Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Următorii 10 ani

15.02.2010
Ing. Dan Pavel
Următorii 10 ani
Dr. Christof Kemmann: "Sunt semne că cea mai neagră perioadă din istoria constructiilor a trecut"
Declaratia presedintelui uneia dintre cele mai prestigioase organizatii profesionale  din lume, VDMA (Asociatia constructorilor germani de echipamente si materiale pentru constructii) nu este una de circumstantă. Analizând situatia pietei interne, dar si a altor tări europene dezvoltate, precum Anglia, Franta sau Italia, presedintele VDMA a spus că încă de la sfârsitul anului trecut s-au făcut simtite primele miscări pozitive pe piata de specialitate.
Astfel, chiar dacă în acest an este posibil ca marile piete europene să înregistreze în domeniul constructiilor căderi de 1 sau 2%, chiar comparativ cu anul 2009, vestea bună este că imensul stoc de utilaje făcut în anii 2007 si 2008 de către firmele europene de închirieri sau constructii s-a diminuat si va apărea în curând necesitatea înlocuirii utilajelor uzate. Acesta este si unul din motivele pentru care Bauma este văzută ca un moment al renasterii pietei de utilaje din Europa.

Tendinte

Dacă motoarele ce îndeplinesc noile norme de poluare vor fi prezentate de aproape toti producătorii specializati, vom vedea pentru prima dată la Bauma utilaje ecologice, cu propulsie hibridă, realizate nu la nivel de unicat, ci în productie de serie. Chiar dacă încă au preturi mai mari decât utilajele cu motoare termice, este un semn că pe piata masinilor de constructii se pregătesc schimbări majore. Realizarea unor celule de combustibil suficient de mici pentru a nu afecta gabaritul masinii si cu autonomie apropiată de cea oferită de alimentarea cu motorină sunt deja un fapt. Utilizarea unor motoare termice clasice, fără modificări majore pentru alimentarea cu hidrogen sau alti biocombustibili este posibilă acum, si datorită faptului că noile motoare clasice au deja o arhitectură diferită de motoarele de acum 20 de ani, chiar dacă principiul de functionare rămâne acelasi ca si cel de acum 120 de ani. Aceste motoare usor de modificat nu cresc pretul de productie si mai ales, permit implementarea pe linia tehnologică de serie a noilor masini ecologice. Logistica, atitudinea fată de client, tehnologiile de vârf, toate vor modifica perceptia clientului fată de utilajele viitorului, care vor fi astfel mai fiabile, cu un număr de sisteme de sigurantă crescut, unele care deocamdată se întâlnesc numai la autoturismele de lux, precum oprirea utilajului din lucru dacă pe directia de înaintare există un obstacol de minim 50 cm.
Gresarea automată a tuturor articulatiilor si pieselor în miscare, bineînteles cu anumite limitări, va intra în viitor, cel putin la nivelul vehiculelor mari, în dotarea standard. La fel, sistemele telematice de urmărire prin satelit a parametrilor utilajului vor exista în dotarea standard, deja unii producători oferind această facilitate inclusă în pretul de vânzare de bază.

Pe termen scurt, vorbind cu mai multi reprezentanti ai marilor producători mondiali de utilaje, cu ocazia conferintei care a avut loc, la mijlocul lunii ianuarie, în orasul german Munchen, am constatat că apropierea de client reprezintă oricum principala prioritate. Tendinta este aceea de a oferi clientilor actuali  o asistentă completă din partea reprezentantilor zonali, discutându-se tot mai mult de înlocuirea utilajelor uzate, dar functionale încă, cu altele noi, în conditii financiare cât mai bune posibil.

Următorii 10 ani

Dacă planurile pe termen scurt ale companiilor producătoare din întreaga lume au fost date peste cap, analistii pietei constructiilor au dovedit că nu pot prevede crizele majore "importate", adică ale căror cauze trebuie căutate în afara pietei utilajelor. Pe termen lung, anul 2010 este unul de răscruce, marcând schimbări majore în gândirea oamenilor în general, schimbări care vor afecta direct strategiile de piată în acest al doilea deceniu al secolului XXI.
Primul deceniu a demonstrat că istoria omenirii se modifică accelerat, structurile societătii actuale făcând fată din ce în ce mai greu noilor "sfidări" economice si politice. Rateurile capitalismului, după căderea comunismului ca alternativă mondială, ne demonstrează că încă trebuie să ne asteptăm la surprize majore, economice sau politice, dacă sistemele bancare si în general institutiile financiare si politice cu impact planetar nu vor deveni mai flexibile, oferind timpi de răspuns mai scurti la problemele majore apărute, de orice tip: social, politic, economic...

Lipsa de flexibilitate, credinta că sistemul financiar mondial, vizibil pentru muritorii de rând prin mecanismul marilor burse, functionează pe baza cererii si ofertei iar fraudele majore, de multe ori grosolane, controlate de agentiile guvernamentale abilitate au dus la un final de deceniu apoteotic, care a apropiat, mai mult decât vrem să credem, societatea modernă de o prăbusire demnă de filmele de la Hollywood.
Deceniul următor găseste o societate industrială mai constientă de responsabilitătile sale sociale, care a constatat că profitul cu orice pret nu reprezintă un motor al economiei mondiale.

Optimismul prudent este primul slogan mondial al anului 2010. Este folosit de bancheri, de oameni politici, dar si de producătorii din industria utilajelor pentru constructii. Cuvintele au căpătat alte întelesuri fată de cele cu care ne-am obisnuit de atâtia ani. "Apropierea de client" nu mai înseamnă numai oferte speciale de piese de schimb sau servicii, campanii de service, samd, într-un cuvânt nu mai este ceva cu aplicare generală. Siguranta clientului, a utilizatorului utilajelor, beneficiarului de servicii este acum mult mai importantă. După o perioadă de insecuritate financiară maximă, rolul producătorilor este acela de a oferi siguranta investitiei si de a fi aproape, chiar si cu un sfat, cu o consiliere profesională, de clienti, adică de partenerii de afaceri.
Si încă ceva: schimbările de acum le vom simti peste zece ani, în bine sau în rău, dar în orice caz deceniul trei va fi puternic afectat de ceea ce vom face noi, cu totii în acest an si în cei ce vor urma. Credeti că zece ani este o perioadă lungă? Au trecut deja mai bine de douăzeci de la revolutia din România....


Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI