Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Reportaj de santier

Komatsu, standard în Dobrogea

17.11.2009
Dan Pavel
Komatsu, standard în Dobrogea
O călătorie prin muntii Dobrogei reprezintă totdeauna un bun prilej de a revedea una din cele mai frumoase regiuni din România. Stranie si sălbatică, cu mici asezări pescăresti care trăiesc încă la marginea dintre civilizatia orientală si cea occidentală, Dobrogea este formată în mare parte din dealuri ce ascund mari depozite de piatră, granit, bazalt si alte materiale de constructii. Tocmai datorită acestei compozitii, si desi aici înăltimile maxime nu depăsesc 500 metri, această zonă este cunoscută sub numele Muntii Dobrogei. Calitatea materialului pietros, apropierea lui de suprafată si varietatea acestuia (aproape fiecare deal oferă un alt tip de material pentru exploatare) au făcut ca în ultimii ani să se deschidă mai multe exploatări de suprafată, de mari dimensiuni.
La sfârsit de octombrie am făcut o vizită de o zi prin muntii Dobrogei, cu scopul de a vedea cât mai multe cariere de piatră si conditiile de lucru de aici, din munti. Prima observatie: o mare parte din exploatările de aici lucrează utilaje marca Komatsu.
Conditiile de lucru nu sunt usoare, temperaturile sunt extreme, vara si iarna, iar drumurile de acces trebuie construite pe câmp si apoi întretinute aproape zilnic, ne spune domnul Broască Ovidiu, director tehnic la societatea Uranus Pluton, unde am vizitat si prima carieră: "aici preferăm să alegem utilajele si mărcile deja testate de altii, deoarece este greu să experimentezi. Lucrăm cu bucăti mari de piatră, care sunt prelucrate direct în frontul de exploatare si apoi încărcate cu utilaje de mare capacitate si transportate pe drumurile interne de obicei cu dumpere. În total, într-o zi pot fi extrase 4.500 tone de granit, diametrul sorturilor variind între 0-4 mm, 4-8 mm, 8-16 mm, 16-31,5 mm, 31,5-63 mm".
Societatea a fost înfiintată în anul 1993, având sediul în localitatea Ovidiu din judetul Constanta, iar activitatea principală, de extragere si prelucrare a pietrei a fost demarată în 2003, Uranus Pluton Srl detinând  în prezent cariera Piatra Rosie din Cerna, judetul Tulcea.

Procesul tehnologic de extragere a pietrei presupune într-o primă etapă utilizarea forezelor pentru găurirea rocii si dinamitarea acesteia, frontul de lucru fiind asigurat de un excavator de mare randament Komatsu PC450LC-8, acesta având misiunea să încarce o parte din materialul extras în camioane.
Dar cel mai activ utilaj din dotarea companiei Uranus este încărcătorul frontal Komatsu WA470-6, cu cupă de 2,4 mc. Acesta este utilizat acolo unde "arde", ne spune domnul Ovidiu. Poate fi văzut la încărcare la statia de sortare, dar dacă este nevoie ajunge si la micul port situat la zece kilometri de zona exploatării pentru a ajuta la încărcarea barjelor cu bucăti de rocă de dimensiuni mai mari. Am asistat si noi la o astfel de operatiune, si cred că cea mai bună reclamă pentru acest utilaj este să-l vezi la treabă.

Am vorbit si cu operatorul utilajului Komatsu WA470-6, dorind să vedem care este părerea lui despre comportamentul în frontul de lucru al masinii. Trebuie spus faptul că la Uranus fiecare operator de utilaje are în primire utilajele cu care lucrează, masinile devenind o a doua casă. si deoarece domnul Ovidiu Broască crede că operatorii de utilaje au un rol important în mentinerea stării optime de functionare a utilajelor, spunând din propria experientă că dacă lucrezi "cu un operator slab pregătit profesional nu poti avea un utilaj operational o perioadă îndelungată", acestia sunt selectati numai dintre oamenii cu experientă în domeniu.
Astfel, vorbind direct cu cel care lucrează cu încărcătorul Komatsu, am aflat că acesta lucrează cu utilajele de peste 20 de ani, iar părerea lui despre utilaj este una  probabil un pic subiectivă, deoarece aceasta este prima masină de care s-a atasat "mai mult decât de masina de acasă, probabil si datorită faptului că aici stau mai mult decât acasă. În plus, nu am avut niciodată probleme, iar confortul este lux: aer conditionat, muzică, spatiu suficient pentru mine si tot ce am nevoie ca să pot lucra zi-lumină".

Operatorul, calitatea masinii, fiabilitatea si echipa de service contează în egală măsură pentru buna desfăsurarea a activitătilor în carieră. L-am întrebat pe domnul Ovidiu care au fost motivele care au stat la baza alegerii utilajelor Komatsu, în detrimentul altor mărci existente pe piată, iar răspunsul primit a fost unul concis "s-au pretat cel mai bine activitătilor carierei din toate punctele de vedere. Am achizitionat initial excavatorul, am fost foarte multumiti de fiabilitatea acestui utilaj si le-am achizitionat si pe celelalte două." Si dacă ne gândim că desi au la activ multe ore de functionare, în regim de lucru foarte dur (încărcătorul Komatsu  are deja 9.000 de ore lucrate, excavatorul 7.000, iar buldozerul D61EX-15 numai 5.000 de ore în câmpul muncii) nu au fost constatate probleme majore, în afara celor tipice acestui mediu dur, credem că avem răspunsul detaliat la întrebarea de mai sus.

De altfel domnul Broască nu are decât cuvinte de laudă la adresa serviciilor oferite de către societatea MARCOM RMC'94, importatorul oficial al mărcii Komatsu în România si mai ales la adresa echipei de service: "pe timpul garantiei toate reviziile au fost prompt executate, iar după iesirea din garantie la orice solicitare a noastră am primit informatii sau după caz personal autorizat la fata locului. Comparativ cu alte firme din domeniu interventiile sunt mai rapide, iar piesele de schimb de care am avut nevoie au fost foarte putine."
Parcul auto al companiei Uranus Pluton este compus din zece autocamioane articulate Mercedes si două 4x4, patru autocamioane 4x4 Renault si alte două Iveco. De asemenea, parcul de utilaje are în componentă mai multe utilaje marca Komatsu, dintre care un excavator model PC450LC-8 cu cupă de 2,4 mc, un încărcător frontal Komatsu WA470-6 si un buldozer Komatsu D61EX-15, toate achizitionate direct de la importatorul Marcom RMC'94.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless Romania, Noiembrie 2017

NEXT AUTO, Noiembrie 2017
 
NEXT AUTO, Noiembrie 2017

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017
 
 
 

PARTENERI