Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Superconstructii

Cel mai lung tunel din lume

21.10.2009
Dan Vasile
Atunci când va fi finalizat în anul 2017, tunelul Gotthard va fi cel mai lung tunel din lume si va fi folosit exclusiv pentru transportul feroviar. Specialistii estimează că în medie 250 de trenuri, care se vor deplasa cu o viteză maximă de 250 km/h vor traversa Alpii elvetieni în doar 15 minute. 24 milioane de tone de rocă vor fi eliminate în timpul constructiei tunelului, costurile estimate ridicându-se la aproximativ 8 miliarde de euro.
Trenurile care vor traversa Alpii vor reduce durata călătoriilor pasagerilor de la Milano la Zurich cu o oră, astfel că acest traseu va fi parcurs în aproximativ 2 ore si 40 de minute, iar transportul feroviar se va transforma într-un adversar redutabil pentru celelalte mijloace de transport.
Tunelul principal va decongestiona traficul din tunelul rutier, supra-aglomerat si suprasolicitat de numărul mare de automobile si vehicule pentru transport marfă.
Acest proiect impresionant de început de secol 21 va conduce la o îmbunătătire semnificativă a optiunilor de transport si călătorie din inima Europei.

57 kilometri în lungime acoperiti de 2.000 metri de rocă
Acestea sunt dimensiunile tunelului care urmează să fie săpat pe sub Alpii elvetieni si constituie un record mondial, destul de greu de bătut. Santierele de constructii de asemenea dimensiuni au reguli foarte stricte în ceea ce priveste depozitarea deseurilor. Bucăti mari de rocă, cantităti uriase de noroi si beton rezidual trebuie îndepărtate, conditiile de lucru făcând necesară adoptarea  unor procese eficiente care să garanteze o sigurantă operatională sporită.
Conceptul dezvoltat de Ammann Switzerland Ltd a rezolvat problema procesării apelor reziduale si desecarea reziduurilor de beton cu care se confrunta Strabag, compania angajată pentru a construi sectiunile tunelului Gootthard Nord din Amsteg si Erstfeld cu o lungime de 11 si respectiv 7,5 kilometri.
Apele reziduale provenite din constructia tunelului precum si deseurile de foraj si noroiul de la vehiculele de absorbtie trebuie procesate alături de apa reziduală de la statia de beton aflată în apropiere. Apa reziduală din beton, contaminată cu fibre, coloranti si aditivi este drenată afară din tunel prin santuri. Mixerele de beton  au nevoie de spălări frecvente, apa din aceste operatiuni se adaugă de asemenea la volumul procesat si nu mai poate fi folosită fără tratament prealabil.

Directivele de mediu mai stricte si cresterea riscurilor de contaminare datorită aditivilor chimici aflati în componenta apelor si a betonului rezidual, împreună cu depozitarea corespunzătoare a deseurilor si utilizarea economică a noroiului de foraj  sunt puncte de interes major pentru constructorii tunelului Gotthard.
Sistemul Ammann aflat acum în folosintă trebuie să realizeze o separare a materialelor, recuperarea apei si reducerea volumului de deseuri. Materialele trebuie separate în fractiuni diferite precum particule plutitoare, materiale brute, particule fine comprimate si apă curată, iar apa trebuie recuperată în totalitate si trimisă către procesele de tratare.
Materia solidă este separată pe diferite dimensiuni de granulatie de la piatră la nisip cu conditia ca impuritătile precum lemnul si plasticul să fie îndepărtate si volumul să fie redus prin comprimare.
"Depozitarea reziduurilor provenite din foraj si betonul din tunel a devenit o problemă economică generală deoarece acestea nu pot fi depozitate în stare lichidă. Procesul separării reziduurilor în particule de diferite dimensiuni, material usor, particule fine comprimate si apă fac posibilă depozitarea sau reutilizarea materiei solide si a apei reciclate" explică directorul santierului Strabag, Walter Kunz.

De la reziduuri de beton si noroi până la apă curată si sistemul de filtrare
Deseurile rezultate în urma săpării si forării tunelului precum si cele provenite din precipitatii si beton sunt colectare în bazinul de colectare a reziduurilor de unde sunt trimise către buncărul de alimentare al bazinului amortizor. Orice material cu o gramulometrie mai mare de 50 mm ajuns înăuntru împreună cu reziduurile trebuie mai întâi să fie separat. Acest lucru se realizează cu ajutorul unui sortator din care de regulă sunt eliminate pietrele. Particulele de material sunt sortate în bazinul amortizor. Particulele brute sunt mai apoi uscate într-o statie de sortare/desprăfuire si o bandă transportoare le duce în depozit. Materialul usor este absorbit din bazin într-un ciur de eliminare a apei printr-un deversor. Reziduurile sunt pregătite pentru depozitare prin pomparea acestora într-un bazin de apă reziduală unde sunt tinute în suspensie de un malaxor. Sunt apoi extrase din bazin si presate în loturi.

Depozitare ecologică a reziduurilor de beton
Directivele din ce în ce mai stricte referitoare la depozitarea reziduurilor  rezultate din statiile de producere a betonului si vehiculele de transport beton necesită o depozitare corespunzătoare si un control strict al calitătii apei.
Ammann oferă sisteme bazate pe metoda Bibko-Comtec de eliminare a materialelor brute pentru a realiza aceste obiective. Particulele de nisip si pietris mai mari de 0,22 mm pot fi refolosite. Surplusul de apă care contine particule fine mai mici de 0,20 mm sunt transferate către bazin. Apa pentru realizarea amestecului de beton în surplus este tratată printr-o deshidratare suplimentară a reziduurilor pentru a le face reutilizabile.
Particulele fine rămase sunt pompate într-o presă cu filtru si comprimate într-o masă solidă. Materialul filtrat generat de presa cu filtru  curge într-un bazin. Această apă este folosită pentru a curăta sistemul la intervale regulate sau este pompată către rezervorul de apă curată. Astfel apare din nou o cantitate de apă disponibilă pentru curătarea mixerelor si pentru folosirea în productia de beton.

"Nu mai este posibil să depozitezi apa din reziduurile de beton care nu poate fi reintegrată în ciclul de productie a betonului în gropile de gunoi sau în altă parte, de aceea era nevoie de solutii noi.". declară Pius Burger, director executiv Beton Niederlenz Lenzburg AG.
Alte domenii în care sunt folosite sistemele de procesare a apelor reziduale Ammann
* Aplicatii cu nisip sau beton
* Curătarea zonelor în care se desfăsoară lucrări de excavare
* Constructia de tuneluri
* Procesarea materialelor de pe santierele de constructii
* Uscarea reziduurilor de beton din camioane, pompe de beton si injectoare
* Procesarea reziduurilor rezultate din operatiunile de forare
* Depozitarea reziduurilor din constructii, constructii civile si constructia de drumuri
* Tratarea apelor reziduale la puncte de spălare si zone pentru spălarea camioanelor si a anvelopelor.
* Procesarea reziduurilor din vehiculele de absorbtie si curătare a canalizărilor
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI