Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Drive-test

Noua generatie de la Volvo Construction Equipment

18.06.2010
Dan Pavel; Dan Vasile
 Noua generatie de la Volvo Construction Equipment
În apropierea orasului suedez Göteborg este situată una dintre cele mai mari cariere de piatră din Suedia, apartinând producătorului HeidelbergCement Group, lider mondial absolut în productia de agregate minerale. Exploatarea de suprafată de aici a fost deschisă pentru prima dată în anul 1939, de atunci fiind extrase aproximativ 60 milioane tone de agregate minerale, rezerva rămasă însumând încă 18 milioane tone, care vor fi valorificare într-un ritm de un milion de tone pe an.
Cariera de la Källered a început cu un deal înalt de 120 metri, frontul de lucru fiind în prezent situat la -1 m sub nivelul mării. Cei peste 70 de ani de extragere a minereului au lăsat în urmă o suprafată extrem de variată ca si relief, tipică exploatării în trepte, asadar foarte bună pentru a testa orice tip de utilaj sau camion de constructii. Aici au fost invitati ziaristi din toată lumea pentru a participa la un drive test cu noul camion de constructii Volvo FMX, în acelasi timp având ocazia unică de a vedea si chiar de a lucra cu cele mai noi modele de utilaje de constructii lansate în premieră în cadrul expozitiei internationale Bauma - Germania, la mijlocul lunii aprilie 2010.
Utilajele Volvo prezentate si testate au fost un dumper articulat model A30E, un încărcător frontal model L180F si un excavator pe senile model EC290C.

Dumper Volvo A30E
Încărcat cu 28 de tone de rocă dislocată initial prin explozie, dumperul a avut ingrata misiune să urce un deal cu o pantă ceva mai mare de 45°, presărat cu stânci pe tot traseul. Sincer să fiu, tinând cont si de ploaia deasă care ne-a însotit pe parcursul întregii zile, nu cred că am fi reusit să escaladăm panta pe jos, dar în cabina dumperului s-a dovedit a fi o plimbare... la pas. Chiar dacă am urcat si am coborât cu viteză mică, experienta a fost unică pentru multi dintre cei prezenti. Fiecare roată a dumperului Volvo se ridica peste coltii de stâncă fără ca celelalte punti să fie afectate, practic toate rotile fiind permanent pe sol. Cel mai important lucru a fost faptul că masa de piatră din benă nu a suferit nicio deplasare.

Uimitor, am putea spune, dar de fapt este numai o minune a tehnicii: seria E de la Volvo este formată din  primele dumpere articulate din lume cu full-suspension. Am preferat termenul tehnic în limba engleză, deoarece cred că este ilustrativ: de fapt, noile dumpere de la Volvo oferă în premieră mondială un sistem de suspensii cu reglare automată a înăltimii benei si controlul stabilitătii pe toate rotile.
Noua serie E include sapte modele noi, cu o capacitate cuprinsă între 24 de tone la modelul Volvo A25E si până la 39 de tone, în cazul modelului Volvo A40E. Dumperele sunt echipate cu noua generatie de motoare ce acoperă cerintele normelor de poluare Tier 3 si utilizează tehnologia V-ACT (Volvo Advanced Combustion Technology). Acestea se caracterizează printr-un cuplu mare ce poate fi atins la turatii reduse, cu scopul de a mentine eficienta consumului de combustibil si a reduce nivelul zgomotului. Noile motoare D16D ale modelelor A40E Volvo si Volvo FS A40E oferă o putere mai mare cu 12% si un cuplu motor mărit cu 19% fată de generatia anterioară.
De asemenea, modelele Volvo A35E, Volvo A35E FS, Volvo A40E, si Volvo A40E FS sunt echipate cu o nouă cutie adaptivă cu nouă trepte de viteză. Bineînteles, arborele motor, angrenajele si lagărele au fost proiectate pentru a sustine noile puteri si cuplurile mai mari dezvoltate de motoarele de ultimă generatie.
 
Încărcător frontal L180F
Noul model de încărcător frontal face parte din seria mijlocie a noii game de încărcătoare notate cu indicativul F. Această serie este reprezentată de modelele L110F, L120F, L150F, L180F si L220F si se caracterizează prin mai mult confort, mai multă productivitate si costuri de întretinere reduse.
Am testat si am simtit în direct, la comenzile modelului L180F, noua functie Lock Up, inclusă în sistemul OptiShift. Acesta oferă o crestere cu 30% a vitezei de lucru concomitent cu o scădere cu aproape 30% a consumului de combustibil în cazul încărcătoarelor de ultimă generatie din seria F care se deplasează frecvent pe drumuri cu pantă mare cu cupa încărcată. Practic, am urcat cu cupa încărcată cu pământ pe o pantă abruptă, mai întâi schimbând vitezele manual si apoi utilizând modul de lucru automat oferit de activarea sistemului Lock Up. În primul caz viteza în pantă la urcare a variat între 3 si 7 km/h, turatia apropiindu-se de 2.300 rpm, iar atunci când am urcat în aceleasi conditii panta în regim automat, am constatat că viteza a rămas constantă la 10 km/h, iar turatia medie a motorului nu a depăsit 1.500 rpm, situându-se în zona verde de consum.

Pentru ca demonstratia să fie completă, am rulat pe un teren extrem de denivelat cu cupa încărcată si ridicată de la sol la înăltimea de deplasare, cu si fără sistemul de antibalansare activ. Practic, greutatea pământului din cupă era contrabalansată de greutatea proprie a utilajului, iar sistemul elastic pe care acesta se bazează în timpul deplasării, format din pneuri, produce un balans destul de mare al întregului utilaj, operatorul simtind la propriu fiecare denivelare mai importantă din drum. Activarea sistemului de control al balansului a redus această miscare a cabinei aproape de zero, senzatia de pe scaunul soferului fiind a unui usor balans în sus si în jos.
Noul tip de transmisie HTE este comun întregii serii F de la Volvo. Aceasta utilizează o valvă modulară cu frecventă largă de răspuns,  oferind o trecere lină între treptele de viteză, operatorul beneficiind de un confort deosebit. Transmisia automată asigură selectarea treptelor de viteză de la unu la patru în functie de încărcare si cresterea vitezei de deplasare.

Întreaga serie F este prevăzută cu un sistem avansat de diagnosticare electronică, conceput special pentru a prelungi durata de viată a masinii, a reduce timpii de stationare si în final, de a obtine o productivitate maximă. Acesta este format dintr-un complex de sisteme electronice de control si reglare:
* Sistemul de monitorizare Contronics verifică întregul utilaj în timp real, alertând operatorul în cazul aparitiei unei probleme de functionare,
* MATRIS este de asemenea un sistem de analizare a informatiilor privind modul de utilizare al utilajului de către operator în timpul lucrului,
* VCADS Pro este un alt sistem electronic ce permite ajustarea parametrilor masinii în functie de o anumită aplicatie, îmbunătătind astfel performantele de lucru,
* Sistemul Care Track foloseste un emitător montat pe masină, permitând astfel accesul instantaneu de oriunde din lume, prin intermediul Internetului, la informatii privind parametrii de functionare, posibilele probleme tehnice, si deci permitând luarea rapidă a unor decizii privind lucrările de întretinere sau reparatii.

Excavator pe senile EC290C

Seria C utilizează noua generatie de motoare cu tehnologia V-ACT,  mai puternice decât predecesoarele, în plus si mult mai "inteligente", deoarece au capacitatea de a-si regla regimul de lucru automat, în functie de gradul de solicitare al sistemului hidraulic, gradul lui de utilizare fiind astfel în acord cu încărcarea organului de lucru si cu solicitarea acestuia dinamică, dar aceasta este numai jumătate din poveste...
Operatorul are deja o cabină confortabilă, aceasta fiind introdusă încă de la seria B de excavatoare. Acum, aceasta oferă mai mult spatiu, mai mult confort, un climat de lucru adecvat, care include o vizibilitate excelentă si sisteme de control mai usor de utilizat. Astfel, odată asezat pe scaunul operatorului si sistemul electronic pornit, ecranul LCD color de mari dimensiuni impresionează nu numai prin modul de citire extrem de simplu al informatiilor, afisate cu caractere mari, dar si prin faptul că, oricât de puternică este lumina afară, acesta se vede foarte clar.

OptiShift
Volvo Construction Equipment este considerat lider pe piata utilajelor din punctul de vedere al utilizării eficiente a combustibilului. Această pozitie a fost consolidată datorită dezvoltării sistemului OptiShift. Acesta este un sistem de transmisie a miscării proiectat cu scopul de a creste confortul operatorului si durata de viată a elementelor în miscare ce transmit momentul de torsiune produs de motor la sistemele hidraulice de lucru sau la sistemul de deplasare. Acesta aduce economii de combustibil de până la 15%.
Acesta include câteva patente Volvo, precum noul convertor de moment LockUp si functia RBB (Reverse by Braking). Lansat oficial în luna aprilie 2010, OptiShift va fi disponibil pentru modelele de încărcătoare pe roti L150F, L180F si L 220F.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 

PARTENERI