Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Lucrări de infrastructură

Renovarea continuă a autostrăzii pe o lătime de 12 m

16.03.2010
Renovarea continuă a autostrăzii pe o lătime de 12 m
La reabilitarea completă a unui sector de 5 km de pe autostrada A61 din Rheinland-Pfalz, un utilaj Super 2100-2 a construit cele două noi benzi de circulatie, inclusiv benzile de stationare, prin pavarea întregii lătimi a suprafetei carosabile într-o singură trecere.


În urma acestor lucrări de renovare, drumul trebuie să preia sarcini mai mari, cauzate de traficul greu. La asternerea pe lătimea de 12 m, echipa firmei Wilhelm Faber GmbH & Co. Bauunternehmung KG a lucrat cu o grindă de asternere standard SB 250 TP1, care oferă un randament  de precompactare foarte bun chiar si în conditiile în care se depăseste lătimea maximă. Această sarcină este preluată de tehnologia unică de compactare Vögele.

A61 este autostrada din extremitatea vestică a zonei de sud a Germaniei, care face legătura cu Olanda si Belgia. Autostrada începe de la triunghiul Dreieck Hockenheim, unde se află si circuitul de Formula 1 cu acelasi nume. Ca legătură internatională asigură o mare parte a traficului rutier greu. Pe mai multe segmente ale A61, lucrările de reabilitare au fost atribuite pe bază de licitatii. Unul dintre aceste sectoare începe în apropierea punctului de racordare Bornheim în districtul Alzey-Worms si are o lungime de 5 km. Aici trebuia pozat un strat portant de 18 până la 34 cm dintr-un agregat pentru strat de bază (0/32) si un strat de legătură de 8,5 cm din agregat de legătură (0/16). Pentru această reabilitare structurală, care a fost  executată în directia de mers spre Koblenz firma de constructii Faber a primit un supliment.

Pavarea într-o singură trecere pe întreaga lătime
Pentru a realiza cea mai bună calitate posibilă, cele două noi benzi de circulatie ale A61 precum si benzile de stationare  trebuiau realizate într-o singură trecere pe întreaga lătime. Datorită lătimii mari de asternere de 12 m se recomandă utilizarea unui repartizor-finisor de asfalt Super 2100-2 în combinatie cu grinda de asternere SB 250. La o lătime de bază de 2,5 m aceasta poate fi extinsă atât cu extensii telescopice hidraulic, cât si cu extensii mecanice, la o lătime maximă de asternere de 13 m. Pe această lătime, rigiditatea ridicată a întregului sistem de grinzi de asternere este garantată. Avantajul major rezultat de aici - nivelarea remarcabilă în directie transversală, chiar si la lătimi foarte mari de lucru -  a putut fi obtinut astfel cu succes cu ajutorul grinzii de asternere standard. O altă caracteristică importantă a  SB 250  o reprezintă capacitatea sa ridicată de compactare. Acest aspect a fost la fel de important pentru succesul lucrărilor pe A61, deoarece noile benzi de circulatie vor trebui să suporte încărcarea masivă de trafic din viitor. De aceea firma Faber a utilizat grinda în versiunea TP1, care este echipată, pe lângă sistemul vibrocompactor, si cu o riglă de presare, pentru un grad înalt de compactare.

Utilizarea tehnologiei Vögele cu grad înalt de compactare
Sistemul de rigle de presare cu impuls hidraulic reprezintă un model aparte în tehnologia grinzilor de asternere de la Vögele. Cu ajutorul acestui sistem se ating cele mai înalte valori de precompactare. În timpul asternerii, riglele de presare  comprimă materialul până  când agregatul nu mai poate fi presat, deci comprimat. Se stabileste astfel un echilibru de fortă între rigla de presare si materialul compactat. Astfel nu se obtine doar un grad ridicat de precizie a profilului si un grad maxim de uniformitate, ci se asterne si extrem de eficient.

Echipa de asternere convinsă de performanta grinzii de asternere standard
"Am mai lucrat cu o grindă de asternere standard de la Vögele" declară Michael Weirich, seful de santier de la Faber. "De aceea stiam cât de bine functionează totul. Precizia profilului si capacitatea de compactare au fost exemplare, chiar de la primul metru. Asternerea dintr-o singură trecere, pe lătime maximă de lucru, s-a derulat fără stres."

Reglarea pe înăltime a snecului pe întreaga lătime de lucru aduce importante avantaje.
  • Adaptarea rapidă si simplă la diverse grosimi de asternere prin reglarea în înăltime a snecului repartizator pe întreaga lătime de lucru.
  • Prin aceasta se asigură o repartizare optimă a mixturii asfaltice, atât în cazul asternerii în strat subtire cât si la grosimi diferite pe acelasi sector de asternere.
  • Reglarea pe înăltime a snecului repartizator inclusiv a lagărelor si a peretilor de canal permite trecerea la un sector nou de lucru fără lucrări de modificare ce implică consum de timp si costuri ridicate.
  • Snecul repartizator cu diametru  mare al segmentelor de snec (480 mm) asigură o repartizare optimă a mixturii  chiar si la cantităti foarte mari de material pus în operă.

Super 2100-2 operează în modul ECO
În cazul acestor lătimi de lucru foarte mari, repartizatorul-finisor pe senile a putut functiona în cea mai mare parte a timpului în modul ECO. În acest regim de functionare, motorul diesel în 6 cilindri, răcit cu apă, îsi reduce puterea de la 182 kW la 169 kW printr-o singură apăsare de buton pe panoul de comandă Ergo Plus® si lucrează într-un mod extrem de silentios. Acest lucru a fost posibil datorită puterii foarte mari a motorului utilajului Super 2100-2. Conceptul acestui utilaj ultramodern a fost astfel  conceput încât să poată realiza în mod suveran lucrări de constructie grandioase. Cu o lătime maximă de asternere de până la 13 m acesta este finisorul  de asfalt ideal pentru pavarea dintr-o singură trecere a autostrăzilor, aeroporturilor sau suprafetelor mari de trafic.

Asternerea  pe suprafata carosabilă din beton existentă
Noile straturi de asfalt au fost puse în operă partial pe  carosabilă  existentă din beton, partial pe un strat de bază  cu balast stabilizat compactat. Stratul de bază a fost realizat de Super 2100-2 cu o grosime variabilă între 18 si 34 cm. Pentru aceasta a fost necesară în total o cantitate de 26.000 tone mixtură asfaltică.
Asternerea a fost realizată remarcabil de utilajul Vögele cu o viteză medie de 4m/min. Stratul de binder a fost realizat cu o grosime de 8,5 cm. Repartizatorul  finisor pe senile a turnat 12.000 t de mixtură pentru stratul de binder cu o viteză  de lucru de 5,5 m/min.
Pentru nivelare, echipa de pavare a utilizat două sisteme de senzori multipli  cu ultrasunete, care palpează un fir de referintă si transmit valorile de măsurare la sistemul automat de nivelare de la Vögele Niveltronic Plus. Stratul de uzură al sectorului de autostradă de 5 km a fost realizat din asfalt turnat.

Flota de cilindri HAMM compactează
O flotă formată din mai multi cilindri compactori Hamm a realizat compactarea finală. Cilindrii compactori de tip DV 90, DV 85, HD 90, HD+ 140 precum si cilindrii compactori pe pneuri au compactat straturile de asfalt până la la gradul de compactare cerut. Cilindrul compactor HD+ 140, noul utilaj-amiral, cu o greutate de 14 t de la Hamm, a uimit pe toată lumea: "Acest cilindru compactor munceste cât două utilaje!", a declarat seful de santier Weirich.

Grinzile de asternere standard si extensiile Vögele
Grinzile de asternere standard Vögele - specialistii pentru lucrări mari de asternere
Grinzile standard Vögele îsi dovedesc eficienta oriunde unde se lucrează pe lătimi mari de asternere: la pavarea cu profil precis pe întreaga lătime a benzii  rutiere - până la 16 m, precum si la compactarea înaltă straturilor de mixturi asfaltice.
Grinzile de asternere Vögele se pot extinde după principiul modular, pe lătimi foarte mari. Pe lângă extensii mecanice, sunt disponibile de asemenea extensii telescopice hidraulic, cu care se pot realiza asterneri pe lătimi de lucru variabile.
Pentru grinzile standard SB 250 si SB 300, optional este disponibilă tehnologia cu grad înalt de compactare Vögele în variantele cu tamper si o riglă de presare  (TP1), tamper si două rigle de presare (TP2) precum si tamper, talpă vibratoare si două rigle de presare  (TVP2). Cu această tehnologie, grinzile de asternere Vögele realizează cele mai mari valori de precompactare, care sunt posibile la un repartizator-finisor de asfalt.

Extensiile telescopice - reglarea continuă a lătimii de asternere economiseste timp si costuri
 Cu ajutorul extensiilor telescopice de la Vögele, prin reglarea continuă a lătimii de asternere cu până la 1,5 m se extinde spectrul de utilizare al grinzilor de asternere standard. Prin aceasta se economisesc atât costuri cât si timp, deoarece se elimină astfel montajul si demontajul extensiilor la modificarea lătimii benzii carosabile.
Extensiile telescopice se bazează pe tehnologia deja verificată a grinzilor extensibile de la Vögele. Acestea sunt disponibile în versiunile cu tamper (T) tamper si cu riglă de presare (TP1) sau tamper si două rigle de presare (TP2). Montajul este posibil atât la extensiile grinzilor de asternere standard de 1 m cât si la cele de 1,5 m. Montajul extensiilor presupune o extindere a grinzii de bază cu minim 1,5 m pe fiecare parte.

Date de santier
* Reabilitarea completă a unui sector din autostrada A61 în zona Bornheim, Rheinland-Pfalz
Lungimea constructiei: 5.000 m
* Date de asternere
- Lătimea de asternere: 12 m
- Grosimea de asternere: Strat portant 18-34 cm
- Strat de legătură 8,5 cm
* Material pus în operă
- Strat de bază: 26.000 t
- Agregat pentru strat de bază (0/32)
- Strat de binder: 12.000 t
- Agregat pentru stat de binder (0/16)
- Strat de uzură: Asfalt turnat


* Utilaje
- Alimentator MT 1000-1
- Super 2100-2 cu grinda de asternere SB 250 TP1
- Cilindri compactori HAMM tip DV 90, DV 85, HD 90, HD+ 140 si GRW
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI