Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Bitumul, aurul nostru negru

Evolutia către noi scenarii energetice

19.08.2009
Ema Stancu
Evolutia către noi scenarii energetice
Cererea de bitum, adesea considerat un derivat al "aurului negru" a înregistrat o crestere tot mai mare în ultimii ani datorită extinderii constructiei retelelor de infrastructură în întreaga lume, ceea ce a determinat o reducere drastică a stocurilor de materie primă pe parcursul ultimului an si care corelată cu pretul tot mai ridicat al petrolului a determinat o  crestere masivă a pretului bitumului. De asemenea materia primă, verificată si testată se confruntă cu noi provocări tehnologice.

Operatorii statiilor de asfalt, acolo unde bitumul este transformat în asfalt si mai apoi utilizat la constructia drumurilor, se confruntă nu numai cu fluctuatii în ceea ce priveste calitatea produsului, ci si cu o situatie nesigură a aprovizionării cu materie primă,  dar si cu cresteri ale preturilor de până la 70%. Problemele legate de siguranta stocurilor de materii prime si oferta de pe plan regional sunt aspecte arzătoare pentru industria asfaltului, asa cum sunt si fluctuatiile de preturi, volatilitatea si eficienta utilizării surselor de energie si durabilitatea.
Bitumul a fost folosit ca drivat al petrolului brut încă de acum 150 de ani când a avut loc o scădere drastică a productiei de petrol. Bitumul este obtinut în urma unor procese complexe de distilare si detine, fiind unul dintre principalele nouă produse de rafinărie, o cotă de doar 3,5% din productia totală.

Productia de bitum si de asfalt se confruntă cu o paradigmă a schimbării
Odată ce emisiile de dioxid de carbon continuă să crească, industria prelucrătoare este nevoită să desopere si să dezvolte noi produse si tehnologii de procesare care să utilizeze în mod eficient sursele de energie. Bitumul a fost si încă mai este un punct de maximă importantă pentru cercetătorii din industria prelucrătoare de petrol. Cercetările includ evaluarea noilor tehnologii precum liantii din polimer modificat. Acest material poate fi folosit pentru acelasi tip de aplictii ca si bitumul standard, dar are proprietăti îmbunătătite în ceea ce priveste aderenta, puterea de adeziune, rezistenta la frecare, stabilitatea si flexibilitatea la temperaturi scăzute.

Industria bitumului se confruntă momentan cu câteva provocări noi: pe de-o parte există o cerere mare pentru constructia de drumuri noi, problemele generate de traficul intens din interiorul oraselor, bugetele de investitii nesigure si o compozitie nouă pentru realizarea asfaltului care include ajustări functionale. Pe de altă parte, conform declaratiilor producătorului de petrol Shell, care detine o cotă de piată de 16%, există o scădere a productiei de bitum generată de cresterea  cantitătii produselor derivate mai usoare. În prezent preferinta pentru titeiul brut a determinat fluctuatii ale calitătii productiei ceea ce se reflectă si asupra bitumului. Acest lucru are implicatii în lant si asupra disponibilitătii polimerilor. Din punct de vedere al protectiei mediului industria asfaltului trebuie să se conformeze unor noi directive mult mai stricte precum si unor cerinte operationale deosebite din cauza temperaturilor în continuă crestere.

Reducerea temperaturilor de procesare si de amestecare

Cota mare de emisii dioxid de carbon eliberate a atras o atentie deosebită asupra aspectelor energetice legate de productie, transport si turnare. Industria asfaltului trebuie să abordeze în mod activ aspectele legate de emisiile de CO2 si să îsi asume resonsabilitatea pentru protectia mediui prin adoptarea unor măsuri menite să reducă temperaturile la care este procesat si turnat bitumul. Printre beneficiile aditionale se numără o economie importantă de bani si energie si avantaje tehnologice precum durabilitatea, siguranta muncii si stabilitatea.

Optimizarea potentialului de resurse naturale
Productia de asfalt care urmăreste si aspectele ecologice, siguranta operatională, confortul operatorilor si în special o eficientizare a costurilor productiei de asfalt reprezintă elementele principale pentru devoltarea acestui sector. Îmbunătătirile în domeniul protectiei mediului s-au dovedit a avea un impact destul de puternic asupra reducerii costurilor operationale. Cel mai mare potential pentru optimizarea resurselor constă în reducerea productiei de asfalt si temperaturilor de turnare si sporirea proportiei de material reciclat (RA) pentru asfaltul nou produs. Conform unor calcule specializate, aceste două măsuri alături de inovatiile tehnologice aditionale pot reduce cantitatea de CO2 emisă în timpul procesului de producere a asfaltului cu până la 40%.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI