Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Fantomele fostelor drumuri

16.03.2010
Ing. Dan Pavel
Fantomele fostelor drumuri
Nu mai sunt speriat de criză. M-am obisnuit cu ea, chiar am început să utilizez cuvinte noi, să asociez imagini noi, să caut alte sensuri de când a devenit subiect al politicii românesti. Criza este la noi ca la nimeni... si nu cred că miră pe vreun român acest lucru.
Politicienii au acum cea mai tare scuză pentru incapacitatea lor de a gestiona economia natională. În numele crizei propun solutii aberante, vor să taie alocatiile copiilor si să impoziteze pensiile. Si cum până si pentru obrazul lor tăbăcit în luptele politice nesfârsite chestiunea alocatiilor a fost prea de tot... au venit cu îndulcitorul: luăm de la copiii bogatilor si dăm la cei ai săracilor. Penibil, mai ales că este clar că nu au cum să facă acest lucru, dar ce contează încă niste promisiuni fără acoperire? Nu avem o societate care să sanctioneze minciuna, prostia si proasta gestionare a guvernantilor.

Si dacă atunci când banii curgeau în România si creditele erau date pentru orice... nu se prea simtea că totul merge la mica ciupeală la noi, că de fapt planurile de guvernare rămân la fel de electorale si după alegeri. Principiile generale de guvernare, anuntate pompos de oameni mici la suflet nu pot acoperi lipsa unei gândiri unitare la nivel de minister sau administratie natională.
Acum, când nu mai curg bani ca să acopere găurile economiei noastre, se vede enorm si se simte monstruos de unde vine recesiunea economică la noi: din amatorism, din lipsă de interes si din incapacitate intelectuală.
Dacă în general simtim că totul merge la vale, eu pot să dau exemple în domeniul strict de interes al revistei, cel al constructiilor. Astfel, primesc aproape zilnic emailuri extrem de interesante de la ministerul transporturilor, pe care cred că o să le public pe site-ul nostru, unde o să creez o sectiune specială ca să vedeti si singuri dacă am înnebunit eu sau ei.

Anul trecut informatiile de la minister erau structurate pe vizitele de lucru pe teren de dinainte de alegeri si pe drepturi la replică pesonale ale ministrului. Astfel, în fiecare sâmbătă, la orele 11 trecute fix, la pasajul de la iesirea din Bucuresti spre DN 1 si la inelul de ocolire al Ploiestiului erau chemati ziaristii ca să admire, fotografieze, filmeze si să scrie despre primul ministru si ministrul transporturilor si despre indicatiile lor importante. La fel si cu santierele din Ardeal, dar mai rar, că era cam departe si pierdeau prea mult timp după aceea cu problemele de serviciu. Renumita bucătică de autostradă A3 era pe atunci de maxim interes. Nici acum nu au fost dati banii pentru această lucrare.
În schimb, nici o vizită pe centura Bucurestiului, nici o luare de pozitie. Nu ne spune nici un oficial unde dispar banii alocati în fiecare an pentru lucrări fără sfârsit si fără muncitori.
Problemele politice ale ministrului transporturilor de atunci, si de acum, preocupat la maximum să transmită ziaristilor drepturi la replică diverselor informatii din presă privind averea personală sau gestionarea banului public sunt si în 2010, ca si în 2009, printre preocupările de maximă importantă ale ministerului.

Dar au apărut si elemente noi în comunicatele de la ministerul transporturilor: la începutul anului am primit un plan amplu de la CNADNR,  de aproape 4 miliarde EUR, privind lucrările de constructie din acest an si reabilitarea de drumuri nationale, drumuri ocolitoare si constructia de noi autostrăzi frumos tabelate, aici găsim si finantarea, si faza de proiectare sau executie, într-un cuvânt o sinteză profesională. După două luni de la trimiterea spre presă, suntem anuntati oficial că nu există bani pentru aceste planuri. Ce concluzii putem trage? Că banii au fost redirectionati ar fi o explicatie putin fortată, deoarece o parte din sumele alocate pentru infrastructură provin din fonduri europene si împrumuturi special făcute pentru anumite lucrări. Eu cred că de fapt pentru a gestiona o activitate atât de complexă precum refacerea, întretinerea si construirea unei retele de drumuri pentru o tară cu încă peste 20 milioane de locuitori presupune mult profesionalism si mai ales continuitate în gândire pe termen lung. De unde profesionalism, când toate posturile cheie din ministere sunt alocate pe criterii politice, de multe ori ajungând oameni care nu au nici o pregătire, nici o tangentă cu ce sunt pusi să facă?

Apropo, ar fi interesant dacă am putea găsi un mod de a măsura cât munceste fiecare ministru, secretar de stat sau director de directie pentru noi, simplii alegători.
Acum am primit un comunicat despre al doilea pod de pe Dunăre, cel de la Calafat. Acesta a pornit teoretic dinainte de fi actualul presedinte al tării ministrul transporturilor, adică are probabil cel putin vreo 12 ani vechime. Aproape în fiecare an se alocă bani si de la noi si din partea bulgară, mai bagă si UE ceva... iar podul nu este nici măcar început. Este tema favorită de întâlniri si bifări atunci când ministerul de transporturi este în pană de idei. Si iată, de două săptămâni fantoma podului reapare în mijlocul nostru, dar extrem de slăbită: ziarele sunt apatice pe acest subiect pur teoretic care este departe de a fi la fel de incitant ca niste înjurături politice, divorturi de lume bună sau ceva masini făcute praf pe soselele pline de gropi, nesemnalizate si uneori cu portiuni lipsă (neadaptarea vitezei la conditiile de trafic - explicatia eternă). În schimb vom avea radare performante, care au costat atât de mult încât nimeni nu are curajul să spună cifra finală totală, care vor îmbunătăti conditiile în care ne deplasăm pe minunatele noastre drumuri.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI