Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Tehnologii noi

Scania aruncă mănusa

21.10.2009
Dan Pavel; Södertälje - Suedia
Invitatia producătorului suedez Scania a fost surprinzătoare, întrucât a venit într-un an în care pe piata camioanelor din Europa nu au mai avut loc lansări spectaculoase de noi modele sau tehnologii. Dar cum departamentele de dezvoltare nu obosesc niciodată, se pare că luna septembrie a fost considerată ideală pentru a demonstra calitătile noilor tehnologii îmbarcate pe Seria R.
Astfel, după cinci ani de la lansare si cu mai mult de 200.000 de vehicule furnizate către piete de pe întreg mapamondul, produsul de referintă al liniei de productie, Scania Seria R a fost îmbunătătit. Aspectul frontal mai dinamic precum si alte detalii de design exterior au fost schimbate cu scopul declarat de a maximiza productivitatea si performantele camionului.
Probabil una dintre tehnologiile cele mai redutabile prezentate pentru prima dată oficial la Södertälje este Scania Driver Support, o solutie tehnică ce pare că va rezolva în mod real problema conducerii eficiente.
Primul semnal a fost dat de către cresterea pretului combustibililor, urmată de prăbusirea economică din luna octombrie a anului trecut. Atunci s-a pus cu adevărat problema reducerii consumului de combustibil. Solutiile tehnologice, apărute odată cu noile motoare Euro 4 & 5, cutiile de viteze dezvoltate special, si în general tot ce era legat de transmiterea puterii de la motor la axe, au necesitat investitii mari, încă din faza de cercetare si proiectare, si ulterior a fost necesară retehnologizarea liniilor de montaj. În timp s-a dovedit că masinile nu sunt suficient exploatate, soferii trebuind să învete practic cum să le utilizeze eficient, dar adaptarea a fost mult mai anevoioasă decât s-a crezut initial.
Dezvoltarea cursurilor de conducere economică, la nivel de producător sau dealer local au reprezentat o solutie cu rezultate greu de verificat în timp si totdeauna depinzând de factorul uman.

Din acest punct de vedere, Scania Driver Support reprezintă răspunsul asteptat de mult timp, soferul putând nu numai să verifice permanent modul de conducere, dar primind si un suport practic din partea software-ului interactiv care oferă în timp real solutii pentru a conduce cu un consum cât mai redus de combustibil si la parametri optimi.
Dar noua serie R a suferit si o serie de modificări exterioare, care i-au îmbunătătit considerabil aspectul prin sporirea aerodinamicii si maximizarea capacitătii de răcire, prin modificări evidente ale grilei frontale. Înăuntru avem de-a face cu o nouă ambiantă, dată de materialele de înaltă calitate utilizate pentru bord sau textura scaunelor, alături de un nou concept de pat rabatabil, mai lat si realizat dintr-un material flexibil si de numeroase alte modificari de detaliu inspirate din cerintele clientilor.
Concluzia generală: acum sunt disponibile nenumărate optiuni comparabile cu cele ale unui vehicul de lux, care se adaptează perfect mediului de  lucru si de odihnă al operatorului până la nivelul nevoilor personale ale acestuia.

O linie exterioară continuă ce duce la scăderea rezistentei la înaintare
Noua grilă frontală de la Scania R are acum linii orizontale mai pronuntate si o nouă fantă verticală care porneste de sub linia ferestrei si se adânceste pe partea laterală până la bara de protectie. Aceste modificări au un caracter practic, creând zone de evacuare a aerului împins în fată în momentul mersului si consolidând identitatea Scania, forma grilei de U cu bratele depărtate fiind acum mai evidentă, accentuată de asemenea de logo-ul Scania, de dimensiuni mai mari.
Noua grilă pentru radiator, cu bare orizontale mult mai pronuntate, cu o culoare mult mai deschisă contrastează mai bine cu suprafata vopsită. Această formă îmbunătăteste circuitul aerului si permite accesul unui volum  mai mare de aer în radiator si în compartimentul motorului.

Bara de protectie a suferit si ea modificări importante, armonizându-se cu noile îmbunătătiri aduse suprafetei frontale a seriei R, având însă si un rol practic, acum oferind posibilitatea dotării cu sistemul ACC (adaptive cruise control)a unei game mult mai largi de modele. Au fost introduse optional lumini tip LED care să functioneze pe timpul zilei si stergătoare de faruri de înaltă presiune. Noile apărători pentru unitătile de tractare, vopsite în aceeasi culoare cu cabina, ca optiune standard se armonizează foarte bine cu stilul frontal  mai ascutit si liniile treptelor de acces. Noua formă aerodinamică ajută la optimizarea consumului de combustibil înregistrând o economie de până la 0,6 procente comparativ cu forma obisnuită a apărătorilor. Noile apărători pot acoperi rezervoare de combustibil mai mari, ce pot ajunge până la 1.500 litri.

Noul sistem Opticruise - un camion, mai multe utilizări
Noua cutie de viteze Scania Opticruise este disponibilă în versiunea complet automată, fiind livrată în varianta cu ambreiaj automat sau cu pedală de ambreiaj. Versiunea complet automată foloseste sistemul de control electro-hidraulic pentru ambreiaj pentru o precizie maximă, precizie încă neatinsă de către alt producător de pe piată, conform declaratiilor producătorului. De asemenea, si strategia de schimbare a treptelor de viteză este complet nouă.
Modificările au pornit de la observatia că, atunci când se urcă la volan, pentru sofer devine extrem de important controlul vitezei în orice situatie apărută pe traseu. În acest sens, Scania Opticruise oferă sansa oricărui sofer, chiar si începător, să conducă cu încredere, în parametri optimi, obtinând si un consum bun de combustibil. Astfel, câteva functii noi sunt de asemenea integrate pentru a facilita si pentru a creste functionalitatea echipamentului.

Un sistem automat de schimbare a treptelor de viteză reprezintă un avantaj pentru soferi din mai multe puncte de vedere. Acesta, pe lângă îmbunătătirea confortului si eliminarea necesitătii de a urmări nivelul turatiilor pentru a schimba vitezele, îi oferă soferului posibilitatea de a-si canaliza întreaga atentie asupra condusului si asupra traficului. Familiarizarea cu acest tip de cutie de viteze se face rapid, iar procesul de conducere este mai eficient si mai consecvent. Uzura si deteriorarea ambreiajului si a altor componente ale unitătii de putere este redusă considerabil, prelungindu-i si durata de viată. Clientii pot alege varianta complet automată sau cu pedală de ambreiaj, iar atunci când este comandat un camion din noua serie R de la Scania există posibilitatea de a alege un singur tip de cap tractor pentru aplicatii diferite.
Trecerea de la controlul automat al vitezelor la selectarea manuală se face rapid, printr-o simplă apăsare a padelei stânga de sub volan, de aici fiind selectate si vitezele în modul manual, prin împingerea ei înainte (treptele superioare) sau înapoi (retrogradare treptelor).
Dacă pentru activitătile unde schimbarea vitezelor sau opririle sunt dese, lipsa ambreiajului reprezintă o problemă, pentru prima dată în această industrie  ambreiajul automat are un sistem de supraveghere electro-hidraulic de înaltă precizie, oferind un control exact al ambreiajului chiar si fără o pedală.
Cel mai bine, calitătile noului ambreiaj automat se pot testa atunci când sunt schimbate treptele de viteză, aceste schimbări realizându-se mult mai repede si mai lin. În plus, un sistem complex de protectie electronică reduce uzura ambreiajului la minim.

Scania Driver Support - să conducem economic
Scania Driver Support este un nou sistem de sprijin în timp real pentru soferii profesionisti de camioane oferindu-le indicatii pretioase si un feedback permanent pentru a-si perfectiona stilul de condus. Acest sistem novator care va face parte din dotările standard ale vehiculelor Scania de tractiune a fost proiectat astfel încât să mentină aptitudinile dobândite de soferi în cadrul programelor traditionale de instruire la un nivel înalt.
Practic, Scania Driver Support analizează în mod continuu date receptionate de la diversi senzori ai vehiculului pentru a monitoriza performantele soferului. Sistemul evaluează modul în care soferul conduce pe baza unor parametri de bază, precum capacitatea de a observa obstacolele din timp si a frâna lin, alegerea treptei de viteză corecte sau condusul în pantă sub sarcină, oferind soferului permanent informatii si sfaturi despre modul în care trebuie să conducă, realizând în paralel si o evaluare de ansamblu asupra stilului acestuia.
Scania Driver Support a fost creat pentru a-i încuraja pe soferi să fie atenti la stilul lor de condus, făcându-i constienti de greselile pe care le fac si ajutându-i să se perfectioneze permanent. Sistemul îl ajută pe sofer să folosească vehiculul si comenzile acestuia în conditii de maximă sigurantă, fără a-i fi distrasă  atentia.
De ce are Scania Driver Support un software atât de performant, ce permite o analiză a stilului de condus pertinentă si flexibilă, în functie de situatiile din trafic? Răspunsul l-am primit chiar de la dezvoltatorii sistemului: acesta a fost realizat pornind de la analize bazate pe date receptionate de la întreaga flotă  de vehicule Scania care activează în toată Europa precum si de la numeroase teste pe teren realizate cu operatori.

Parametrii evaluati de Scania Driver Support:
* Condusul în pantă: Evaluează modul în care pedala de acceleratie si cuplul de torsiune al vehiculului sunt utilizate pe un drum cu o topografie variată.
* Capacitatea de anticipare: Accelerări si încetiniri bruste. Intervalul dintre accelerare si frânare este analizat pentru a estima cât de bine reuseste soferul să anticipeze diferite situatii.
* Folosirea frânelor: Evaluează frecventa si rigurozitatea cu care este utilizată pedala de frânare, precum si folosirea eficientă a sistemului auxiliar de frânare (Reatarderul Scania si frâna de evacuare).
* Alegerea treptelor de viteze: Alegerea corectă a acestora, în functie de turatia motorului, cu scopul de a economisi combustibilul.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI