Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Volvo FMX

100% pur sânge de constructii

18.06.2010
Dan Pavel; Mădălina Dragomir
 100% pur sânge de constructii
Suedezii  de la Volvo nu glumesc niciodată când vorbesc de masinile lor, autocamioane sau utilaje pentru constructii si nici când este vorba de atingerea unor tinte, indiferent dacă sunt legate de siguranta în exploatare sau cote de piată.
Cu numai o lună în urmă, Staffan Jufors, presedinte si CEO, Volvo Trucks prezenta modelul FMX în prima zi a expozitiei internationale de la Munchen începând cu următoarele cuvinte: "Iată-l! Este aici! Este în fata dumneavoastră. Suntem foarte mândri de acest autocamion si de-abia asteptăm să fie pus la treabă de către clientii nostri din segmentul constructiilor".  O abordare extrem de entuziastă, putin neasteptată la o lansare a unui camion, fie si în premieră mondială. Din ceea ce am văzut însă atunci, la standul Volvo Trucks si apoi din prezentările vídeo si tehnice, am fost de acord că este un camion deosebit. Am înteles însă cu adevărat ce a vrut să spună presedintele Volvo Trucks prin acest început de prezentare doar când am condus primul Volvo FMX în cadrul imensei cariere de piatră de la Kĺllered, din apropierea orasului Göteborg.

FMX este făcut pentru a deveni campion: menirea lui este aceea de a aduce Volvo Trucks pe primul loc în topul celor mai bine vândute camioane de constructii. Si deoarece clientii sunt pretentiosi, ultimii doi ani ridicând si mai mult stacheta exigentelor acestora, pentru dezvoltarea modelului Volvo FMX nimic nu a fost prea scump si nimic nu a fost lăsat neverificat. Designul lui, functiile îmbunătătite de conducere si confort, robustetea, toate au fost realizate în conformitate cu cerintele acestei piete, pe baza unor chestionare detaliate si bineînteles bazându-se pe experienta proprie, Volvo construind camioane pentru constructii de nu mai putin de 82 de ani. Testarea FMX a avut loc în conditii extreme de temperatură, de la -40° la +40°, la altitudini de peste 2.500 metri, dar si pe santiere din Estul Europei si Rusia sau din America de Sud.

Pe drumuri de santier
Primul camion testat, un Volvo FMX 410 6x4 l-am ales si datorită semiremorcii Meiller cu podea plată si descărcare pe trei părti. Din punctul meu de vedere, un tandem de exceptie, datorită motorului echilibrat ca putere si unei remorci extrem de rezistente, si ea o premieră mondială, aceasta fiind construită cu o podea de otel cu grosimea de 5 mm, suficient de puternică pentru a sustine bucăti de rocă de dimensiuni mari.
Cutia de viteze I-Shift comutată pe modul de schimbare a vitezelor automat te scuteste practic de concentrarea pe care o solicită o cutie de viteze manuală, necesară pentru a schimba treapta de viteze în "zona de turatie verde". În plus, aceasta este perfect sincronizată cu sistemul de frânare pe motor special dezvoltat de către Volvo si acum îmbunătătit, noua variantă oferind o fortă de frânare de 375 kW la 2.300 rpm furnizată de sistemul VEB+ (frâna de motor Volvo Plus).

Prezent sub forma unei padele montate sub volan în partea dreaptă, cu patru pozitii de lucru, VEB asigură în cazul unui teren cu pante frecvente forta de frânare necesară pentru o deplasare în deplină sigurantă a camionului încărcat. Actionarea VEB este suficientă pentru a reduce viteza lin, dar mai ferm decât în cazul retarderului, fără socuri aplicate încărcăturii utile, anularea lui pe portiunile de drum drept dintre două denivelări ducând la o crestere usoară a vitezei masinii, fără a fi necesară apăsarea acceleratiei. Practic, se poate spune că pe portiuni scurte cu multe diferente de nivel, Volvo FMX poate fi condus numai cu ajutorul VEB.

Sistemul Hill Start Aid împreună cu I-Shift oferă o sigurantă perfectă în momentul opririi în pantă. Astfel, chiar dacă conduci un camion cu o masă totală de 42 t si cu remorcă si trebuie să te opresti pe o pantă puternică, de 45°, odată apăsată frâna si camionul oprit, acesta nu se va mai misca spre vale nici măcar câtiva centimetri, dacă butonul Hill Start Aid este activ. Întregul ansamblu rămâne nemiscat fără a fi necesară actionarea frânei de mână si fără a tine piciorul pe pedala de frână. Mai mult, această optiune permite plecarea camionului de pe loc fără recul, fiind suficientă apăsarea pedalei de acceleratie. În acest caz, putem spune că I-Shift este atât de inteligent încât are grijă nu numai de siguranta camionului dar si de ceilalti participanti la trafic.
O altă configuratie de exceptie este cea formată dintr-un cap tractor Volvo FMX 460 4x4 si un semitrailer cu trei axe, o configuratie  recomandată pentru transportul de materiale de constructii după prima concasare. Motorul D13C de 460 CP a făcut fată fără probleme oricărei solicitări, controlul acestuia fiind asigurat de către o cutie de viteze robotizată tip Powertronic. Asemănătoare din punct de vedere al comenzilor cu I-Shift, aceasta este usor de utilizat, fiind practic complet automată. Modernizată pentru aplicatiile dure din constructii,  a fost creată special pentru motoare de 13 litri de la Volvo si cupluri de până la 2.600 Nm, beneficiind si de intervale mai mari de service.

Dacă traseul dificil de pământ la care s-a adăugat si o ploaie densă, ca si temperaturile scăzute nu au avut nici un efect asupra manevrabilitătii ansamblului tractor-semiremorcă, testul cel mai important din punctul meu de vedere a fost cel al coborârii unei pante puternice. Cuplată în treapta I-a în modul de comandă manual si utilizând sistemul VEB, am coborât cu viteză constantă fără a atinge pedala de frână. Un control excelent al directiei, fără patinări sau alunecări laterale ale rotilor, în concluzie o cutie de viteze care îsi face treaba excelent!
Desi este o cutie de viteze dedicată aplicatiilor grele, Powertronic se bucură de un real succes, unul din cinci autocamioane de constructii Volvo cu cutie automată fiind dotat cu acest model.

D11C si D13C, motoare pentru drumuri grele
Motorul D11C  de 410 CP Euro 5, EEV cu 6 cilindri în linie reprezintă o alegere ideală pentru aplicatiile grele de santier, dar trebuie să tinem cont că acolo unde este necesar, Volvo oferă si gama D13C, cu o putere mai mare si un cuplu pe măsură. Chiar dacă în principiu linia de motoare nu este dezvoltată de către producătorii de camioane strâns legată de un anumit tip de camion, totusi noile motoare  D11 de la Volvo au o poveste aparte, care porneste chiar de la nasterea gamei FMX.

Pentru a realiza un camion de constructii care să acopere cât mai bine cerintele clientilor, Volvo a realizat o cercetare de piată timp de câtiva ani, aceasta scotând în evidentă care sunt asteptările cumpărătorilor de astfel de masini. Aceste studii de piată au relevat faptul că pentru domeniul constructiilor, mai important decât puterea camioanelor este cuplul motor, care trebuie să asigure pe o plajă largă de turatii un moment maxim constant. Astfel a apărut noua gamă de motoare Volvo D11, la fel de puternice ca si predecesoarele lor, dar cu un cuplu motor excelent de 1.950 Nm, capabil să fie sustinut aproape de valoarea nominală între 1.300 si 1.900 rpm.

Gama D11C este oferită cu puteri de 330, 370, 310 si 450 CP, cuplul maxim atins fiind între 1.600 si aproape 2.200 Nm.
Trebuie spus că pentru aplicatii mai grele ce necesită motoare cu puteri mai mari, noua gamă de motoare Volvo D13C, cu puteri cuprinse între 380 si 540 CP si cuplu motor ce poate atinge 2.600 Nm acoperă absolut orice necesar în cazul lucrărilor de santier dificile. Toate aceste motoare, desi cu un cuplu mai mare decât modelele mai vechi, îndeplinesc nu numai normele de poluare Euro 5, dar au si consumuri mai mici decât predecesoarele lor.

I-Shift, creierul suedez
Majoritatea camioanelor testate au fost prevăzute cu o cutie de viteze automată I-Shift, considerată în prezent cel mai inteligent schimbător de viteze din lume pentru aplicatii în constructii. Dacă în mod normal, motorul este considerat principalul element al unui camion, după care se judecă performantele acestuia, Volvo a reusit să schimbe această optică prin noua generatie I-Shift. Usor de utilizat, aproape intuitiv, acesta preia o parte din sarcinile soferului centralizând practic toate informatiile importante primite de la încărcarea camionului, starea drumului, panta acestuia, samd, în fractiuni de secundă luând deciziile necesare în ceea ce priveste treapta de viteze potrivită pentru momentul respectiv.

Datorită acestuia, acomodarea la postul de conducere al unui Volvo FMX durează practic câteva minute, ceea ce reprezintă un mare avantaj pentru proprietarii de flote dar si pentru soferi. În plus, timpul de răspuns scurt oferit de noul program special pentru activitatea de constructii implementat pe modelul FMX garantează si un consum redus de combustibil. Dacă pentru camioanele destinate activitătii de transport pe sosele, pe distante medii si lungi, reducerea consumului este un fapt important, în general activitatea din domeniul constructiilor, datorită deselor schimbări ale regimului motorului, solicitate de natura drumului dar si de activitatea de încărcare/descărcare a materialelor de constructii duce la consumuri foarte mari de combustibil, din acest motiv aici cantitatea fiind normată la oră de utilizare si nu la numărul de kilometri parcursi. Totusi, utilizarea sistemului I-Shift implementat pe Volvo FMX garantează o reducere serioasă a consumului în conditii de santier, în primul rând datorită schimbării automate rapide a treptei de viteză în functie de drum si încărcare, turatia fiind permanent păstrată în jurul unui confortabil 1.400 - 1.500 rpm. Un rol extrem de important este jucat de către sistemul electronic de control al încărcăturii, care transmite permanent informatii schimbătorului  de viteze I-Shift, astfel schimbarea treptelor făcându-se numai în varianta optimă.

FMX - special de santier
Am vorbit de cutiile de viteze cu noile programe performante si motoarele de exceptie, dar nu trebuie uitată nici rezistenta structurii sasiului, un element definitoriu atunci când vorbim de durata de utilizare a unui astfel de camion.
Noua traversă centrală de remorcare montată pe întreaga gamă FMX este un echipament robust si fiabil pentru tractare sau manevrare si este dimensionată pentru sarcini de până la 25 de tone. Partea inferioară din fată a fost extinsă cu 165 mm. FMX a primit si o bară de protectie nouă, rezistentă, din otel, formată din 3 părti: colturi exterioare din otel gros de 3 mm, un scut robust si o bară nouă, rezistentă, care protejează componentele importante situate în spatele acesteia. Scutul motor rezistent se continuă de sub bara de protectie protejează componentele importante.
Noile rezervoare robuste, din otel, sunt amplasate mai sus, pentru a asigura o gardă mai mare la sol. Si pentru a satisface toate necesitătile utilizatorilor, acum volumul rezervoarelor este mai mare, ajungând la 410 litri.

Si dacă discutăm de sasiu, este de remarcat noul atasament body-work, bine prins de sasiu prin suruburi de înaltă rezistentă, realizat din platbande de otel de 6 mm. Acesta asigură o durată de viată mult mai mare a structurii metalice a camionului, deoarece face legătura directă cu suprastructura ce urmează a fi montată ulterior, indiferent că vorbim de bene semirotunde basculante pe spate sau cu podea plată si basculabile pe trei părti, cu sau fără macara rabatabilă sau Hook-lift.

FMX este primul dintr-o nouă generatie de camioane specializate pentru activitatea dură din santiere. Am fost martorul deschiderii unei noi ere în domeniul constructiilor, si desi nu mi-au plăcut niciodată cliseele, trebuie să folosesc unul: lumea constructiilor s-a schimbat un pic odată cu acest model nou de la Volvo. Amănuntele ne fac viata mai grea sau mai usoară, si cred că este greu de găsit ceva care să fie lăsat la o parte sau uitat atunci când a fost proiectat FMX
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI