Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Gradall

Jumătate de secol de istorie

30.09.2009
Ema Stancu
Jumătate de secol de istorie

Gradall a devenit, încă din anii 1940 un nume celebru în întreaga lume pentru calitate, inovatie si versatilitate. Compania produce astăzi echipamente pentru agentii guvernamentale si contractori privati, dar si pentru mine si industria metalurgică.
Gradall a devenit, încă din anii 1940 un nume celebru în întreaga lume pentru calitate, inovatie si versatilitate. Compania produce astăzi echipamente pentru agentii guvernamentale si contractori privati, dar si pentru mine si industria metalurgică.
Legendarul excavator Gradall îsi are originile la începutul anilor 1940, când una dintre consecintele celui de-al Doilea Război Mondial a fost forta de muncă insuficientă. Cu această problemă s-a confruntat si compania de constructii Ferwerda-Werba-Ferwerda, din Cleveland, Ohio, unul dintre principalii contractori pentru autostrăzi din Ohio. Deoarece foarte multi muncitori au părăsit piata muncii si s-au înrolat în armată, fratii Ferwerdas s-au decis să creeze o masină care să le salveze compania si care să realizeze activitătile de nivelare a pământului, care în mod traditional ar fi fost efectuate manual.
Prima lor încercare a fost un dispozitiv cu două grinzi montate pe o platformă rotativă care era atasată unui camion uzat. Un cilindru telescopic misca grinzile înainte si înapoi astfel încât lama fixă de la capătul grinzilor să împingă sau să tragă pământul.

Cu timpul au fost aduse îmbunătătiri acestui prim model, iar fratii Ferwerda au creat un brat triunghiular pentru a induce mai multă fortă si au mai adăugat un cilindru înclinat care permitea bratului să se rotească la 45 de grade în orice directie. Această masină putea fi echipată fie cu lamă, fie cu o cupă, iar mutarea atasamentului  a fost făcută posibilă prin plasarea cilindrului în partea din spate a bratului, activând o tijă lungă de împingere.
La scurt timp, au fost brevetate o serie de cupe de săpare, inclusiv o cupă de categorie grea pentru îndepărtarea pavajelor. În 1941 a apărut primul excavator hidraulic din lume.
Conceptul a fost atât de productiv si bine primit încât în perioada 1942-1944 au mai fost construite încă două pe basculante cu senile Linn.

În 1940 a fost patentat conceptul Gradall, pe care fratii Ferwerda l-au denumit "dispozitiv pentru mutat material".
Conceptul pentru bratul masinii Gradall a fost descris ca fiind "dotat cu un element operativ adaptat pentru a fi pozitionat într-o varietate de unghiuri operationale si prin intermediul căruiea se desfăsoară diferite tipuri de activităti de lucru în ceea ce priveste săparea si mutarea pământului."
Dispozitivul, spuneau ei, putea fi adaptat pentru a lucra fie de pe o platfomă stationară sau de pe un vehicul mobil. Unic pentru acea perioadă, echipamentul era manipulat prin intermediul unor unităti hidraulice de înaltă capacitate care functiona în conditii de categorie grea pentru a muta suprafetele în surplus de pământ la costuri reduse si cu o eficientă crescută.

Warner & Swasey lanseză Gradall
Fratii Ferwerda au construit aproximativ cinci excavatoare Gradall până să primească patentarea în 1944, imediat după aceea reusind să stabilească o colaborare cu Warner & Swasey Co. din Cleveland. Ca parte din angajamentul de vânzare, familia Ferwerda detinea drepturile exclusive asupra distributiei în anumite zone ale Floridei, continuând cu locatii de ramură în Tampa, Orlando si în zona Miami.
Warner & Swasey Co. a căutat să se extindă ca parte a unui program diversificat postbelic, iar în raportul său din 1945 către actionarii săi, compania a declarat că a cumpărat un dispozitiv unic pentru mutat pământul, numit Gradall, numele provenind de la capacitatea sa de a nivela orice suprafată.
Primul model podus de Warner & Swasey Co. a fost M-2400, lansat în 1946 si montat, precum majoritatea primelor unităti Gradall pe camioane 6X6 provenite din surplusul Armatei. Modelul M-2400 a fost acceptat pe piată cu rapiditate determinând compania să cumpere fosta fabrică a American Sheet & Tin Co. din New Philadelphia, Ohio, în 1950. În această fabrică, Warner & Swasey Co. a creat Gradall ca o divizie separată care la scurt timp a lansat un nou model M-2460 continând câteva îmbunătătiri ale modelului M-2400.

Versatilitatea exacavatorului Gradall pentru nivelarea drumurilor si întretinere s-a potrivit perfect cu necesitatea de a construi un sistem interstatal de autostrăzi în anii 1950. Popularitatea Gradall a crescut foarte mult ceea ce a favorizat si dezvoltarea unei succesiuni de noi modele. Modele precum G-1000 au devenit recunoscute pentru capacitătile lor exceptionale de lucru. Excavatoarele Gradall au evoluat de la perioada în care o suprastructură era instalată pe o gamă de sasiuri de camion second-hand. Excavatoarele Gradall erau disponibile cu sasiu pe senile, dar cadrul lor era legat de aceste modele prin propriul lor sasiu.
Seria de echipamente G-600 si G-800 au promovat versatilitatea excavatoarelor Gradall sub forma unor masini de diferite mărimi. Mai târziu a apărut si modelul G3WD care folosea un singur motor care activa si camionul si suprastructura si bratul, o dezvolatare care a conferit o nouă dimensiune valorii si versatilitătii în domeniu.

Seria XL a schimbat totul.
Lansarea seriei de excavatoare hidraulice XL în 1992 a marcat cea mai dramatică schimbare a excavatoarelor hidraulice de la inventia acestora. Aceste sisteme de ultimă generatie au permis excavatoarelor Gradall să ofere o productivitate înaltă la un nivel care era comparabil în termeni reali cu excavatoarele conventionale.
Noua serie  XL era echipată cu pompă cu piston, sistem hidraulic de presiune înaltă si îmbunătătiri considerabile la nivelul fortei de rupere a bratului si cupei. Cu această putere crescută, excavatoarele Gradall au fost de asemenea înarmate si cu o capacitate remarcabilă de săpare si ridicare.

Primele modele ale seriei XL au fost excavatoarele XL500, incluzând modelul pe senile XL5200 cu o greutate operatională de 24.263 kg si modelul XL 5100 pe pneuri pentru deplasarea pe autostradă care cântăreste 25.023 kg. După remarcabilul suuces obtinut de modelele XL 5000, Gradall a lansat seria de echipamente XL4000 începând cu anul 1993, cu modelele XL 4100 pe pneuri cu greutate operatională de 21.137 kg si XL 4200 pe senile de 44.320 kg.
În 1996 piata avea nevoie de echipamente mai mici care să ofere o productivitate mai mare din punct de vedere economic si mai multă versatilitate si astfel au apărut modelele XL 2200 pe senile, cu greutate de 12.242 kg. Doi ani mai târziu Gradall a lansat primul excavator pe pneuri proiectat special pentru mai multă mobilitate pe suprafete pavate si nepavate, modelul XL 2300 dotat cu un sasiu petru teren accidentat si o cabină single.
În 2001, modelul XL 3300, cu o greutate operatională de 16.770 kg a început să completeze gama de echipamente cu sasiuri pentru teren accidentat. Între 2000 si 2004 întreaga gamă de excavatoare XL 4000 a fost îmbunătătită. Modificările la modelele din Seria II au vizat  îmbunătătiri la nivelul cabinei, noi profile de coborâre si noi scheme de culoare. Modelul XL4100 a fost reproiectat pentru a functiona cu un singur motor în loc de două.

Elementul principal care diferentiază excavatorul Gradall de excavatoarele traditionale este constructia bratului. Acest concept care a luat nastere acum aproape jumătate de secol a urmărit furnizarea unei versatilităti si productivităti cât mai mari. Astăzi miscările bratelor cu care sunt dotate excavatoarele Gradall permit o mobilitate si mai mare la care se adaugă puterea masivă imprimată de hidraulica de înaltă presiune. Această versatilitate sporită permite utilizarea excavatoarelor Gradall pentru o varitate de aplicatii, astfel că în prezent gama de echipamente Gradall cuprinde excavatoare destinate lucrărilor pentru constructia de autostrăzi, excavatoare pe pneuri pentru teren accidentat, excavatoare pe senile, excavatoare pentru aplicatii industriale, industria de minerit sau pentru întretinerea căilor ferate.

Din categoria excavatoarelor pentru autostrăzi fac parte o serie de modele pe pneuri  ce permit deplasarea cu viteze mari de la un punct de lucru la celălalt. Dintre modele din această categorie fac parte Gradall XL 3100III, cu sasiu 4X2 sau 4X4, motor Detroit Diesel OM906 cu EGR si o greutate operatională de 18.677 Kg, XL 4100III cu sasiu 6X4 sau 6X6, motor Detroit Diesel OM906 Tier 3 greutate de 22.416 kg si XL 5100III, saiu 6X4 sau 6X 6, motor Detroit Diesel OM906 Tier 3 diesel si greutate de 25.795 kg. Toate cele trei modele pot atinge o viteză de deplasare de până la 85,9 km/h.
Gradall XL 3300R este un model destinat special pentru lucrările de întretinere a căilor ferate. XL 3300 reuseste să depăsească orice asteptare în materie de mobilitate fie că se deplasează pe o suprafată plană sau pe teren accidentat sau chiar pe sinele de cale ferată. Acest model reprezintă solutia multifunctională pentru sinele de transport în comun din orase sau pentru sinele de cale ferată, pentru a construi si a repara punctele de traversare, pentru înlocuirea sinelor sau în cazul alunecărilor de teren.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI