Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Combustibili alternativi

Volvo Trucks testează Bio DME

21.10.2009
Dan Pavel; Mariana Pătru
Industria transporturilor detine un rol esential în dezvoltarea unei societăti si a economiei acesteia. Acesta este un adevăr pe care nimeni nu-l contestă, dar la fel de adevărat este si că aceeasi industrie este responsabilă pentru 14 procente din emisiile de gaze cu efect de seră eliberate anual în atmosferă.
Compania producătoare de camioane, Volvo Trucks si-a exprimat de la început preocuparea pentru mediu, care a devenit de-a lungul timpului una dintre prioritătile constructorului suedez.
Continuând traditia, Volvo devine primul producător de camioane care efectuează teste complete de exploatare folosind Bio-DME, proiect în care sunt implicate UE, Agentia Suedeză pentru Energie, companii producătoare de combustibili si industria transporturilor.
Motorul diesel este în prezent unul dintre cele mai eficiente sisteme de transformare a energiei, dar principalul său avantaj rezidă în faptul că poate fi adaptat pentru a functiona si cu alte tipuri de combustibil în afara carburantilor conventionali. Cu ajutorul unor tehnologii de ultimă oră, dar si cu câteva modificări minore structurale, actualele motoarele diesel pot fi alimentate cu o serie de combustibili regenerabili, care produc cantităti foarte mici de dioxid de carbon atunci când sunt arsi în cadrul procesului de combustie.
Primele teste oficiale au demarat la începutul lunii august 2007, atunci când grupul Volvo a prezentat publicului nu mai putin de sapte camioane prototip, fiecare construit pentru a functiona cu un alt tip de combustibil regenerabil.

La mijlocul lunii septembrie a acestui an (18 septembrie 2009) Volvo Trucks a anuntat începerea testelor cu autocamioane alimentate cu Bio DME (bio di-metil-eter). 14 camioane Volvo FH vor fi testate de către clienti din patru locatii diferite din Suedia, între 2010 si 2012.
Bio-DME este unul dintre cei mai promitători biocombustibili de generatia a doua si furnizează atât o eficientă energetică mare, cât si emisii reduse de gaze cu efect de seră (emisiile de dioxid de carbon sunt reduse cu 95 %, comparativ cu un motor clasic utilizat în prezent). Pe termen lung, acesta are potentialul de a înlocui 50% din motorina folosită astăzi pentru operatiunile de transport din Europa.
Pe întreaga durată a testelor, compania Chemrec va produce zilnic 5 tone de combustibil Dio-DME în uzina-pilot din Piteĺ, nordul Suediei, iar compania Preem, specializată în distributia combustibililor va construi statii de alimentare, astfel camioanele putând fi utilizate în transportul regional si local. În acest proiect, alături de Preem este implicată si compania petrolieră franceză Delphi. De altfel primul camion Volvo FH care utilizează Bio-DEM ca si combustibil a fost prezentat la Piteĺ anul acesta, pe 18 septembrie.

Aceeasi performantă, emisii minime
Camionul Volvo alimentat cu noul combustibil alternativ DME utilizează un motor standard D13 ce a suferit câteva modificări minime. Astfel, au fost aduse modificări la rezervoare, la sistemul de injectie si la programul software de management al motorului. Aceste transformări, fără a fi spectaculoase, au făcut ca motorul D13 să functioneze perfect folosind biocombustibil.
"Din perspectiva soferului lucrurile rămân la fel. Performantele si caracteristicile sunt exact aceleasi ca în varianta alimentării cu motorină. Diferenta si beneficiul major cu Bio-DME constă în emisiile sale reduse de dioxid de carbon ", spune Mats Franzén, Product Manager Motoare Volvo Trucks.
În comparatie cu un motor conventional, Bio-DME folosit drept combustibil într-un motor diesel furnizează acelasi randament ridicat, dar si un nivel mai scăzut de zgomot. Procesul de ardere produce de asemenea emisii foarte scăzute de particule si de oxizi de azot. Prin urmare, pentru tratarea ulterioară a gazelor de esapament poate fi folosit un sistem mai simplu decât cele utilizate în prezent. Cu noul tip de combustibil motorul poate oferi, de asemenea, un cuplu mai mare la pornire, masina devenind mai usor de condus. Toate aceste argumente fac din Bio-DME un combustibil ideal pentru motoarele diesel.

Modificările la sistemul de alimentare cu combustibil
DME este livrat în formă lichidă si stocat în rezervoare sub presiune într-un sistem special care previne scurgerea. Presiunea mentine combustibilul în formă lichidă pe tot parcursul procesului, până la injectia acestuia, iar tehnologia Common rail este utilizată pentru a crea o presiune optimă de injectie. Valoarea energetică este mai redusă în cazul DME, fiind putin peste jumătate din cea a motorinei, dar acest nejauns poate fi compensat simplu prin montarea unor rezervoare mai mari.
"Observăm în rândul clientilor nostri un imens interes pentru combustibilii alternativi si suntem de părere că Bio-DME oferă un potential considerabil. Testul de exploatare va dura trei ani, iar evaluările ulterioare vor stabili dacă proiectul va conduce la productia la scară industrială", spune Claes Nilsson, Presedintele Volvo Trucks Europe Division.

Date tehnice despre camioanele Volvo alimentate cu DME

* Rezervoare: DME este introdus sub forma lichidă printr-o duză specială si stocat în formă lichidă, în rezervoare.
* Pompa: o pompă specială de combustibil reglează presiunea din sistemul de injectie Common rail.
* Injectoare: injectoare speciale pentru DME, au fost proiectate în comun de către Volvo si Delphi.
* Motor: piesele mobile sunt identice cu cele de la varianta pe motorină.
* Managementul motorului: programul software a fost modificat pentru a corespunde unui continut diferit de energie.

Ce este DME?

DME este un gaz, dar se transformă în lichid la o presiune de doar 5 bari. Este simplu de manevrat într-un proces similar cu cel al gazului petrolifer lichefiat (GPL). Cea mai comună aplicatie în acest moment este cea a gazului din tuburile de spray. DME poate fi produs din gaze naturale si, de asemenea, din diverse tipuri de biomasă, caz în care este cunoscut sub numele de Bio-DME. Este un biocombustibil care are atât eficientă energetică mare, cât si emisii reduse de gaze cu efect de seră, pe durata întregului ciclu, de la producerea sa si până la rularea vehiculului. Materia primă folosită este lesia neagră, un produs secundar bogat energetic si foarte vâscos din industria celulozei.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI