Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Tendinte 2010

21.01.2010
Ing. Dan Pavel
Tendinte 2010
Desi la mijlocul lunii ianuarie la München la PreBauma va avea loc probabil cea mai importantă întâlnire a anului, si probabil si a anilor trecuti, dintre ziaristii de specialitate si producătorii de utilaje si masini de constructii din întreaga lume, cred că putem deja să ne formăm o părere despre ce va veni...

Şi dacă în România bântuie un optimism moderat, de genul "e greu să fie mult mai rău", BAUMA din aprilie este văzută ca un kilometru zero al relansării industriei utilajelor de constructii în Europa. Deja s-au înregistrat si primele semnale pozitive, precum cele venite din Germania sau Polonia. Vorbind de Polonia, este interesant faptul că această tară a aplicat exact si fără prea multă imaginatie o strategie cunoscută de toată lumea: în vremuri de criză cel mai bine este să investesti în infrastructura rutieră. Rezultatele au fost rapide, aproape în fiecare lună a anului trecut Polonia a raportat cifre economice pozitive.
Şi la noi... după un an de aplicare, în care birocratia autohtonă era să-l doboare, programul Prima Casă a venit cu cea mai nouă idee veche în domeniul constructiilor. Cu peste 11.000 de dosare care "sunt pe drumul cel bun", adică nefinalizate, se doreste ca sub conducerea Ministerului Dezvoltării Regionale si Turismului să fie continuat cu un succes si mai mare în acest an, an în care se crede că vor fi construite o grămadă de blocuri. Cât de multe? Depinde...

Acum că am lămurit problema blocurilor, putem trece si la programele adevărate, care ar  putea relansa industria românească în general si cea a constructiilor în mod special: programul de constructie si reabilitare a drumurilor nationale. Astfel ajungem la CNADNR, o institutie supercentralizată, care dispune în fiecare an de sume mari de bani, direct de la buget sau prin diferite programe europene, prin împrumuturi internationale, samd. Aici, planurile sunt ca de obicei mărete, iar o mare parte din bani se vor duce din nou pe diferite studii.
Să o luăm pe rând:
Coridorul IX Pan-European sau Autostrada Bucuresti - Brasov: Bucuresti-Moara Vlăsiei se vor face 12 km,  iar din tronsonul Moara Vlăsiei - Ploiesti încă 42,5 km. Acestia reprezintă peste 50% din cei 101,46 km de autostradă care se speră că vor fi finalizati în acest an. Cost: 1,4 miliarde lei.

Mai interesante sunt exproprierile din zona bypassului Bucuresti Sud, ce tin tot de autostrada Bucuresti - Brasov, care vor costa numai în acest an 586,19 mil RON.
Pentru coridorul IX Pan - European vor fi alocate 2 miliarde lei.
Coridorul IV Pan -European, cel care porneste de la Nădlac si trece prin Sibiu spre Bucuresti si apoi până la Constanta are si el alocati 2,84 miliarde lei. De acesti bani vom vedea 17,56 km, si anume centura orasului Sibiu. Şi aici exproprierile vor lua partea leului, din nou pentru Bucuresti fiind prevăzute 327 milioane lei.
Surpriza vine de la autostrada Brasov - Bors, unde tronsonul Turda - Gilău este încă plin de resurse, în acest an mai fiind dati în folosintă 9,4 km. Va costa "numai" 1,67 miliarde lei. Tot la capitolul Autostrada Transilvania, un nou tronson între localitătile Dolea si Sarsig se va da în folosintă si va costa în acest an 1,37 miliarde lei.
Bucuresti - Craiova se pregăteste deocamdată de licitatie, si costă numai 15,7 milioane lei.

Dacă tragem linie, pentru 2010 avem următoarele date în ceea ce priveste autostrăzile: sunt în stadiu de executie 508,162 km, alti 1.147,85 km fiind numai pe plansetele proiectantilor, iar în acest an se vor finaliza 101,46 km.
Pentru mai multe detalii privind planurile statului în ceea ce priveste autostrăzile din România, precum si despre planurile CNADNR în ceea ce priveste drumurile nationale, revenim în luna februarie.

Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI