Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Deutz-Dvert: Tehnologii de măsurare a noxelor

În căutarea celor mai mici particule

17.11.2009
În căutarea celor mai mici particule
Noua legislatie privind normele de poluare bate deja la usa producătorilor de motoare iar, dacă până acum aceste standarde puteau fi îndeplinite prin ajustari interne ale structurii si principiilor de admisie/ evacuare sau, de multe ori, prin modificarea curbelor de putere cu modificarea parametrilor centralelor electronice, odată cu noile norme ce prevăd o reducere drastică a noxelor, tratarea gazelor arse devine prioritară.
Dacă ajungi cumva într-unul din laboratoarele producătorului german de motoare Deutz AG ai impresia că te afli în laboratorul de chimie al unei facultăti. Aici se pot vedea incinte speciale, unde se pot atinge temperaturi de până la 3000 C. În laboratoarele Deutz sunt testate si proiectate diferite tipuri de filtre, precum si echipamente analitice de înaltă precizie de ultimă generatie, absolut necesare pentru a putea măsura exact ce tipuri de particule trec prin noile sisteme de filtrare. Această tehnologie este destinată producerii si măsurării particulelor ale căror dimensiuni reprezintă a mia parte dintr-un milimetru. Rezultatul arderilor, cunoscut sub denumirea generică de  NOXE este apoi monitorizat constant, până la trecerea de filtrele speciale montate la iesirea de pe galeria de evacuare a gazelor arse. Si, deoarece un motor poate functiona vreme îndelungată fără să se oprească, monitorizarea în laborator se face constant, motorul functionând în mod continuu cu tipuri de încărcare de cuplu (încărcare dinamică sau constantă).Testele sunt printre cele mai dure care se pot concepe în functionarea unui motor diesel, iar atentia cu care sunt tratate secventele de testare este pe măsura faptului că, de rezultatul acestor teste si tehnologii va depinde productia a sute de mii de motoare de pe întreg mapamondul.

Dacă pentru motoarele dotate cu sistem  EGR se vor utiliza filtre de particule proiectate în laboratoarele Deutz din ce în ce mai performante, iar în cazul motoarelor cu tehnologie SCR (Selective Catalityc Reduction) se vor utiliza catalizatori de tipul AdBlue, începând cu anul 2014, când vor intra în vigoare norme de poluare extrem de drastice, ambele forme de tratare a gazelor arse vor fi folosite concomitent.
În prezent unele vehiculele comerciale utilizează deja catalizatorul SCR, iar EURO VI va presupune automat si utilizarea unui filtru de particule. Cantitatea maximală de noxe (ca definire generală) ce pot fi eliminate prin teava de esapament este de mult timp reglementată prin legi internationale. În curând, limita valorilor particulelor pentru vehiculele comerciale si motoarele industriale va fi atât de mult redusă încât chiar si măsurarea acestora va presupune un efort foarte mare.

Sistemul de filtrare SCR reprezintă o alternativă la filtrul de particule, acesta utilizând un agent de reducere a concentratiei de noxe, numit AdBlue. Practic, aceasta este o solutie pe bază de apă cu 32,5% concentratie de uree, care este injectată pe traseul de evacuare a gazelor arse.  În contactul cu gazul fierbinte, ureea se descompune în amoniu care transformă oxizii de nitrogen în hidrogen inofensiv.
"Avem nevoie de o precizie din ce în ce mai mare a tehnologiilor de măsurare, în timp ce limita valorilor noxelor evacuate este din ce în ce mai scăzută. Astfel, ne vedem nevoiti să facem măsurători din ce în ce mai complicate în timpul  procesului de dezvoltare si certificare" explică Markus Winkler, inginer chimist în cadrul echipei de cercetare a Deutz AG. Astfel au apărut unitătile de măsurare duplex a noxelor, necesare pentru monitorizarea motoarelor ce utilizează sistemul de tratare a gazelor arse, acestea măsurând simultan emisiile din motor si cele ce trec de catalizator, totul având ca scop final buna functionare a ambelor componente, si deci îndeplinirea de către motor a noilor reglementări internationale în ceea ce priveste poluarea.
În final, întregul sistem de reducere a noxelor, de măsurare a acestora, trebuie certificat de către organisme specializate independente, precum TüV în Germania. Acestea trec încă o dată prin alte teste, în final fiind eliberat un certificat de către autoritatea competentă.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI