Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Sigurantă rutieră

"Viziunea zero" Volvo Trucks

19.08.2009
Mariana Pătru
Atunci când vorbim de sigurantă rutieră si masini sigure, fie ele autoturisme sau camioane, Volvo este fără îndoială primul nume care ne vine în minte. Producătorul suedez este recunoscut pe plan mondial pentru numeroasele sisteme de sigurantă dezvoltate si implementate si pentru numeroasele actiuni de prevenire a accidentelor rutiere în care se implică anual. Dar fără îndoială că cea mai mare inventie Volvo, cea care a salvat mai multe vieti decât orice altă realizare tehnică este centura de sigurantă în trei puncte.
Volvo Trucks este de mult timp liderul industriei în domeniul sigurantei pasive, tehnologia care protejează ocupantii camionului în cazul unui accident.
Conform celui mai recent raport al ACEA (Asociatia Producătorilor de Automobile din Europa), 40.000 de persoane îsi pierd viata anual în Europa, ceea ce înseamnă că într-o zi în Europa mai mult de 100 de oameni pier într-un accident. 
Desi aceste statistici nu sunt îmbucurătoare, totusi realizările tehnologice în acest domeniu au înjumătătit numărul deceselor înregistrate în ultimii 30 de ani în conditiile cresterii traficului cu până la de trei ori.

În ultimii ani, producătorul suedez  a înregistrat progrese importante mai ales în privinta sigurantei active, care ajută soferul să prevină accidentele. Volvo Trucks a lansat sisteme de sigurantă unice în industrie menite să prevină două din cele mai comune cauze ale accidentelor: oboseala si neatentia. De altfel Volvo Trucks este si singurul producător din industrie care dispune de un sistem integrat Alcolock, ce nu permite pornirea camionului înainte ca soferul să treacă testul de analiză a respiratiei, prin suflarea direct în duza instrumentului.

Producătorul suedez ocupă o pozitie de top si în ceea ce priveste sistemele de stabilitate, care ajută soferul să mentină controlul camionului în conditii dificile de condus. Accidentele în care este implicat un singur vehicul, precum răsturnările sau iesirile de pe sosea reprezintă jumătate din totalul accidentelor care se soldează cu pierderi de vieti sau vătămări serioase. Din acest motiv, în 2008 Volvo Trucks a fost primul producător din lume care a lansat un sistem îmbunătătit ESP (Electronic Stability Program) care stabilizează atât autosasiul cât si semiremorca.

Sistemul ESP este controlat de către un computer care primeste informatii din diverse surse, precum senzorii de frânare ABS, sistemul de directie si un giroscop. Folosind această informatie ca bază de pornire, computerul poate instantaneu să determine dacă autovehiculul urmează să se răstoarne sau să derapeze. ESP răspunde în mod direct prin frânarea individuală sau a mai multor roti ale camionului sau semiremorcii. Dacă este necesar, sistemul va reduce de asemenea si turatia moto0rului.

Viziunea zero
"Din punct de vedere tehnologic, am obtinut progrese semnificative în ultimii ani. Pe termen lung, considerăm că este realist să ne propunem drept obiectiv un număr de zero accidente în care să fie implicate camioane, asa numita "Viziune zero", declară Carl Johan Almqvist, noul director din cadrul Volvo Trucks pentru siguranta produsului si traficului.
"Investim masiv în cercetare si suntem într-o pozitie avansată privind dezvoltarea acestui tip de sistem.  Totusi, pentru a face în continuare progrese către viziunea zero privind accidentele în trafic, producătorii de vehicule si societatea, în general, trebuie să colaboreze", mai explică Carl Johan Almqvist.

În acest context Volvo Trucks s-a implicat în proiectul de cercetare pan-european Safespot, care studiază cum autoturismele si autocamioanele pot comunica între ele dar si cum infrastructura poate fi proiectată să devină un sistem de cooperare pentru a creste siguranta traficului.
Ideea este de a oferi soferului în avans informatii relevante despre ceea ce se întâmplă pe sosea, bazate pe datele privind pozitia si viteza de deplasare a celorlalte vehicule, conditiile de drum sau privind orice alt obstacol, toate acestea pentru a avea o comunicare rapidă si pe care să te poti baza.

Proiectul Safespot, finantat partial de către UE, a început în 2006 si cuprinde 51 de participanti din 12 tări membre. Cercetările se desfăsoară în sase centre de testare, în diferite locuri din Europa, printre care Dortmund, unde se testează în conditii urbane solutiile concepute în cadrul proiectului Safespot. Următorul pas important în dezvoltarea tehnologiei îl reprezintă sistemele care fac camioanele si mai inteligente, de exemplu, cele care permit comunicarea între ele dar si cu mediul din jur.  Pe termen lung, sistemele V2V (Vehicul către Vehicul) si V2I (Vehicul către Infrastructură) vor permite vehiculelor care circulă să poată "conversa" si astfel să evite o coliziune frontală dacă soferii nu reactionează la timp.
Baza sistemului de cooperare Safespot este compusă din trei tehnologii inovatoare: localizarea cu precizie (ACL= Accurate Cooperative Localisation), hărti dinamice locale (LDM = Local Dynamic Maps) si reteaua de comunicare Ad-Hoc (AHCN =Ad-Hoc Communication Networking).

Copilot digital
Ca parte a unui proiect european denumit HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport), Volvo Trucks participă la dezvoltarea unui copilot digital pentru camioane. HAVEit are la dispozitie 28 de milioane de euro, iar scopul său este de a proiecta un gen de ajutor de sofer virtual care să răspundă situatiilor curente din trafic si nevoilor soferului, un "înger păzitor" virtual care urmăreste cu atentie tot ce se întâmplă pe sosea, în traficul din jurul camionului, fiind mereu gata să ajute sau să intervină în cazul în care soferul pierde controlul.
 "Preocuparea noastră principală este să sprijinim soferul si să-i usurăm munca la volan cât mai mult posibil. Totusi, chiar dacă ne apropiem de "viziunea zero", tehnologia nu va înlocui niciodată responsabilitatea conducerii camionului. Acest rol este si va rămâne responsabilitatea soferului profesionist", spune Carl Johan Almqvist.

Date despre sistemele de sigurantă Volvo
* Sistemul de avertizare sofer (Driver Alert Support) - arată dacă soferul este obosit, prin monitorizarea pozitiei camionului fată de marcajele drumului.
Sistemul avertizează soferul dacă deplasarea camionului pe sosea este haotică.

* Sistemul de stabilitate Volvo (ESP- Electronic Stability Program) este controlat de către un computer care primeste informatii de la diferite surse, precum senzorii de frânare ABS, sistemul de directie si un giroscop.
Folosind această informatie ca bază de pornire, computerul poate instantaneu să determine dacă vehiculul urmează să se răstoarne sau să derapeze.
ESP răspunde în mod direct prin frânarea individuală sau a mai multor roti ale camionului sau semiremorcii. Dacă este necesar, sistemul va reduce de asemenea si turatia motorului.

* Suport pentru schimbarea benzii de rulare (Lane Changing Support) poate fi comparat cu un "ochi suplimentar" care utilizează senzorii unui radar pentru a ajuta soferul să detecteze alte vehicule aflate în partea dreaptă a cabinei, în zona punctului mort.
Soferul este avertizat atât printr-un semnal vizual pozitionat în dreapta, pe stâlpul A al cabinei, cât si unul acustic.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI