Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Fonduri europene

Sfaturi practice

17.12.2009
Sfaturi practice
În articolul de astăzi ne vom ocupa, în primul rând, de urmărirea pasilor care trebuie urmati pentru a obtine aceste foarte folositoare fonduri nerambursabile.

În primul rând, cel mai important lucru este să încadrezi corect activitatea si firma în Programul si Măsura care i se potriveste.
Atentie!!! Toate aceste programe si măsuri formează un fel de puzzle, în sensul că ele nu se suprapun niciodată. Unei anumite activităti, realizate de un anume tip de firmă si într-o anumită localizare (sat sau oras) nu i se potriveste decât o singură finantare, definită într-un anumit Program (operational sau nu) conform unei anumite Măsuri.
Pentru a nu pierde timp pretios pentru afacere cu studierea "Ghidurilor solicitantului"(minim 10 pentru 10 Măsuri, ceea ce ar însuma minim1.000-1.500 de pagini) cel mai întelept lucru de făcut ar fi să apelati la un specialist în obtinerea de fonduri europene.

Pasii care trebuie să fie urmati:

Pasul 1: Contactarea consultantului specializat în obtinerea de fonduri europene.
De pe internet se pot afla multe contacte ale firmelor de consultantă, dintre care poti să îti alegi un consultant. Acesta îti va cere multe detalii privind firma ta: cifra de afaceri, numărul de angajati, investitia pe care doresti să o realizezi, localizarea acestei investitii si multe alte informatii.
În functie de aceste date, el îti va realiza încadrarea firmei si îti va spune ce fonduri poti obtine pentru investitia pe care ti-ai propus-o. Îti va mai spune încă multe obligatii pe care trebuie să le îndeplinească firma (să nu vinzi echipamentele cumpărate cu respectivele fonduri nerambursabile pentru o perioadă cuprinsă între 3 si 5 ani etc).

Pasul 2: Realizarea dosarului Cererii de finantare
Consultantul îti va cere foarte multe informatii privind activitatea de zi cu zi a firmei, ultima balantă, bilanturi, venituri si cheltuieli si structura lor etc. Ca să nu îti pierzi foarte mult timp explicând informatiile cuprinse într-o balantă si într-o fisă de calculatie a costurilor este bine să îti alegi un consultant cu experientă în contabilitate (de preferat un expert contabil), astfel încât să fie nevoie să îti pierzi cât mai putin timp cu aceste explicatii.
Trebuie accentuat rolul consultantului în a evidentia atât capacitatea firmei de a obtine acesti bani (prin faptul că are cash ca să sustină investitia până la rambursarea fondurilor) cât si, cel mai important, că va folosi respectiva investitie într-un mod profesionist si foarte eficient.
Pentru a demonstra foarte bine aceste lucruri trebuie ca specialistul de la firma dumneavoastră să explice foarte bine consultantului cum va influenta investitia dezvoltarea ulterioară a firmei.

SFAT 1:
Dacă este necesar să se construiască o fabrică sau o hală de productie, vă sfătuiesc să demarati actiunea de realizare a proiectului cu un arhitect si obtinerea Certificatului de urbanism înainte sau în paralel cu realizarea dosarului de către consultant. Acesta vă va spune care sunt toate certificatele si avizele necesare la depunerea Cererii de finantare, conform Ghidului solicitantului.

SFAT 2:
Demarati realizarea lucrărilor înainte de deschiderea sesiunii de depunere a proiectelor pentru că durează realizarea unui dosar chiar si două luni (mai ales din cauza greutătii în obtinerea datelor de la client) si s-ar putea să se închidă sesiunea de proiecte si dosarul să nu fie gata, ceea ce înseamnă că va trebui modificat, adus la zi si depus anul următor, la următoarea sesiune.

Pasul 3: Depunerea dosarului "Cererii de finantare", vizita pe teren si semnarea "Contractului de finantare"
Sesiunile de depunere de proiecte durează între trei săptămâni (unele sesiuni pe PNDR, de exemplu) si 2-3 luni (pe POS CCE, POR etc). Din acest motiv este foarte important să îti estimezi timpul necesar realizării dosarului si, dacă este suficient de mult timp, să îl si planifici foarte bine, astfel încât să te încadrezi în respectiva sesiune.
Până aici este responsabilitatea consultantului în realizarea corectă a dosarului. Din momentul în care s-a aprobat Cererea de finantare este clar faptul că respectivul consultant si-a făcut treaba cu profesionalism. De acum si până la realizarea dosarelor Cererilor de Rambursare este numai responsabilitatea firmei beneficiare.
Urmează un anunt din partea celor de la Autoritatea de Management că vor veni într-o vizită la fata locului, pentru a vedea în mod direct dotările actuale ale firmei, localizarea sa exactă etc.
Dacă totul este în regulă, firma este anuntată că este invitată să semneze contractul de finantare cu Autoritatea de Management.

Pasul 4: Realizarea investitiilor
Investitiile se încep numai după semnarea Contractului de finantare, altfel se pierd toti banii!!!!
În mod normal, cei de la Autoritatea de Management preferă, chiar si la POR 4.3. - Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor. Cel mai bine văzute sunt proiectele de investitii în echipamente, urmate de cele care au un procent de minimum 50% de investitii de acest fel.
Toate fondurile europene se obtin pe principiul rambursării ulterioare.
Asta înseamnă că întâi firma beneficiară finantează proiectul urmând să i se ramburseze ulterior partea convenită prin contract (până la 70%).
Investitiile, în functie de suma de care dispuneti dumneavoastră, firma beneficiară, pot fi realizate în mai multe feluri, aici consultantul putând avea un rol extraordinar de important.
Consultantul poate să vă minimizeze foarte mult costurile realizării acestui proiect si să vă ajute să ramâneti neîncorsetati din cauză că v-ati gajat toate proprietătile ca să luati un credit de la bancă.
I. În primul rând, o investitie rapidă se poate realiza din fonduri proprii (ale firmei sau credit de la bancă) integral, urmând ca rambursarea să fie cerută la finalizarea lucrărilor.
II. În cazul unei investitii care prin natura ei durează mai mult de 4-5 luni: cele care includ si constructii de hale de productie si de fabrici, extinderi, modernizări, investitii care necesită si un credit de la bancă.

SFATURI:
* În primul rând ar fi bine să lucrati chiar pe banii fondurilor europene. Cum ar fi acest lucru posibil, de vreme ce tocmai am spus că se realizează pe principiul rambursării!!!
Dar de anul acesta (2009) a fost introdusă posibilitatea de a accesa o PREFINANTARE  de 35-50% (în functie de program) din finantarea aprobată (din cei până la 70% aprobati), numai dacă vor fi minimum două Cereri de Rambursare.
* În al doilea rând ar fi bine să negociati cu banca astfel încât să obtineti atât cele mai mici rate ale dobânzii cât si o perioadă de gratie maximă, timp în care să plătiti numai dobânda, nu si din rata propriu-zisă.
* În al treilea rând, ar trebui să stiti că, pentru a obtine creditul de la bancă, există o posibilitate de a nu vă bloca toate bunurile ca si garantii: apelati la FNIMM (fostul FNGCIMM), fond de garantare care, contra unui comision, vă garantează creditul pe care îl veti lua.
* În al patrulea rând ar fi bine să împărtiti lucrările în mai multe etape, astfel încât, după finalizarea fiecăreia, să depuneti o Cerere de rambursare, ca să primiti bani chiar din timpul realizării investitiilor, ajungând să lucrati si cu fondurile europene la realizarea investitiei.

Pasul 5: "Cererile de Rambursare" a fondurilor europene în procentul aprobat
Pe măsură ce se finalizează părtile de investitie asa cum au fost prevăzute în Contractul de Finantare sau după finalizarea totală a investitiei, se realizează dosarul sau dosarele (dacă sunt mai multe etape) "Cererilor de rambursare".
În aceste dosare explici si sustii cu acte ce investitii ai realizat si analizezi în ce stadiu esti acum si cât mai ai de realizat. Aceste dosare ale Cererilor de rambursare sunt realizate, de obicei, tot de către consultantul care v-a obtinut si aprobarea fondurilor.
După ce se depun aceste dosare, reprezentanti ai Autoritătii de Management vin în vizită să vadă exact stadiul lucrărilor si, dacă totul este exact asa cum s-a prevăzut si cum s-a declarat, se aprobă Cererea de Rambursare si, într-o lună sau două de la aprobare, se primesc banii în bancă.
Dupa finalizarea investitiilor si primirea în bancă a fondurilor investitia nu trebuie înstrăinată încă minimum 3 sau 5 ani (în functie de program) de la finalizarea investitiei.
Această sintagmă "investitia nu trebuie înstrăinată" înseamnă atât că nu poate fi vândută sau gajată dar si că nu poti închiria respectivele echipamente.
Aici este ceva important pentru cei care doresc achizitionarea de echipamente pentru constructii: proiectul nu poate să prevadă faptul că doriti achizitionarea de masini si utilaje de constructii pentru a le închiria ulterior.

SFAT:

Veti spune în proiect nu că doriti să le închiriati, fapt care vă descalifică proiectul din start, ci că respectivul echipament va fi utilizat de către un angajat al firmei dumneavoastră, ceea ce schimbă total perspectiva deoarece se consideră că veti presta un serviciu, activitate eligibilă, proiectul fiind aprobat.
SUCCES!
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI