Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Bauma 2010

Super Volvo: FMX

13.05.2010
Dan Pavel; Marcella Drăgan
Super Volvo: FMX
La editia de anul acesta a expozitiei internationale Bauma startul evenimentelor de anvergură a fost dat de constructorul suedez Volvo, acesta sustinând o conferintă de presă chiar în prima zi a expozitiei, 19 aprilie. Un moment perfect pentru a anunta în premieră mondială lansarea camionului Volvo FMX, proiectat special pentru transporturi grele pe orice tip de drumuri, si în conditii tipice de santier.
Volvo FMX nu este numai un camion nou, ci are si o notă simbolică, deoarece lansarea lui marchează o nouă etapă în calea spre un nivel înalt de specializare. Astfel, cunoscuta gamă Volvo FM este acum împărtită în două segmente dedicate: constructii si distributie.
Această premieră trimite un semnal puternic cu privire la atentia specială pe care Volvo o acordă segmentului de constructii, iar modelul FMX reprezintă cea mai ambitioasă strategie de dezvoltare a gamei de produse din istoria companiei.

"Clientii solicită camioane cât mai specializate, iar noi tinem cont de acest lucru", afirmă Staffan Jufors, presedinte si CEO Volvo Trucks. "Dovada o reprezintă modelul specializat Volvo FMX - un autocamion care îsi etalează cu mândrie calitătile, atât în interior, cât si în exterior. Este cu adevărat dedicat constructiilor."
Imediat după lansare, am reusit să răpim câteva minute pentru un interviu chiar în standul Volvo de la Bauma celor care au muncit direct la realizarea noului FMX: domnul Gunnar Eliasson, Business Manager si domnul Ulf Andreasson, Product Manager Cab Product Management. Pot spune că am avut un noroc dublu să pot discuta în acelasi timp cu doi dintre oamenii implicati activ în productia noii game FMX, iar timpul a fost prea scurt pentru a putea intra în detaliile de proiectare ale celui mai asteptat camion european de constructii din acest an.

Masini si Utilaje: Cum ati ajuns la actualul model Volvo FMX? Ce a stat la baza proiectării noului camion pentru constructii?

G.E si U.A.: Am fost foarte atenti la nevoile clientilor si soferilor înainte de a face orice modificare. De asemenea am luat în considerare toate cerintele si sugestiile făcute de clientii nostri. Au fost persoane care ne-au spus că poate ar fi indicat să modificăm design-ul camioanelor, pentru că cel actual nu dă impresia că vehiculul ar fi foarte robust. Am adunat toate ideile pe care ni le-au transmis clientii, am mers cu ele la departamentele specializate si am analizat ce poate fi făcut pentru a răspunde acestor cereri. Iar cei de acolo au venit cu solutii care au fost aplicate si se regăsesc în noul Volvo FMX.

M&U: Lansati acest model la Bauma, si în acelasi timp si pe piata din Rusia? Ce semnificatie are această lansare dublă pentru Volvo Trucks?

G.E si U.A.: Dacă vă uitati la conditiile de pe piată acum 10 ani de zile, cele mai importante erau tările din vestul continentului. Acum, pietele cele mai importante sunt cele din estul continentului, tări precum Polonia, România, care a fost una foarte puternică până la declansarea crizei, si mai nou Rusia, cel putin în sectorul constructiilor. Si bineînteles, nu putem să nu aducem aminte de tările din nordul continentului, care reprezintă o piată mică, dar constantă si traditională.   

M&U: Care sunt noutătile din punctul de vedere al lantului cinematic de transmitere a puterii?

G.E si U.A.: O noutate importantă ar fi motorul de 500 CP, suficient de puternic si robust pentru aplicatiile dificile pentru care este destinat camionul. Pentru aplicatii mai putin solicitante avem motorul de 11 l. Acesta a fost un pas important, deoarece înainte erau puse la dispozitia clientilor unul de 9 l si unul de 14 l, ceea ce însemna un salt foarte mare. Astfel am schimbat strategia si am decis realizarea unui motor intermediar de 11 l, care s-a dovedit a fi foarte bine primit de piată.

M&U: În România este preferat de obicei ca schimbătorul de viteze să fie unul mecanic. Care sunt caracteristicile noului sistem automat de schimbare a treptelor de viteză disponibil pe FMX? Cât de flexibil este în regim de santier?
G.E si LL.: Avem programe diferite de lucru implementate pentru sistemul I-Shift din sectorul constructiilor, care diferă foarte mult de programele software pe care le avem pentru aplicatiile de transport de marfă.
De exemplu în constructii ai nevoie de o schimbare foarte rapidă a vitezelor, de putere mare atunci când se blochează din cauza drumului dificil un vehicul încărcat si trebuie să deblochezi camionul. Sunt situatii când ai nevoie, de asemenea, de o pornire foarte rapidă iar dacă ai o cutie de viteze manuală, trebuie să apesi pedala de acceleratie până în podea si să dai drumul rapid la ambreiaj ca să  misti camionul brusc. Iar dacă ajungi în situatii de lucru cu sol moale, din neatentie sau nepricepere se poate bloca cutia de viteze. Acestea sunt câteva situatii ce se întâlnesc frecvent pe santier, pe drumuri neamenajate. Din acest motiv am creat sistemul automat de schimbare a treptelor de viteză I-Shift, ce răspunde cel mai bine conditiilor speciale de lucru pe santier. În plus, un senzor de încărcare nou trimite informatii precise despre greutatea încărcăturii către sistemul I-Shift, pentru a asigura o schimbare optimă a treptelor de viteză si o pornire lină de pe loc.

M&U: Care este viteza de răspuns a acestui sistem?

G.E si U.A.: Este la fel ca la cele manuale, uneori chiar mai rapidă. Depinde foarte mult si de calitătile celui care conduce. Dacă ai un sofer foarte bun, va scoate un timp mai rapid la schimbarea vitezelor la cutia manuală, dar nu va putea să facă acest lucru timp de 8 ore, asa cum face I-Shift. Atunci când se lucrează în conditii foarte dificile, ar trebuie neapărat să fie aleasă varianta cutiei de viteze în întregime automată. În aceste conditii este recomandat sistemul Powertronic. 

M&U: În Bucuresti de exemplu, conditiile de rulare sunt diferite: de obicei camionul încarcă si descarcă în conditii de santier, dar de la locul de încărcare până la cel de descărcare deplasarea se face pe sosea, unde sunt conditii trafic de oras. Cum se descurcă I-Shift în aceste conditii?

G.E si U.A.: Este într-adevăr o situatie aparte, fată de ceea ce întâlnim în mod normal, cu conditii numai de santier sau numai de transport pe sosea, dar FMX cu noul I-Shift poate face fată si unor astfel de conditii. Repet, este o cutie de viteze extraordinar de flexibilă, practic se adaptează conditiilor cerute de trafic.

M&U: Cum vedeti viitorul în sectorul constructiilor?

G.E si U.A.: În ceea ce priveste situatia economică actuală si viitorul, totul depinde foarte mult de cum va reactiona acum si Uniunea Europeană pentru a contracara efectele crizei si a ajuta piata constructiilor să se dezvolte. Pentru că deciziile luate de ei influentează foarte mult ce facem noi. De exemplu, pe toată durata crizei noi nu am întrerupt cercetarea, chiar dacă am făcut economii mari în alte directii, precum cel al productiei. Unul din motive îl reprezintă noile reglementări Euro 6 în ceea ce priveste poluarea, care ne obligă să continuăm să venim cu inovatii pentru a le putea aplica pe echipamentele noastre.

Cred însă că piata se va dezvolta, cererea există, atât pentru utilaje noi cât si pentru camioane. Problema este însă dată de partea financiară. Nu se pune problema că nu ar exista bani, însă nu există curajul de a actiona. Cei care au bani ar trebui să aibă si îndrăzneala de a investi si de a-i cheltui.  În mod sigur  piata nu se va ridica la fel de repede precum a căzut, însă va creste. Nu va fi anul viitor, va dura vreo 3,4 ani, dar aceasta este perspectiva pe care noi o luăm în calcul. 

Caracteristici tehnice Volvo FMX

* Masă maximă: 18 - 48 tone
* Înăltime sasiu: de la 900 la 1.240 mm
* Motorizări: D11C: 330, 370, 410, 450 CP
D13B: 360, 400, 440 CP
D13C: 380, 420, 460, 500 CP
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI