Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Editorial

Nu se dă, ci se ia

18.06.2010
Ing. Dan Pavel
Nu se dă, ci se ia
Am mai bifat o expozitie: ConstructExpo Utilaje. Minunea nu s-a produs: a fost exact cum m-am asteptat, ba chiar mai rău: utilaje amestecate cu dughene de brânză, mămăligută cu sarmale si semiremorci. Parcă fetele zâmbitoare care se bălăceau în jacuzzi nu arătau chiar atât de rău, nici magazinele de flori printre foreze. Rezultatul a fost un fel de bazar oriental colorat, vesel si nu prea plin de vizitatori.
Noua politică Romexpo este clară: se adaugă expozitie peste expozitie, în acelasi timp, în acelasi loc, până se umple spatiul. Nu contează tematica, nici locatia, banul să iasă.  Nici noul site al Romexpo nu a iesit din tiparul cu care ne-am obisnuit: nici o informatie despre cei care vor expune sau măcar au expus, desi butonul de comandă există. Organizarea a fost ca de obicei: important este să-ti aduci de acasă ce ai nevoie.

Îmi pare rău că nu a iesit o expozitie de utilaje asa cum trebuie, chiar si în format redus. Dacă utilajele aveau numai spatiul lor si promovarea lor, probabil că următoarea editie ar fi atras mai multi expozanti. Cred în continuare că avem nevoie de un spatiu adecvat pentru expunerea utilajelor si de o expozitie profesionistă, chiar dacă piata constructiilor nu merge prea bine.

Si dacă tot vorbim de piata constructiilor, masinăria de partid si de stat a pornit: Ministerul Dezvoltării si Turismului concurează Ministerul Transporturilor în materie de drumuri. Astfel, ultima inventie este aceea cu 10.000... nu de specialisti, ci de kilometri de drumuri judetene reabilitate. Si nu acum, ci în următorii ani... si nu din banii care sunt, ci din cei care or să vină. Doamna ministru Udrea declara de curând: "Eu si Berceanu suntem cei mai mari constructori ai Guvernului." Si are perfectă dreptate, păcat că nu sunt constructori si pentru noi, ceilalti.

Treaba cu drumurile este complicată: ba ne apucăm de autostrăzi, ba nu avem cu ce. Vom avea o dezvoltare sănătoasă în viitor, dacă nu murim între timp. Cred că selectia naturală functionează cel mai bine la nivelul de economie de piată de tip românesc.
Si lumea în general a înnebunit, sau mi se pare mie? Pe de o parte tări din zona europeană anuntă că ies din recesiune, sau cel putin asa afirmă, pe de altă parte din ce în ce mai multe tări europene au probleme financiare majore la nivelul deficitului bugetar. Până si englezii au ajuns să spună că situatia financiară a tării este mai dramatică decât se credea. Si uite asa am ajuns la concluzia că mie îmi plac ai nostri guvernanti: gândesc macro. Tăiem 25% din bugetul de salarii, mai stârpim un sfert din spitale, că tot pleacă doctorii, mai mărim niste impozite, si spunem că se poate si mai rău. Dar vom face multe mii de kilometri de drumuri, de blocuri, vom reabilita termic si vom consuma energie verde. Totul este măret, ca în epoca de aur, vorbim de cifre ametitoare si mai putin de lucruri concrete. De exemplu, câti bani se economisesc în acest an si cum vom avea la anu’ o crestere sănătoasă economică?

Eu simt nevoie de concret, că povesti pot să scriu si singur.
Asa că mă întorc la utilajele noastre, care sunt din ce în ce mai fiabile, mai performante si cu un consum mai mic de combustibil. Proiectantii si constructorii de utilaje, de motoare, cutii de viteze, punti, samd au muncit din greu, fără să tină cont că este recesiune, sau poate cu gândul la ea au produs niste masini atât de grozave.

Domeniul utilajelor este atât de vast, încât mereu este loc de ceva nou. Vorbim de performantă în fiecare an, de randamente din ce în ce mai mari, si mă gândesc ce lucruri minunate s-ar putea construi în România. Am vizitat Stadionul National din Bucuresti si este o constructie absolut deosebită, la fel ca si pasajul suprateran de la Basarab. Cu investitii cu cap si utilaje pe măsură, am putea să ne facem cu mult mai usoară viata de zi cu zi. Stiu că ne lipsesc multe lucruri aici în România, dar am senzatia că numai unul este important, restul vine de la sine. Nu muncim destul? Se fură prea mult? S-a ajuns să se mintă din obisnuintă? Nu suntem capabili să ducem proiecte serioase până la capăt, deoarece ne plictisim pe drum?

Si încă un exemplu si gata: sunt revoltat de faptul că se iau din banii pensionarilor, si nu este normal să se taie salariile unor oameni care au nu altă vină decât că au fost angajati pe niste posturi prost concepute de către cei care ne conduc. Sunt sigur că nici mărind impozitele si TVA-ul nu vor veni mai multi bani la stat. Solutia universală în cazul unor astfel de crize este aceea ca statul să investească în constructia de drumuri. Nu spun un lucru nou, o stie toată lumea. Care este solutia originală românească? Nu să se dea de lucru unui număr cât mai mare de oameni în domeniul constructiilor, ci cu banii care se iau de la populatie să construim drumuri. Si încă ar fi bine, dacă banii ar ajunge chiar la constructori.
Anul XII, nr. 141, nov 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI