe cazuri este chiar foarte bine pentru clientul care doreste să cumpere să facă o vizită în Germania sau în altă tară unde se află acea macara pentru că poate astfel aprecia cât este de bună sau de uzată văzând-o cel mai adesea, chiar la lucru. Un mod mai bun ca acesta de verificare nu cred că există. Altă variantă de vânzare este reconditionarea automacaralei de către Liebherr, putându-se acorda ceea ce se numeste o perioadă de garantie limitată, iar a treia variantă presupune reconditionarea completă, în acest caz clientul putând primi o perioadă mai mare de garantie. În acest caz, la cerere, masina poate fi chiar si revopsită, arătând exact ca si o masină nouă. În general, masinile aduse în România sunt reconditionate în fabrică sau în workshop-urile pe care le are fabrica din Germania. În Germania, pe lângă fabrica Liebherr Werk Ehingen GmbH, unde se produc automacarale noi, există si ateliere de reconditionare a automacaralelor second-hand.

M&U: De unde provin macaralele acestea second-hand? Cine sunt cei care le dau înapoi la Liebherr?
D.S.:
În general, sunt macarale care sunt luate înapoi de la clienti care în general au un parc de 50-200 de masini, dar nu numai. Acestia sunt genul de clienti care au lucrat profesional cu aceste masini, clienti la care service-ul nu este o problemă, făcându-se la timp conform recomandărilor Liebherr. Efectuarea la timp a activitătilor de mentenantă reprezintă un factor cheie la automacarale, iar noi stim foarte clar ce s-a întâmplat exact cu acea macara pe parcursul vietii ei, până când am preluat-o înapoi. Stim când a avut loc ultima întretinere, sau când îi expiră agrementările din tara de origine, ne referim la cele de tipul Registrul Auto Român sau ISCIR. Întotdeauna aceste masini au fise tehnice la fabrică care de cele mai multe ori includ kilometrii si orele de lucru actuale (sasiu si suprastructură).

M&U: Clientul are acces la toate informatiile posibile, Liebherr poate garanta că o macara nu a fost utilizată inadecvat, nu a fost lovită, se stie exact ce s-a întâmplat cu ea de-a lungul activitătii?
D.S.:
Exact. Relatia este foarte deschisă, si dacă într-adevăr acea masină a avut un accident sau s-a întâmplat ceva cu ea de-a lungul timpului, acest lucru ne este comunicat. În general lucrurile sunt clare pentru că ne dorim să aducem în România masini de care clientii nostri să se poată folosi o lungă perioadă de timp. Vechimea macaralelor aduse în România variază. Am adus chiar si o masină care avea mai mult de 15 ani vechime dar în general masinile aduse au între 2 si 8 ani vechime.

M&U: De multe ori, masinile ce au fost fabricate de către producători cu renume si au fost utilizate corect, ce au valori mari initiale, si la revânzare sunt destul de scumpe, valoarea lor scăzând în multe cazuri cu 25 - 30% maxim. Ce reflectă o capacitate de revânzare la un pret mare?
D.S.:
Datorită faptului că automacaralele Liebherr sunt recunoscute ca fiind un produs foarte fiabil, de top, este evident că nu îsi pierd foarte mult din pretul de vânzare. E adevărat că sunt tot felul de factori care sunt luati în considerare la stabilirea pretului final: de unde a fost luată automacaraua, dacă tot timpul a fost din punctul de vedere al întretinerii sub controlul nostru, dacă a beneficiat de o revizie sau de o verificare completă când a venit în România din partea service-ului nostru, samd. Noi asigurăm suportul necesar pentru toate automacaralele Liebherr aduse în România. Astfel, oferim pachetul de documentatie în limba română, care este foarte important pentru primirea avizelor ISCIR, dar si pregătirea operatorului. Putem face si o verificare completă a masinii si să oferim recomandări clientului în momentul în care sunt anumite lucruri care trebuie luate în considerare pentru etapa următoare de întretinere programată.

M&U: Putem vorbi despre o activitate de mentenantă preventivă? Există posibilitatea ca  departamentul de service al diviziei de automacarale de la Liebherr să facă evaluări, pe baza cărora să se poată spune că ar trebui înlocuite anumite piese sau ansambluri, si apoi 2-3 ani esti ferit de surprize neplăcute?
D.S.:
De fiecare dată când se fac verificări tehnice la o automacara se întocmeste un raport de lucru în care se recomandă foarte clar schimbarea dacă este nevoie a unei sau mai multor părti componente, mai ales atunci când este vorba de elemente de sigurantă. În general, toate părtile componente ale masinii sunt importante pentru că toate conduc la o bună functionare a masinii dar în cazul sistemelor de sigurantă putem spune că este absolut obligatoriu să fie în stare foarte bună de functionare. Bineînteles că decizia finală îi apartine totdeauna clientului. Cu aceast prilej sunt mândru să fac precizarea că, datorită relatiei de încredre reciprocă pe care am construit-o de-a lungul anilor cu majoritatea clientilor nostri acestia urmează totdeauna recomandarea facută de inginerul de service trimis de către Libherr România.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI