Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Drive test

DAF - camionul economic

19.08.2009
Dan Pavel; Mădălina Dragomir
DAF - camionul economic
Un drive-test nu este niciodată usor de făcut, iar atunci când vorbesti despre un autocamion de santier, devine chiar dificil. În primul rând, nu vorbim de un test simplu, ci de unul dublu, deoarece un camion de santier trebuie încărcat, descărcat si mai ales pus în diferite situatii reale de lucru, asadar trebuie să fie însotit, cel putin pe o parte din test, de un încărcător frontal si un excavator, cu o cupă adecvată ca dimensiuni. Atât camionul, cât si utilajele trebuie să fie de ultimă generatie si de un nivel de performantă similar, pentru a putea lucra suficient de bine în tandem.

Noi am ales pentru un astfel de test dublu un autocamion marca DAF CF85, un 8 x4  cu motor de 410 CP si cabină de zi, perfect adaptat pentru conditiile grele de lucru dintr-o exploatare de agregate minerale. Acesta  a fost pus la dispozitie cu amabilitate de către importatorul oficial al mărcii în România, societatea EVW Holding, chiar din parcul destinat auto propriu din Bucuresti. De asemenea, testul nu putea avea loc fără utilajele specifice unei altfel de locatii, un încărcător frontal Komatsu WA320 si un excavator Komatsu PC210.

Importatorul în România a utilajelor pentru constructii Komatsu, societatea MARCOM RMC’94 având o lungă cooperare cu gazda noastră, domnul Olteanu Ion, proprietarul societătii OLTIREN. Conditiile de test au fost putem spune ideale pentru un camion de santier, si anume un teren de balastieră neamenajat, din pământ, pe alocuri chiar mocirlos după o ploaie de vară torentială. Pe parcursul testului camionul a trebuit să urce un deal de pământ cu marginile destul de friabile datorită înfiltrărilor de apă, si apoi să-l coboare încărcat cu pământ.

Sigurantă cu un motor perfect echilibrat
Testul, pregătit cu două luni înainte a reprezentat de fapt un exercitiu chiar mai dur decât am preconizat, motorul Paccar MX de 12,9 litri comportându-se admirabil, în conditiile unui teren alunecos, în pantă si cu încărcare maximă. Cuplul maxim si puterea maximă dezvoltată de motor se întâlnesc în acest caz la o turatie de 1.500 rpm, o caracteristică unică a motoarelor Paccar. Practic, momentul maxim dezvoltat de motor este furnizat pe o plajă largă de turatii, între 1.000 si 1.500 rpm, iar puterea de 410 CP furnizată între 1.500 si 1.900 rpm. Capacitatea de a lucra la o turatie joasă cu asigurarea întregii forte de rupere necesare la nivelul rotilor, duce de asemenea la un consum redus de combustibil.

Deoarece motoarele Euro 4 si Euro 5 oferă caracteristici mult mai bune decât cele din generatiile mai vechi, precum o plajă mai largă de turatii la care sunt disponibile cuplurile si puterile maxime, dar la turatii mult mai joase decât vechile motoare, pentru a conduce corect, soferii trebuie să se adapteze unui stil de condus diferit fată de cel de până acum. Din acest motiv, importatorul DAF a creat Universitatea EVW Holding, o structură de pregătire tehnico-economică ce oferă firmelor detinătoare de flote auto dar si soferilor individuali cursuri de conducere economică. Prin adaptarea stilului de condus al unui sofer profesionist la caracteristicile noilor motoare, economiile înregistrate au atins deseori valori de până la 2 l de motorină la 100 km.
Am constatat din propria experientă că turatia joasă a motorului Paccar este ideală pentru conditiile de lucru din santier. Deplasarea pe un drum cu denivelări mari, opririle dese, mersul la ralanti, toate necesită turatii mai mici de 1.600 rpm, un sofer bine pregătit "tinând" motorul între 1000 si 1.500 rpm, deci având permanent la dispozitie un cuplu maxim.

Bordul soferului l-am apreciat ca fiind elegant - o caracteristică generală a interioarelor camioanelor DAF, turometrul având o zonă verde, descrisă mai sus, precum si una albastră, special delimitată pentru a indica plaja de valori ideale ale turatiei pe care poate actiona frâna de motor. În timpul testului am coborât o pantă destul de grea cu treapta de viteză a patra, "tinând" turatia numai în zona albastră. Sfatul specialistilor de la Universitatea EVW Holding este ca în astfel de cazuri, de frânare sub sarcină, zona albastră să fie atinsă numai prin trecerea într-o treaptă inferioară de viteză. Revenind la motorul de 410 CP de la DAF, aici regulile sunt simple: 1.400 rpm pentru schimbarea unei trepte întregi si 1.200 rpm pentru o jumătate.
De asemenea, atunci când am intrat pe un drum normal, asfaltat, care nu a mai solicitat în plus cutia de viteze, motorul a mers absolut lin, fără zgomot, fiind tinut la 1.000 rpm, consumul reducându-se si el la minim.

Cabina - casa de zi
Performantele motorului tin si de capacitatea de conducere economică a soferului, atentia si concentrarea acestuia trebuind în conditii de santier să acopere întreg timpul de lucru, care nu de putine ori este caracterizat ca fiind "zi lumină", mai ales atunci când masinile nu ies pe drumurile publice. Bordul, butoanele de comandă si functiile sale reprezintă un element important în păstrarea capacitătii de lucru a soferului, dar si spatiul interior de odihnă si recreere reprezintă un element la fel de important. În primul rând, trebuie spus că volumul de depozitare total în cazul cabinei de zi de la DAF este de 130 litri.

Tunelul motor usor ridicat reprezintă un suport foarte bun pentru tava de depozitare centrală, ce delimitează scaunul pilotului de cel al însotitorului. Aceasta are o căptuseală de cauciuc aderentă ce nu permite obiectelor asezate pe ea să se deplaseze în cazul unei frânări bruste. Aceasta se continuă cu două spatii special profilate pentru pahare sau sticle de până la un litru. Spatiul dintre scaune acoperit de tavă este continuat natural până sub bord de un sistem tip torpedou deschis special amenajat pentru depozitarea actelor de drum, a obiectelor de scris, telefon mobil, samd, în sigurantă, fără pericolul de a fi împrăstiate în timpul deplasărilor. Distanta dintre spătarul scaunelor si peretele spate este generoasă, acesta fiind de altfel locul ideal pentru soferi de depozitare a hainelor de tipul paltoanelor sau a altor bagaje mai voluminoase.

Special DAF
Cutia de viteze manuală, cu 16 trepte, clasică permite o selectare exactă a vitezelor, datorită cursei scurte. Pentru orice eventualitate, constructorul olandez a prevăzut o protectie a ambreiajului pentru împiedicarea demarării într-o treaptă de viteză prea mare.
Nu pot să nu amintesc despre cutia automată AS Tronic, o cutie de viteze inteligentă, ce se adaptează fiecărei tip de utilizare, gratie unui software special. Astfel, software-le AS Tronic pentru transport on/off-road este destinat vehiculelor ce operează frecvent în conditii de teren accidentat. Astfel, pentru a păstra vehiculul în miscare, modul off-road oferă o putere de tractiune aproape neîntreruptă pe rotile motoare.

Astfel, gratie acestui software adaptiv, permanent turatia este mentinută la valorile economice, generând o economie de carburant, dar si o protectie eficientă a ambreiajului fată de uzură. De asemenea, pentru soferii grăbiti, aceasta poate fi oricând comutată pe comandă manuală.
Accesul la cabină se face foarte usor, gratie unor trepte de urcare suplimentare, iar stergerea manuală a parbrizului este posibilă chiar si de către soferii de talie mică. De altfel, stergerea periodică a oglinzilor si a parbrizului, în momentul deplasării pe teren neamenajat este obligatorie.

Caracterizarea noastră: un vehicul usor de încărcat si mai ales rapid pentru un santier, cu două sisteme de încetinire, si anume frâna de motor MX si frâna de evacuare eficiente si sigure. Calitatea interiorului este peste media camioanelor de santier, vizibilitatea este foarte bună, senzatia de confort fiind oferită si de schimbătorul de viteze, bine pozitionat, deoarece nu trebuie să uităm că în conditii de santier acesta este extrem de solicitat.

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI