Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini si Utilaje nr. 42

Fonduri structurale

19.08.2009
Gheorghe Apostol; Cornelia Rotaru
Fonduri structurale
Aparent, cel mai greu pare să fie să identifici axa prioritară si domeniul major de interventie, si apoi să realizezi toată documentatia necesară, conform cerintelor UE. În realitate, există o ofertă mare de firme specializate pe piată, care vă pot ajuta să treceti peste toate etapele birocratice.
Problemele apar atunci când ne apucăm de treabă: în România depăsirea termenelor de executie este aproape lege. Ce mai contează câteva zile? Argumente se găsesc totdeauna, greu de combătut, dar care vă pot face să pierdeti finantarea de la UE, si să plătiti din buzunar lucrările. În general, o întârziere aduce după sine alta, si dacă nu reusiti să realizati următoarea etapă într-un timp mai scurt, pentru a vă încadra în termenele asumate în caietul de sarcini, atunci dintr-un ajutor, proiectul devine un dezastru.

Asadar, respectarea termenelor de finalizare a etapelor de lucru este o necesitate strictă. Bineînteles, si aici reprezen-tantii Agentiei de Dezvoltare Regională (ADR) vă pot ajuta, în anumite conditii, dar nu trebuie uitat că totusi trăim în România, si există posibilitatea să găsiti un inspector care să aibă o zi, sau o lună mai proastă...

Cheltuieli colaterale
Revenind la consultanti, acestia pot cere comisioane destul de mari din suma finală, ce depăsesc uneori 10%. Chiar dacă aveti un proiect aprobat de sute de mii sau milioane de EUR, merită să dati banii, dacă nu vă simtiti capabil să întocmiti toate actele, formularele, să rezistati birocratiei din România, universală si indestructibilă si mai ales să respectati toate termenele asumate prin proiect.

Consultantii, sau agentiile acestora, trebuie să fie acreditate si să detină o serie de atestate si acte care să demonstreze acest lucru. Toate informatiile le puteti obtine cel mai bine de la Agentia de Dezvoltare Regională din zona de unde vreti să dezvoltati afacerea. Această acreditare, precum si referintele obtinute de la cei care au avut deja lucrări în derulare cu respectivul consultant vă vor ajuta să alegeti firma potrivită. La alegerea consultantului trebuie să vedeti si ce tip de contracte a derulat în timp, deoarece unii sunt specializati pe agricultură, în timp ce alte firme lucrează în domeniul hotelier si de agrement, samd.

Vestea bună este că suma care vă va fi pretinsă în final de către consultant face parte dintre cheltuielile deductibile si veti primi banii înapoi. Vestea mai putin bună este că trebuie să negociati la sânge procentele, deoarece vă vor diminua valoarea investitiei finale.
Nu uitati că banii pentru consultant nu acoperă numai proiectul în sine, ci si supravegherea fiecărei etape, până la finalizarea acestuia cu succes. Sunt firme care vor încerca să scape, anuntând retragerea lor după ce proiectul a fost aprobat de către ADR. Aveti grijă la întocmirea contractului de reprezentare cu firmele de consultantă, deoarece trebuie stipulat clar faptul că vă vor acorda tot sprijinul necesar pentru derularea proiectului în bune conditii.

O altă problemă, în cazul lucrărilor mari, este TVA-ul, care nu poate fi recuperat, ci trebuie plătit din buzunar. Deoarece toate lucrările, echipamentele, masinile, samd vor fi acoperite cu multe acte, derularea programului fiind urmărită atent de către inspectorii Agentiei de Dezvoltare Regională, nu aveti prea multe variante pentru a scăpa de plata TVA. Varianta cea mai simplă este că puteti încă de la primele etape să puneti la lucru măcar partial afacerea pentru care ati solicitat bani de la UE, si să tăiati facturi care să compenseze taxa pe valoare adăugată. Există si alte solutii: importul utilajelor si echipamentelor în general, dar aici recuperarea TVA se complică, fiind conditionată de zona geografică de unde le aduceti.

Publicitatea în presă si sub forma unor panouri montate la locul lucrării este obligatorie, si este si aceasta plătită tot din banii alocati proiectului dumneavoastră. Nu este numai obligatorie, dar nici măcar nu poate fi făcută după cum doreste fiecare, existând un manual al Uniunii Europene care reglementează această activitate până la detaliu.
De fapt totul este specificat si reglementat, în afară de pret. Astfel, se precizează cu ce tip de literă si sub ce format trebuie anuntată denumirea proiectului, denumirea beneficiarului, precum si alte informatii, precum mărimea si forma literei, nuantele, chiar si stelutele Uniunii Europene. Dacă ceva este pus gresit, să spunem stelutele de la UE, acesta este un motiv de respingere sau anulare a proiectului, practic pentru un simplu panou care nu este bine întocmit.

Dosarul a fost aprobat, la treabă.
Acum începe vremea licitatiilor. Totul se face conform prevederilor Ordonantei de Guvern numărul 34 privind acest tip de activitate. Dar atentie, si aceasta suferă modificări permanent, în functie de diferite interese... nationale, asa că trebuie să fiti conectati la toate modificările legislative. Deci, trebuie să vă abonati pe Internet la un site specializat, de obicei de avocatură, pentru a fi anuntati imediat de aceste modificări.
Anuntul licitatiei trebuie făcut cu o anumită perioadă de timp înainte, trebuie să cuprindă anumite informatii, sub forma unui caiet de sarcini si mai ales pretul maximal, care este cel prevăzut în contractul cu ADR-ul zonal. Criteriile după care se alege câstigătorul, de obicei primând cel al pretului cel mai mic, chiar în detrimentul calitătii trebuie si ele publicate, ca si punctajul. Nu este simplu, dar acesta este unul dintre motivele pentru care nu trebuie să renuntati la firma de consultantă.

Odată cu anuntarea câstigătorului, dacă nu apar contestatii, vă puteti apuca de lucru, dar plata o veti face din buzunar până la încheierea etapei respective. Pentru a recupera banii cheltuiti, sau măcar o parte din ei, în functie de prevederile contractului, trebuie să pregătiti actele pentru rambursarea lor. Alte acte, si nu putine: dosarul cu cererea de rambursare, dosarul de achizitii, care cuprinde contractul si procedura detaliată privind alegerea câstigătorului licitatiei.

Dosarul este verificat în continuare la ADR, de către compartimentele de control specializate, apoi se verifică si în contabilitate firmei care este beneficiara fondului dacă sumele au fost prinse în balantele contabile si dacă există restante de plată.
Dacă totul este în regulă... nu primiti încă banii. Urmează realizarea unei cereri către Bucuresti prin care se propune suma de plată si cei de aici efectuează plata. Aici există organul central de plăti, aici se mai verifică odată, si pot încă să mai taie din ei sau pot să nu fie de acord cu cei de la ADR-ul regional. Banii odată aprobati se primesc în termen de 60 de zile.

Ce se poate si ce nu
De obicei, puteti primi finantări care să acopere 50, 60 sau chiar 90% din sumele necesare pentru o anumită constructie sau achizitie. Este foarte importantă zona unde vreti să faceti această investitie, deoarece cu cât este mai departe de marile parcuri industriale, cu atât creste procentul de recuperare al banilor.
Acest tip de cofinantare urmăreste, din punctul de vedere al UE, să crească interesul administratorului unei firme să cumpere echipamente bune, dar si ieftine, deoarece si partea lui de plată se va micsora astfel.

La cererea României, de exemplu începând cu anul 2009 nu se mai finantează mijloacele de transport public, ci numai infrastructura aferentă. Cumulat cu faptul că în această perioadă nici nu au fost alocate alte fonduri locale destinate achizitionării de mijloace de transport public noi, concluzia este că si aici anumite interese au influentat strategia de alocare a fondurilor de la UE. Dar aceasta este altă poveste, care nu are legătură directă cu acest articol.
Dacă vorbim de interese si de modul în care politicul influentează aceste programe, trebuie spus că Programul Operational Regional (POR), care are proiecte si fonduri alocate până la nivelul anului 2013, nu prevede fonduri pentru ADR decât pentru microîntreprinderi, acestea trebuind să aibă minim 9 angajati.

În domeniul constructiilor, se pot accesa bani pentru dotări precum modernizarea spatiilor, construirea de hale pentru utilaje, sedii, depinde de obiective. De exemplu, dacă o firmă îsi face un centru service si-l dotează, poate accesa fondurile pentru masină de interventii, pentru utilaje.
O problemă des întâlnită: dosarele depuse contin tot felul de intentii frumoase, bune dar de multe ori greu de realizat practic. Odată cu aprobarea dosarului, fiecare virgulă din ce este scris acolo trebuie pusă în practică, altfel nu se mai dau banii.

Asadar, atentie la ce scrieti, nu înfloriti si puneti numai lucrurile strict realizabile. De asemenea, termenele estimate trebuie respectate, asadar dacă doriti să vă extindeti într-un domeniu conex, apelati la specialisti.
Mare atentie: timp de cinci ani după încheierea contractului, utilajele, masinile, echipamentele, chiar locatia în sine trebuie să functioneze fără să se schimbe zona, altfel trebuie să returnati banii.
Foarte importantă este încadrarea cererii în conditiile stricte prevăzute de către Axele prioritare. Dacă reusiti să vă încadrati în aceste prevederi, indiferent de afacere, dosarul este ca si aprobat.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI