Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Care "pe" care

17.12.2009
Ing. Dan Pavel
Care
Am fost zilele trecute pe la Ministerul Transporturilor. Aici, plictiseală mare: pustiu la etajul unu, acolo unde sunt ministrii si secretarii de stat. Cică vreau să fac un interviu - lumea se uită la mine ca la urs: "omule, campania electorală este pe ultima sută de metri si tie îti arde de interviuri? Toti sunt pe circumscriptii". Ce înseamnă "pe" si nu "în" circumscriptiile electorale, nu stiu. Nici nu cred că le taie cineva din salariu zilele în care sunt "pe", desi sunt convins că nu sunt prea interesati de renumeratia de la stat.
Asadar, vroiam în decembrie să mă laud cu un articol despre planurile celor de la drumuri, despre kilometrii de autostrăzi ce vor fi construiti în anul 2010, inele de centură, drumuri nationale reparate, poduri,..., si mai ales ce bani au alocati sau de unde vor veni. După etajul unu, unde linistea era totală, am urcat la ultimele etaje ale ministerului, unde are sediu CNADR-ul. Aici, secretarele vorbeau domol la o cafea despre ale lor, iar functionarii care trebuie să stea opt ore la birou, vor nu vor, erau si ei mai relaxati ca de obicei. Bineînteles, discutau si ei politică, dar fără un tel anume, deoarece îi stiau si pe "ăia", dar si pe "ăilalti". Adică, tot aia.

M-am simtit bine acolo, am băut cafea, prăjituri si nici nu am stiut cum au trecut două ore. Nu am avut cu cine să fac interviul, dar în schimb am fost integrat foarte bine în atmosfera de minister. Este frumos pe la Ministerul Transporturilor... păcat că afacerile în constructii merg asa cum merg, si grija zilei de mâine mă împiedică să vibrez la unison cu functionarii publici, cu armonia lor spirituală netulburată de problemele noastre atât de lumesti.
Să trecem "pe" cifre. Nu ale noastre, că variază după cum bate vântul prin Parlament sau pe la Cotroceni. Apropo, l-am văzut pe primul ministru Boc anuntând că a încasat la buget în ultima lună mai multi bani decât acum un an pe vremea asta. Şi ne-a dat si traducerea acestui anunt: iesim din criză. Concluzia: înainte de alegeri ni se întâmplă numai lucruri bune. Să vedeti după cum o să fie.
Asadar, a apărut Editia din 2009 oferită de către Transparency International gratuit tuturor celor interesati, privind Indicele de Perceptie a Coruptiei (IPC) în lume. Din 180 de tări studiate, doar 49 au obtinut un scor de 5.0, ceea ce este bine pentru noi, care aspirăm în următorii ani să ajungem măcar la o notă de repetentie onorabilă, adică 4.
În top cinci, cele mai putin corupte institutii publice le au Noua Zeelandă, Danemarca, Singapore, Suedia si Elvetia, cu note mai mari de 9. Mai aproape de noi, în UE, studiul celor de la Transparency International arată că 22 dintre cele 30 de tări studiate, au mai mult de nota 5.00.
Noi avem la coruptie 3,8, ceva mai putin decât Turcia, care are 4,4 puncte. Polonia are 5, iar Italia, care este renumită prin clanurile mafiote, are 4,3. Nu ne mai facem griji: coruptia la noi este mai tare decât crima organizată din Italia. Probabil si nepăsarea?
Nici datele din domeniul constructiilor, la nivel european, nu arată mai bine. Astfel, institutul european de statistică Eurostat constată o scădere accentuată a pietei constructiilor în trimestrul trei al acestui an, la nivelul întregii UE. Aceasta este de -2,7% fată de primele sase luni.
Comparat cu anul trecut, căderea pietei pentru tările industrializate în trimestrul trei este de
-17,6% în Spania, urmată de Marea Britanie cu
-15,0%, Italia cu -13,0% si Franta cu -9,1%. Numai Germania a înregistrat o crestere de 2,4% în trimestrul trei al acestui an.
Să vedem ce fac tările mai sărace din UE: Lituania a înregistrat un masiv  -49,3%  în trimestrul trei 2009, urmată de Slovacia cu -24,5%, România cu -21,4% si Bulgaria -17,0%. O notă specială pentru Polonia, care a reusit lună de lună un trend ascendent. Oare de ce?
Conform site-ului globalconstruction2020, avem si vesti pozitive: în anul 2020 piata constructiilor va însemna 12.700  mld. USD, fată de 7.500 mld USD în prezent. Cheia cresterii: infrastructura, care va avea o evolutie în următorii zece ani de 128 %. Anul 2018 se asteaptă a fi anul în care piata Chinei o va depăsi pe cea a Statelor Unite, valorând în anul 2020 nu mai putin de 19,1% din totalul pietei mondiale. Piata din Europa de Est va înregistra una din cele mai ridicate rate de crestere din Europa, cele mai mari asteptări venind din partea Poloniei.
Vă doresc un an 2010 mai bun decât 2009, si mai ales mai sigur.
La multi ani!

Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI