Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Masini de ridica

MK - tehnologia de care avem nevoie

18.06.2010
Dan Pavel; Gheorghe Apostol
 MK - tehnologia de care avem nevoie
Istoria Stadionului National începe în anul 1953, atunci când peste 10.000 de oameni au participat la constructia lui, prin muncă voluntară. Acesta a rezistat cu bine până în anul 2007, atunci când s-a început dărâmarea fostelor tribune.
Cu o structură bazată pe un deal de pământ tasat mai mult cu mijloace manuale, peste care a fost turnat beton, Stadionul National a rezistat peste 50 de ani, fiind însă posibilă în orice moment o deplasare a valului de pământ utilizat ca fundatie, ceea ce ar fi dus la un dezastru de proportii, tinând cont de faptul că acesta avea o capacitate de 60.120 locuri în tribune.

Reconstructia sa a fost hotărâtă în luna octombrie a anului 2005, dar lipsa de fonduri a Autoritătii Nationale a Sportului, proprietarul lui, a făcut ca decizia finală să fie luată abia în anul 2007, atunci când a fost preluat de către Primăria Municipiului Bucuresti (PMB). Astfel, pe baza unui acord semnat între PMB si asocierea dintre constructorii Max Bögl - Germania si Astaldi - Italia, s-a stabilit ca stadionul să fie gata până la sfârsitul anului 2010. Noul stadion va avea o capacitate de 54.800 locuri, fiind destinat exclusiv meciurilor de fotbal si rugby. Dar povestea constructiei sale nu se va sfârsi în acest an, deoarece s-a hotărât construirea unui acoperis mobil, care va fi instalat la o înăltime de peste 50 de metri de la nivelul terenului de joc. Acesta va avea dimensiuni de 239 x 203 m si va fi prevăzut cu un cub situat pe centrul lui, care va avea pe fiecare latură câte un imens ecran video.
Dincolo de cantitătile imense de pământ si balast mutate într-o perioadă scurtă de timp, constructia stadionului a fost posibilă datorită unei flote impresionante de macarale turn, fixe si mobile, macarale pe senile de mare capacitate sau automacarale, unele dintre ele fiind de abia lansate în productie, toate marca Liebherr probabil, cel mai mare număr de utilaje de ridicat care au lucrat vreodată în România în cadrul unui singur proiect.

Cele 7 macarale turn Liebherr, din care una pe sine au capacităti de ridicare de până la 16 t si înăltimi maxime de ridicare de 68 m.
Mai uimitoare este însă macaraua pe senile Liebherr model LR 1350, cu o capacitate de ridicare maximă de 350 t până la 6 metri. Un adevărat colos la care numai contragreutatea cântăreste 373 t, care desi se deplasează numai în interiorul viitoarei arene de fotbal, participă cu succes si la montarea/demontarea macaralelor turn montate în exteriorul arenei, gratie bratului său zăbrelit cu o lungime de 120 m.
Însă cea mai nouă macara Liebherr - o automacara model MK 100/110 a fost adusă în site-ul din apropierea parcului Lia Manoliu la sfârsitul lunii aprilie. Un produs original Liebherr, aceasta reprezintă un hibrid între o automacara, gratie sistemului de deplasare, pe un sasiu cu 6 axe, construit special la fabrica LIEBHERR WERK Ehingen din orasul Ehingen si suprastructurii de lucru, formată dintr-o macara turn produsă la fabrica LIEBHERR WERK Biberach. Extrem de versatilă, aceasta se poate monta în numai 17 minute, aducerea ei în pozitie de lucru făcându-se automat, ca si secventa de închidere de altfel. Controlul miscărilor de lucru  este asigurat fie cu ajutorul unei radiocomenzi, fie din interiorul cabinei macaralei. Cabina macaralei asigură o vizibilitate totală de 360°. În plus, aceasta se poate lifta pe turnul telescopabil, operatorul putând să se ridice cu cabina în functie de necesitătile operationale până sub bratul macaralei, ce dispune de patru pozitii de lucru: orizontal, la 15°, respectiv 30° si 45°. Astfel, în functie de necesităti se poate câstiga fie o rază de lucru maximală, fie o înăltime de lucru mai mare.

Această adevărată bijuterie tehnică are turnul macaralei format din trei tronsoane telescopabile, înăltimea de lucru cu bratul orizontal fiind cuprinsă între 25 si 33 m. Macaraua poate ajunge la 45,7 m dacă bratul este înclinat la 15°, respectiv 58 m (30°) si 68 m (45°).
Ideea de bază a modelelor MK este aceea de a realiza o macara turn cu un grad extrem de mare de mobilitate, în mod normal macaralele turn de capacitate fiind constructii zăbrelite fixe, cu termen mare de montare si destinate unei utilizări fixe pe durate de timp de ordinul lunilor. Necesitatea unor macarale turn care să poată fi montate în mai putin de o oră si care să sustină lucrări de interventie a devenit evidentă odată cu dezvoltarea urbanistică si modernizarea centrelor unor aglomerări urbane importante, unde pe spatii stradale înguste trebuiau să fie ridicate greutăti apreciabile la înăltimi ce puteau depăsi 50 m. O sarcină imposibilă pentru o automacara cu brat telescopabil, care are nevoie de spatii largi pentru a înclina bratul în pozitie de lucru.
Structura tipică unei macarale turn permite manevrarea pe spatii importante a unor sarcini cu gabarit mare, precum traveele de pod sau alte lucrări de infrastructură. În plus, modelele MK sunt independente din punctul de vedere al sursei de energie, deoarece fată de macaralele turn clasice ce trebuie alimentate de la o sursă de energie electrică exterioară, seria MK produsă de către Liebherr dispune de propriul generator de putere Diesel. Acest generator este suficient de puternic pentru a actiona nu numai macaraua, dar si sistemele de iluminat ale unui santier sau echipamente de lucru de mică mecanizare utilizate în mod normal pe un astfel de santier.

Capacitatea de montare rapidă, de schimbare a punctului de lucru în numai o oră, raza mare de actiune au recomandat noua macara MK 100/110 ca fiind ideală pentru faza de montaj final a Stadionului National. Astfel, lucrările de finisare presupun miscări nerepetitive de lucru, precum si ridicarea unor sarcini din cele mai diferite, unele din ele având un caracter aleatoriu.
Versatilitatea macaralei este uimitoare, ca si capacitătile sale tehnice. Am apelat la domnul Jens Kotzurek, Head of Sales Mobile Construction Cranes în cadrul LIEBHERR WERK Biberach, unul dintre cei mai avizati specialisti ai grupului german, să prezinte pe larg gama MK:

"Este un model în care noi vedem un potential mare, în special pe pietele în dezvoltare"
M&U: Ce performante oferă astăzi utilizatorului gama de automacarale turn MK?
J.K.: Gama de macarale model MK cuprinde în prezent macarale cu trei, patru si cinci axe. Per ansamblu este vorba despre niste utilaje foarte mari, inclusiv când vorbim de lungimea de transport. Mai important este faptul că au axe ce suportă sarcini de până la 12 tone, ceea ce le permite accesul pe multe tipuri de drumuri. Noi avem întotdeauna două înăltimi de lucru ale turnului telescopabil, de 25 si 33 m. Bratul oscilant poate ridica sarcini până la 68 m înăltime, la o înclinare maximă de 45°. Capacitatea maximă de ridicare este de 8.000 kg, iar la raza maximă, de 52 metri poate transporta maxim 1.600 kg. Această greutate poate creste cu 200 kg odată cu cresterea masei contragreutătii.

M&U: Cât de importantă este pentru utilizator posibilitatea de a utiliza bratul în patru pozitii de lucru?
J.K.: Cele patru pozitii de lucru: orizontal, la 15°, 30° si 45° oferă o flexibilitate deosebită în utilizare. De exemplu, dacă comparăm cu modelul anterior, ce oferea numai două posibilităti de lucru: orizontal si la 30°, observăm din diagrama de sarcini că înăltimea a crescut semnificativ, fără a înregistra o crestere proportională a sarcinii utile.

M&U: Să vorbim si despre siguranta în operare a macaralelor. Prin definitie, macaralele turn, datorită înăltimii si razei mari de lucru trebuie operate cu multă atentie, sistemele de sigurantă fiind la aceste utilaje mai multe decât la oricare altă masină  de santier.
J.K.: Siguranta masinii nu este acoperită numai de conducerea ei pe drum sau modul de lucru al macaralei. Este foarte important faptul că operatorul macaralei este responsabil de siguranta utilizării ei pe santier. O macara turn clasică, cu o cabină fixă situată aproape de vârful turnului nu asigură conditii optime de vizibilitate operatorului. Acesta are de obicei pe cineva la sol, în apropierea locului unde este adusă sarcina din cârlig, cel de jos comunicând prin radio pentru a asigura pozitionarea exactă a acesteia.
În cazul modelelor MK, operatorul are asigurată o vizibilitate maximă. Cele două  moduri de lucru: din cabina care se poate lifta pe între turnul macaralei si din exterior, prin intermediul radiocomenzii sunt completate de posibilitatea instalării unei camere video lângă cârlig. Astfel, chiar dacă sarcina este coborâtă în spatele unei clădiri, poate fi monitorizată direct de către operator. Practic, operatorul este permanent într-un fel sau altul în apropierea sarcinii de lucru.
Un alt aspect important este că vorbim despre o macara turn care spre deosebire de modelele mai vechi, clasice, nu are o cheie de pornire care să-i permită să depăsească sarcina maximă admisibilă. Practic, nu se poate trisa, nu poti ridica decât cât este permis, fără să periclitezi structura metalică sau vreun mecanism de lucru. nu avem o cheie pentru comanda prioritară.

M&U: Este o perioadă economică dificilă. Aveti vreun semnal din partea firmelor de constructii din România că sunt interesate de macaralele din seria MK?
J.K.: Avem un reprezentant foarte puternic pe piata dumneavoastră, Liebherr România. Acesta detine o cotă de piată importantă pentru macaralele turn si macaralele mobile. În aceste conditii, lansarea modelului MK reprezintă un pas logic. Noi detinem know-how-ul, avem legături foarte bune cu clientii, stim foarte bine piata din România si cu ajutorul Liebherr România sunt sigur că ne vom atinge obiectivele si vom asigura un service de calitate pentru gama MK.

M&U: Ce tip de lucrări recomandă gama MK? Chiar si în aceste cazuri, cum este sigur cumpărătorul că a ales cea mai eficientă variantă de macara?
J.K.: În afara lucrărilor de infrastructură despre care am vorbit, deplasarea unor structuri de otel de gabarit, samd, modelele MK sunt utilizate cu precădere în orase pentru lucrări de restaurare sau lucrări la nivelul acoperisurilor. În Germania de exemplu există programe pentru economisirea energiei, ceea ce înseamnă că locuintele au nevoie de izolare mai bună a clădirii, acoperisuri noi, ferestre noi. De asemenea, Guvernul sustine utilizarea energiei solare, deci este necesară aducerea unor panouri solare la nivel de acoperis. De fapt,toate acestea sunt aplicatii tipice: lucrări de montare a unor sisteme de climatizare masive sau sisteme de ventilatie.

Din punct de vedere energetic, MK este un model extrem de eficient. Functionează cu curent electric ce poate fi obtinut de la propriul generator diesel, acesta asigurând operationalitatea în procent de 100%. În plus, poate fi conectată la o sursă de putere locală. Cred însă că cel mai important lucru îl constituie faptul că este complet independentă energetic, deci poate lucra în locuri izolate, departe de orice asezare umană, ca si în mijlocul celor mai mari orase. Vrem să colaborăm cu clienti care sunt dornici să încerce ceva nou, să încerce sisteme care si-au dovedit utilitatea în alte tări. Nu vorbim doar de 2 sau 3 macarale, vorbim de sute de MK-uri. Este ceva nou în unele tări, dar în Europa Centrală si în special în Europa de Vest este un utilaj destul de comun pe un santier de constructii.

Istoria unei macarale uimitoare

Istoria macaralelor MK începe în anul 1949, atunci când chiar fondatorul societătii, Hans Liebherr a proiectat si patentat prima macara deplasabilă pe pneuri care poate să lucreze si ca macara turn. Ideea de bază a fost aceea de a obtine o macara ce poate fi transportată cu usurintă de la un santier la altul prin remorcare, precum un trailer în spatele unui camion. Aceasta trebuia să fie foarte usor de ridicat si extrem de mobilă, putând chiar să se deplaseze pe sine în interiorul spatiului de lucru.

Domnul Jens Kotzurek Head of Sales Mobile Construction Cranes în cadrul LIEBHERR WERK Biberach a afirmat că proiectul a fost atât de bun, încât principiul si chiar forma macaralelor mici din prezent sunt apropiate de proiectul de acum 60 de ani.
În  anul 1961 Hans Liebherr a inventat prima macara turn mobilă pe un sasiu normal de camion. Aceasta continea bineînteles mai multe idei originale, precum contragreutatea care era de fapt un rezervor de apă. Usor de transportat de la un loc de lucru la altul, acest rezervor trebuia numai să fie umplut cu apă pentru ca macaraua să devină operatională.

În anul 1963 este lansat pe piată modelul AUK 125, macaraua fiind transportată ca un semitrailer, dar operând pe santier cu camionul ca punct central de echilibru. Vorbind de dimensiuni, aceasta era comparabilă cu modelul actual 120 K. În 1969 apare modelul AUK18, prima macara autoridicătoare construită integral în fabrica Liebherr. Utilajele Liebherr înregistrează cereri din ce în ce mai mari pe piată, si atunci se ia decizia de a se construi o a doua fabrică, în orasul Ehingen. Traditia continuă si în prezent, în cadrul LIEBHERR WERK Ehingen producându-se macaralele mobile si macaralele mari pe senile.

Primul model Liebherr MK a fost construit în anul 1982, baza fiind un sasiu normal de camion Mercedes Benz. Este o macara cu o rază de lucru maximă de 24 m, o sarcină maximă de 6 tone putând ridica la rază maximă 1,5 tone. Acest model a fost reînnoit în anii ‘90, de acestă dată pe un sasiu cu patru axe, bratul oscilant câstigând 4 m în lungime.

Comenzile venite din întreaga lume împing proiectantii de la Liebherr spre realizarea unor modele noi, mai puternice si cu rază mai mare de actiune. Astfel, în anul 2001 a fost lansat modelul MK 80. Având la bază acelasi concept, un autosasiu cu patru axe si o macara turn pliată deasupra, acesta aduce o noutate semnificativă: sasiul de camion este înlocuit cu un sasiu special proiectat la fabrica din Ehingen, cu o sarcină utilă de 12 tone pe fiecare axă. Mărimea masinii este dublă, iar parametrii de lucru sunt de asemenea mult îmbunătătiti. Noua macara cu o caracteristică de moment constant de 80 tm are o rază maximă de lucru de 42 metri si poate ridica o sarcină la această rază de 1,7 tone, aceasta putând fi rotită pe un sector acoperitor de 360o.

În anul 2004, noul MK 100 a fost prezentat la expozitia Bauma: un concept complet nou, un sasiu nou, tehnologie complet nouă care include pentru prima dată sistemul de control PLC si sistem de control CanBus. Atât sasiul cât si macaraua au sisteme CanBus, dar separate. De fapt, vorbim de un sasiu destinat deplasării pe drumurile publice cu viteză normală si o macara turn ce detine toate caracteristicile unei macarale de acest tip, cu propriul sistem de control al miscărilor de lucru.
Macaralele turn Liebherr implicate în constructia  Stadionului National
 Model sarcina  maximă  (t)  înăltime sub cârlig (m)  raza de lucru (m)
1 macara 245 EC-HM8 Litronic pe sine   8  48.9  65
2 macarale 280 EC-H12 pe ancore de fundatie 12
 68.6  65
1 macara 280 EC-H16 Litronic pe ancore de fundatie 16  64.4  65
1 macara 250 EC-B12 Litronic pe sasiu punct fix 12  52.4  65
1 macara 200 EC-B10 Litronic pe ancore de fundatie 10  60.5  45
1 macara 110 EC-B6 pe sasiu punct fix 6  23  50


LIEBHERR - ROMANIA SRL
Str. Horia, Closca si Crisan nr. 61-63, Clădirea II, et. 3, birou 1-9
Otopeni, jud. Ilfov, 075100, România
Tel:        +4 0372 163 721
Fax:       +4 0372 163 798
Mob:      +4 0731 200 033
E-mail: info.lro@liebherr.com
Internet:
www.liebherr.ro;
www.liebherr.com
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI