Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Hamm - Navigator HCQ

Compactarea mai rapidă si mai precisă a asfaltului

19.08.2009
Compactarea mai rapidă si mai precisă a asfaltului
În cadrul Intermat 2009 de la Paris, Hamm a prezentat sistemul de management al compactării, asa-numitul "HCQ-Asphalt-Navigator". Acest sistem elaborează în timpul compactării asfaltului o nouă "hartă a prioritătilor". Aceasta prezintă operatorilor, dintr-o privire care sunt zonele care necesită prelucrare prioritară. Rezultatul reflectă suprafete de asfalt foarte bine omogenizate fără supra-compactare  sau sub-compactare. Pe scurt-calitatea compactării asfaltului creste.
Originalitatea navigatorului HCQ pentru asfalt constă în harta prioritătilor, similar cu sistemul de rutare furnizat de soft-ul de navigatie GPS de la  automobile si care indică operatorilor în ce directie trebuie să conducă cilindrul compactor.

Hamm a dezvoltat acest sistem pe baza reusitelor înregistrate în domeniul lucrărilor de terasamente. În acest sector, HCQ - GPS Navigator s-a stabilizat deja în cadrul verificării compactării suprafetei. Totusi, sistemul nu poate fi transferat 100% în domeniul asfaltării, pentru că în cadrul lucrărilor de terasamente poate fi determinată capacitatea portantă în timpul trecerii unui cilindru compactor, pe când structura fizică a asfaltului fierbinte nu permite, din păcate, determinarea gradului de compactare în timpul trecerii unui cilindru compactor. Nici sistemele deja cunoscute pe piată, integrate în tehnologia cilindrului compactor nu pot determina gradul de compactare, ci doar rigiditatea. Din păcate acest parametru nu este adecvat pentru a ne convinge de gradul de compactare obtinut al unui strat de asfalt. Mai mult, dimensiunile inegale ale straturilor, temperaturile fluctuante sau o rigiditate neomogenă a stratului de suport adesea falsifică rezultatele măsurătorii.

Harta prioritătilor
Cei mai importanti parametrii la compactarea asfaltului sunt numărul de treceri ale cilindrului compactor si temperatura. Navigatorul HCQ pentru asfalt, produs de Hamm, măsoară aceste date în timpul compactării si le cuplează cu datele de pozitie ale unui receptor GPS. Astfel sistemul generează "o hartă a prioritătilor". Pe această hartă operatorii cilindrului compactor vor recunoaste dintr-o privire care sunt zonele care trebuie să fie prelucrate cu prioritate.
Astfel, asa cum sistemele moderne directionează conducătorii auto pentru ocolirea ambuteiajelor, navigatorul calculează continuu pe baza datelor actuale unde trebuie să fie în continuare compactat pentru a obtine rezultate optime. În spatele acestui sistem se ascunde o logică inteligentă, care de exemplu stabileste prioritătile pentru zonele care deja s-au răcit sau care necesită încă trecerea cilindrului compactor pentru a atinge gradul corespunzător de compactare.

Această noutate de la Hamm face posibil ceea ce nu a reusit încă vreun sistem cunoscut până în prezent pentru verificarea operativă a compactării asfaltului pus în operă. Dar nu se stabileste o evaluare a rigiditătii, pentru că, în opinia celor de la Hamm, aceasta nu contribuie cu valoare în plus la stabilirea gradului de compactare.
Sistemul ajută ca pe viitor să nu mai existe zone excesiv compactate sau zone de margine, prea putin sau deloc com-pactate. Astfel, navigatorul HCQ pentru asfalt, produs de Hamm asigură mai multă rentabilitate si calitate la compactare.

Chiar si după finalizarea lucrărilor de asfaltare, pentru controlul compactării, sistemul oferă si o optiune suplimentară: valorile si rezultatele măsurate, memorate înlesnesc mai întâi o documentare generalizată si exactă a compactării asfaltului.

Evaluarea procesului în loc de măsurarea rigiditătii. Dar nici acest lucru nu este suficient. Hamm dezvoltă în continuare navigatorul HCQ pentru asfalt. Baza în acest sens este reprezentată de datele de mai sus. În cadrul unei a doua etape, suplimentar fată de numărul de treceri si de temperatura asfaltului, sistemul va integra în analiză si date ale utilajului, de ex. tipul utilajului, viteza, modul de compactare (vibratie, oscilatie, compactare statică), inclusiv frecventa si amplitudinea, dar si parametrii asfaltului, de ex. tipul de asfalt. Astfel,  pe viitor se va putea evalua si documenta întreg procesul de compactare, pentru a face posibilă pe "harta compactării" vizualizarea pentru fiecare punct al santierului gradul de compactare obtinut.

Specialistii în compactare din Tirschenreuth lucrează în paralel la o altă extindere practică a sistemului, interconectarea datelor. Cilindrii compactori HCQ vor dezvolta automat o retea de date si de ex. vor transfera parametrii măsurati prin WLAN. Cu un laptop dotat corespunzător ar putea fi integrat în retea chiar si managementul santierului. Astfel, toti participantii la lucrările de pe întreg santierul vor putea fi informati în orice moment despre progresul lucrărilor.

Navigatorul HCQ pentru asfalt însoteste procesul de compactare si sprijină activ operatorii de pe cilindrii compactori.
Cu ajutorul acestui sistem, operatorii pot executa straturi de asfalt care acoperă uniform suprafetele, compactate omogen si la calitate superioară.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI