Contactati-ne pentru a ocupa unul dintre spatiile de mai sus
Interviu VIP

Anul 2010, la nivel de sperantă

16.07.2010
Dan Pavel; Gheorghe Aposto
Anul 2010, la nivel de sperantă
Societatea Marcom RMC' 94 este unul dintre cei mai mari jucători de pe piata de utilaje pentru constructii din România. Printre brandurile din portofoliul distribuitorului român se numără mărci de renume precum Komatsu, Potain sau Grove si Sandvik.
Domnul Constantin Marcu, directorul general al companiei este unul dintre cei mai avizati specialisti în domeniul distributiei de utilaje. Dincolo de realizările firmei din ultimii doi ani si de asteptările proprii, domnul Marcu crede că a venit momentul să fim optimisti în ceea ce priveste viitorul constructiilor în tara noastră, dar cu moderatie, deoarece piata nu este suficient de puternică pentru a-si reveni pe termen scurt dintr-o criză financiară mondială.

Care sunt oportunitătile viitoare, carentele din prezent ale pietei din România si mai ales ce vom face în anul 2011? Câteva întrebări, deloc simple, la care domnul Constantin Marcu a răspuns în cadrul unui interviu exclusiv acordat revistei noastre:
"Fără a lucra zi de zi cu seriozitate si fără a dori să facem lucruri serioase în tara noastră nu vom realiza nimic, chiar dacă Europa ne va împinge de la spate" - Constantin Marcu, director general Marcom RMC '94

Masini si Utilaje: Cum se prezintă piata de utilaje din România în 2010, după aproape o jumătate de an de convulsii economice?
Constantin Marcu:  Pot afirma că din păcate nivelul pietei este mai mic decât în 2009 si incomparabil mai mic fată de 2008. Dacă vreti si statistici în ceea ce priveste această cădere continuă, în primele 5 luni ale anului 2010, comparativ cu aceeasi perioadă a anului trecut se observă o scădere a pietei de aproape 11%. Este un element îngrijorător, mai ales prin natura evenimentelor care creează o astfel de situatie. Din punctul de vedere al firmei pe care o conduc, există si o parte bună, deoarece noi ca si organizatie câstigăm în prezent cotă de piată si ne bucură acest lucru, pentru că această crestere nu reprezintă un element de conjunctură, ci este rezultatul eforturilor noastre conjugate din ultimii doi ani, si sperăm să mentinem acest trend.

M&U: Sunteti printre cei mai importanti distribuitori de utilaje din România. După doi ani de criză economică natională si mondială, cum vedeti revenirea pietei de utilaje în tara noastră? Credeti că se va simti o crestere cât de mică în perioada care a mai rămas din acest an?
C.M: Pe termen scurt cred că se pot înregistra încă rezultate pozitive, dar numai dacă metodologia de accesare a fondurilor europene ar fi mult mai simplă si ar veni în ajutorul întreprinzătorilor, astfel ca acestia să nu mai fie nevoiti să garanteze cu contravaloarea echipamentelor sau să obtină credite pentru a plăti echipamentele. Ar fi foarte bine dacă aceste fonduri ar fi accesate odată cu livrarea utilajelor. S-au făcut câteva demersuri în acest sens dar să vedem cum se va reactiona în perioada imediat următoare.

M&U: Credeti că o crestere mică, să spunem de 2 - 3% a vânzărilor de utilaje în acest an are o semnificatie sau reprezintă un semnal bun pentru 2011?
C.M: Din rapoartele tuturor analistilor atât români cât si din străinătate, indicatorii  macroeconomici arată că perspectiva României va fi cu totul alta anul viitor, una mult mai optimistă. Probabil vom avea un ritm economic mult mai galopant de crestere, vom dezvolta mai multe proiecte si atunci cred că va fi si piata de utilaje de constructii în crestere. Cred că va trebui să urmărim aceeasi directie crescătoare pe care deja evoluează pietele din Polonia, Cehia, Slovacia, tări în care s-au înregistrat cresteri economice importante. Contează să fim totusi suficient de insistenti în planurile noastre de redresare.

M&U: S-au schimbat preferintele pietei în ultimii doi ani? Chiar dacă buldo-excavatoarele sunt cele mai cerute în continuare ca procentaj, au crescut cererile de exemplu pentru alt tip de utilaje, de săpat, de transportat?
C.M: Este greu de remarcat lucrul acesta deoarece utilajele de productivitate mare nu sunt folosite decât în proiectele de anvergură unde sunt necesare volume mari de pământ de excavat, de transportat sau de piatră din carieră care să fie exploatată în cantităti mari. Dacă proiectele mari de infrastructură nu vor demara, nici aceste lucrări de infrastructură care sunt făcute pe orizontală până la nivelului produsului finit, adică la turnarea betonului sau asfaltului, lucrări care vor fi realizate ulterior, nu se vor dezvolta si atunci cererea de utilaje de constructii medii si mari va stagna în continuare.

M&U: Revenind la societatea Marcom RMC'94, cum a traversat acesti doi ani de criză? Au reprezentat disponibilizările de personal o solutie pentru reducerea cheltuielilor? Ati ales solutii alternative?
C.M: Cea mai mare investitie este reprezentată de personalul pe care îl avem si am făcut eforturi substantiale pentru a mentine în activitate cât mai multi oameni din vechea schemă organizatorică. Am redus costurile utilizând în paralel mai multe metode alternative, astfel încât să mentinem activ cât mai mult din personal. Nu am renuntat decât în situatii în care am fost obligati efectiv să renuntăm din lipsă de lucru pentru zona respectivă, dar în rest am mentinut personalul activ chiar si la o capacitate de lucru mai redusă decât ne-am fi dorit.
Firma noastră a fost atentă permanent cu administrarea fondurilor. Este important în aceste momente să detii un cash flow într-o cantitate îndestulătoare pentru a face fată contractelor în derulare, dar si să poti dezvolta firma în domeniile unde crezi că ai un cuvânt de spus, acest lucru fiind dictat si de cererea pietei. Chiar si în această perioadă de criză economică am dozat eforturile în asa fel încât să avem o activitate economică cu rezultate pozitive pe toate liniile, chiar dacă nu sunt la nivelul pe care ni-l doream. Când ne aflăm în situatii limită actionăm acolo unde trebuie pentru ca această activitate să fie pozitivă economic.

M&U: KOMTRAX este un sistem care oferă o supraveghere atentă a utilajului în timpul lucrului, depistarea eventualelor disfunctionalităti sau a unei utilizări incorecte, deci cresterea duratei de viată a masinii pe care este montat si scăderea timpilor si chiar a costurilor de interventie. Putem spune că în prezent, raportat la utilajele vândute, aveti mai multe solicitări de activare decât în trecut? Criza i-a făcut pe utilizatori mai prevăzători si mai grijulii cu propriile utilaje?
C.M: Komatsu este o companie pregătită pentru viitor si este pregătită cu multi ani înainte. Încă din anul 2000 a introdus în Japonia si Statele Unite sistemul Komtrax, foarte apreciat de către clientii nostri. Sistemul Komtrax ajută la realizarea de economii la combustibil, economii importante realizate prin corectarea modului de lucru al operatorilor cu utilajele respective si toate se răsfrâng asupra cantitătii de combustibil consumată. În plus pe noi ca si furnizori ne-a ajutat la îmbunătătirea relatiei cu clientul. În prezent, accesul la sistemul Komtrax, prin email, este gratuit pentru toti cumpărătorii nostri.

Dacă vorbim de tehnologiile viitorului, trebuie remarcată si noua tehnologie hibrid pregătită de Komatsu. Dacă până acum era destinată cu precădere autoturismelor, noua tehnologie destinată actionării sistemelor în miscare o găsim acum si în domeniul excavatoarelor. Este cu atât mai eficientă aici, deoarece cu ajutorul ei  se pot realiza economii de combustibil de 25, până la 40 % comparativ cu varianta clasică.
O altă actiune Komatsu pe care suntem bucurosi să o promovăm este garantia totală de 5 ani pe care o putem oferi întregii game de utilaje începând de la 1 iulie 2010. Este o garantie totală, fiind necesare numai câteva cerinte minime care să fie îndeplinite de client. Vom promova pe piată în perioada imediat următoare această ofertă unică, acest concept nou ducând la o întretinere bună, la costuri de exploatare mai reduse, o relatie mai bună cu clientul, care în felul acesta va obtine economii importante. Acest concept a fost  pregătit de Komatsu de ceva vreme si a fost introdus în mai multe tări din Europa, în functie de fiecare distribuitor.

M&U: Din acest an societatea Marcom distribuie pe piata din România statiile mobile de sortare Sandvik. Cum "simtiti" sectorul agregatelor minerale? Sunt sanse să demareze din nou?
C.M: În această zonă de piată noi am simtit nevoia să găsim un partener puternic si serios si considerăm că prin Sandvik l-am găsit. Clientii doresc tot mai mult să aibă în ofertă un pachet de utilaje de constructii format din excavatoare, încărcătoare frontale, buldozere, basculante cu sasiu articulat, basculante cu sasiu rigid alături de concasoare si de statii de sortare. De aceea ne-am si dorit un partener în această zonă a concasării si sortării pietrei. Am început deja să primim comenzi de la clientii nostri si ne bucură lucrul acesta. Ni se pare o zonă de piată care se va dezvolta foarte puternic în anii următori.
Anul XII, nr. 140, oct 2017
 
 
 
Citeste-ne on-line!
 

Truck Power, Octombrie 2017
 
Truck Power, Octombrie 2017

Trenchless Romania, Mai 2017
 
Trenchless mai 2017

Supliment Carburanti & Lubrifianti, Martie 2017
 
Revista M&U - Supliment Carburanti si Lubrifianti Martie 2017
 
 
 
 

PARTENERI