Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Lumea de lângă Bauma

13.05.2010
Ing. Dan Pavel
Lumea de lângă Bauma
Bauma este o experientă unică, merită să vezi expozitia aceasta, care odată la trei ani oferă singura măsură absolută a puterii tehnologiei moderne si imaginatiei mintii omenesti. Nu este vorba numai de utilaje moderne, de tehnologii ale viitorului, dar si de culoare, grafică, organizare de stand, inovatie în domeniul relatiilor mass-media, si peste toate, de organizarea celor de la Messe Munchen.

Socul revenirii înapoi în tară este si el pe măsură. Incompetenta, indiferenta si lăcomia ne guvernează. Propria noastră criză economică este adâncită de criza noastră morală. La televizor tot felul de nechemati încearcă să facă o legătură între problemele noastre si cele mondiale, dându-ne senzatia falsă că suntem în rând cu tări precum cele din Vestul Europei sau de pe continentul american.  De fapt, avem propriul nostru cosmar, local si cu prea putine legături cu lumea civilizată.

Tot ce se întâmplă la noi este lăsat la voia întâmplării, deoarece nimeni nu conduce nimic. Sistemul comunist functionează perfect, iar pentru domeniul constructiilor cel mai viu exemplu este Compania Natională de Drumuri si Autostrăzi. Un monstru care sfidează orice încercare a UE de descentralizare a activitătilor edilitare pe zone. De fapt, este tinută în viată datorită sumelor mari de bani, indiferent de tipul  crizei, bani care dispar în planuri si etape mărete, înfăptuite mai ales pe hârtie. Chiar si acum, în Criza Românească tot se găsesc câte un miliard, poate chiar două.

Apropo de turism, cum credeti că vor ajunge turistii din Vest la Constanta? Pe soselele de cosmar, făcând un drum de sase ore (pe drumurile din tările civilizate) în două zile? Sau aterizând pe un aeroport care nu face fată nici micului trafic national? Am vorbit cu un ziarist polonez care era impresionat de numărul mare de clipuri publicitare ce promovau vacanta pe malul mării în România. Acesta chiar a încercat să afle mai multe informatii despre hoteluri, preturi, drumul cel mai scurt si mai bun, cam tot ce vrea să stie un turist când vizitează o tară străină. A renuntat la ideea de a vizita Marea Neagră: nu a găsit decât informatii vagi si articole despre problemele de la noi. Eu tot nu am înteles care este strategia guvernului României de a iesi din criză, mai ales cea destinată sectorului constructiilor civile, al drumurilor, samd. Nici măcar printre rândurile comunicatelor oficiale nu am găsit nimic. Cred că nici nu am ce găsi.
În mod normal, o problemă se rezolvă în două fe-luri: stai si astepti până dispare de la sine sau încerci să găsesti mai multe solutii din care o aplici pe cea care ti se pare cea mai bună. Se pare că în România nu avem decât prima variantă. Dacă credeti că există si altele, astept să fiu sunat, sunt gata să scriu despre ele.
Să revenim la Bauma, un oras într-un oras. Desi nu este prima editie la care particip, am fost uimit ca de fiecare dată. Părerea mea că este prea mult pentru un ziarist, asa că am mers si cu o parte din redactie, pentru a putea acoperi în primul rând distantele mari de mers pe jos, de ordinul kilometrilor.
Marii producători sunt optimisti, chiar dacă nici măcar nu pot estima când piata utilajelor va ajunge înapoi la nivelul din anul 2007. Stocurile făcute în prima parte a anului trecut, atunci când vânzările scădeau fără oprire de la o lună la alta au fost în mare parte lichidate. Reorganizarea productiei, a vânzărilor a fost încheiată, iar liniile de dezvoltare, adaptate la noile cerinte ale pietei au fost hotărâte. Se lucrează din nou la nivel de comenzi, iar acestea au înregistrat usoare rate pozitive.

Unul din sectoarele care nu au suferit de criză a fost cel destinat cercetării. Apropierea noilor norme de poluare, dar si modificările importante apărute în structura cererii clientilor au dus la aparitia pe piată a unor motoare, cutii de viteze, punti, sisteme hidraulice, structuri de rezistentă, cabine, samd ce înglobează numeroase inventii. Puteri de săpare mai mari, capacităti de transport extinse, în paralel cu scăderea consumului de combustibil.
Noua generatie de sisteme de injectie la presiune înaltă cu debit variabil, reproiectarea camerei de aprindere a amestecului carburant reprezintă numai câteva exemple privind noua generatie de motoare. Sistemele EGR, utilizate la camioane de ceva timp, au suferit si ele modificări în adaptarea lor pentru conditiile de lucru de santier. Astfel, o mare parte din gazul de iesire răcit si recirculat este refolosit, particulele rezultate în urma primei aprinderi fiind astfel încă o dată arse. Filtrele permanente de ultimă generatie, montate la evacuarea gazelor arse din motor, cu durată de viată lungă au fost si ele prezentate pentru prima dată la Bauma.
Moda Eco se pare că se mută de la autoturisme si camioane spre utilaje. Mai putin poluante, cu motoare hibride, bazate în general pe recuperarea energiei, noile utilaje prezentate, majoritatea încă prototipuri, promit ca în câtiva ani să ocupe un segment important de piată.
Valoarea adăugată este cuvântul de ordine în toate prezentările de utilaje, clientul final fiind mai mult ca niciodată în atentia producătorilor. Sistemele electronice de urmărire prin satelit par să cucerească întreaga piată. Monitorizarea permanentă si de la distantă a modului de lucru, al consumului de combustibil sau a stării tehnice a utilajului intră deja în uzantă. Deja sunt propuse mijloace electronice de control al productivitătii, de management global al flotei de utilaje care lucrează pe un santier.

Pentru a obtine productivităti mai mari, operatorii sunt si ei în atentia constructorilor. Cabine mai mari, cu o vizibilitate totală, sisteme de comandă a echipamentelor intuitive, simple si usor de manevrat, dublate de un sistem de control electronic foarte rapid. Perioade lungi de gresare, gresarea elementelor în miscare în mod automat, pregătirea operatorilor pe simulatoare... si exemplele pot continua.



Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI